Cardento 933-årets hingst!

Sv: Cardento 933-årets hingst!

Ja Hip Hop är klart en ide, och varför inte Dirco, också en liten smidig gummiboll, han har ju förövrigt Caracas-Rote Boldt på mödernet precis som Draco, fast en helt annan stostamm.
Tycker ofta det tänks fel inom svensk avel och man satsar alltför mycket på "me to" avel istället för att hitta en egen nisch, vilket just nu är läget med Cardentos avkommmor, där det i andra förbund inte finns särskilt många som är äldre än 4-5 år. Flera hingstar e.Cardento borde komma fram och prövas, så att man kommer vidare till nästa generation. Om man kan ha närmare tjoget Contender söner och sonsöner tillgängliga, så borde det var plats för några fler e. Cardento. Tyvärr verkar det inte som sonsonen Cyanid anmäldes till Bruksprovet.

tycker det är oerhört kul att han fått ett sånt genomslag!

Vår tanke är att eventuellt använda honom till vårt sto nästa år. Känns som man är lite "tråkig" då det finns så många avkommor men då vårt sto är e Carland- Camaro M-Ahorn så vill vi outcrossa lite för att sen om vi får stoföl kunna ha större valmöjligheter.
Tycker att Cardento är väldigt prisvärd måste jag säga!

Detta är ju jättebra !
Jag har en Cardento avkomma som har Navarone (e- Jus de Pomme) som morfar. Har tänkt mig att betäcka henne i år om hon gör bra ifrån sig på 3-års testet. Man kan ju inte mer än hoppas att hon visar sin bästa sida:-)

*kl*

Finns en del fina e QE-Cardento. Bla Easy Boy, Qurint (som ägs av Ludo Philiperts) och Creme de Chantilly som hoppat 9-9 som treåring.

Nu har det kommit en hel del förslag på hingstar att använda till Cardentoston men finns det ingen som har gjort en bra kombination redan.Jag menar Cardento har ju ganska gamla avkommor vid det här laget.Och det hade kännts intressant att få veta att någon har lyckats avla fram en toppindivid.Eller är det kanske så att alla bra Cardentoston är ute och tävlar fortfarande:confused:

Jag har alltid viljat ha en vit cardento avkomma :)

Jag har alltid viljat ha en vit cardento avkomma :)

Det går inte bra med en brun ;) ?

Jag som gått o ältat och övervägt att sälja min fyrbenta vän e Cardento ue Bayard, fast det tar emot. Haft honom sen föl, och han har världens största personlighet :love: Men nu med flera andra hästar och barn så hinner jag ju inte med som jag borde :cry:

Kanske säljläge nu då när Cardento blivit årets hingst för andra gången....

Beror ju mkt på din hästs möderne och vad din häst har presterat :), allt e. Cardento är ju inte super... dom har ju en mamma oxå:o, men visst allt går att sälja till rätt köpare och rätt pris! Jag upplever att idag är marknaden oerhört påverkad/beroende av prestation på både mamma/pappas sida sen av syskon och gärna långt tillbaka i stammen. Hur upplever ni?

Jag har inte varit påverkad av marknaden själv..., men jag har bra ston som presterat i generationer ocm med Elit möderne, Elit mormor etc...

Senast ändrad:

Bluppa födelseår och morfar så hittar du alla dotter-barn. 116 st födda 2002-2006 varav 67 visats i unghästtest (nästan bara 3-årstest) och då har 31 % fått hoppdiplom. (reservation för snabbkoll)
De första årgångarna verkar vara bäst; mest selekterade ston hos proffsiga uppf innan han slog igenom stort själv kanske?
Av de 10 födda 2002 har 7 st tävlingsresultat 2008 och 4 av dem i msv.
Av 22 st 03:or har 9 tävlat , en i msv då som 5-åring. Det är mycket fler än genomsnittet.
Hingstar på Cardentostona varierar väldigt men Maloubet, Camaro M, QE och Tornesh har gett fler än en dpl- o/el tävlingsavkomma.Toppindivid, den här är väl inte så dum? Men där finns ju lite på mödernet också....http://www.blup.se/sv-SE/horses/167455-cruella-de-vil-ks-71-swb

har faktiskt alltid varit lite "anti-cardento", fråga mig inte varför..så när det var dags att leta ny häst i somras sa jag bestämt att jag ska "inte ha nån häst e. Cardento eller RobinZ!". men man kan ju inte hjälpa att man klickar med en häst och nu står jag här med ett fint brunt sto e. Cardento-RobinZ och är sjukt nöjd. Hon har slått hål på alla mina fördomar om att Cardento och Robin Z bara skulle lämna "jättehästar" eller "finlandsfärjor" som jag såg att nån uttryckte det här i tråden. Min donna är riktigt snygg, ädel och långbent och alldeles fantastisk. Blir tävling några år och sedan lutar det åt att betäcka...

Känns roligt med Cardento! Själv har jag ett sto som blir 2 i år e Cardento med Irco Marco som morfar. Mamman har hoppat 1-40. Hon blir nog inte så stor, men jisses vilken härligt personlighet! Ska bli kul att börja jobba mer med henne detta året.

Jag har själv ett brunt sto e. Cardento ue. Cortez. född 2002. Hon är världens mysigaste och trevligaste häst att ha och göra med men är dock ganska skarp i huvudet och till hennes 180cm så är det mycket häst att rida när hon inte samarbetar. Hon är startad 135 och gått falsterbo och breeders både som 5 o 6 åring.

Nu är hon dock skadad efter att ha gått omkull i hagen så nu är hon dräktig med Hip Hop. Ser fram emot och se vad det blir av det och ännu mer ser jag fram emot att få börja rida henne igen :laugh:

27171714.jpg

Knapp!!

Kommer Cardento finns på fryst i år?
Hittade ingen info på Flyinges hemsida?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka