F

Fjunet

Ni som gett Carageen:

Är man tvungen att koka upp algerna under omrörning? Eller kan man slänga över kokande vatten och röra runt vattnet samt algerna i en hink? När blir det som är kokat "dåligt"?, alltså hur lång tid bör röran max stå, innan den blir dålig?

Sv: Carageen

Algerna ska kokas i 15 min, slänger du bara över kokande vatten så utvinns väl inte det som är välgörande i dom och så blir det inte det rätta konsitstensen. När du kokar dem blir det ju som lite gele - och kokas de för länge blir det en väldigt fast gele.

Har för mig att de står sig ett par dar i alla fall om de står svalt - typ i kylskåp.

Jag förvarade mitt i en vecka i kyla, och det var inga problem. Röran måste kokas i 15 minuter för att gelen skall bildas.

Tycker jag kokade 20 min, men 15 säger de andra, det var ju något år sedan. Det gick ju åt mycket, halv l morgon o kväll så jag kokade så det räckte en vecka. Det håller sig bra om det står svalt.

Det finns utförliga instruktioner i påsen, iallafall fanns det det när jag köpte. Jag kokade i 20 min och förvarade det svalt, höll sig i ett par dagar. Jag fick aldrig min häst att äta så mycket som det stod att man skulle ge per dag, så jag fick ge det under en längre tid istället.

Varför ska du ge Carageen? *nyfiken*

*Lånar tråden lite, hoppa det är okej ;) *

Kan man ge dessa alger när man medicinera eller ska man vänta till det är klart?
Kan man ge dom trots att hästen i hostar/snorar, visar symptom?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 150
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 101
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 454
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar