Status
Stängd för vidare inlägg.
Den där skäckponnyn går från klarhet till klarhet och jag är riktigt nöjd med honom. Idag hade vi caprilli på lektionen. (Caprilli = dressyr och hoppning ihop.) Det var jättekul och alla i gruppen ville göra om det.

Hindren bestod mest av låga små kryss men ett upprättstående höjdes till cirka 70 eller så som mest. Mellan hindren skulle vi göra en framdelsvändning, skänkelvikning, volter, växla mellan trav och galopp och även göra halt. Det blev ju ganska mycket stillastående då vi red banan en och en, och utökade den allt eftersom. Banan började med trav längs långsidan och vid C var det en 10-meters volt med bommar i trav. Vid C skulle man fatta galopp och mitt på långsidan skulle man hoppa det rättuppstående hindret. Innan hörnet skulle man göra halt, sedan en framdelsvändning 180 grader. Därefter skulle man fatta en ny galopp, hoppa samma hinder en gång till men åt andra hållet, galoppera ända till C, bryta av till trav och rida 10-meters volten med bommarna. Vid C var det åter en ny galoppfattning och sedan skulle man vända snett igenom och hoppa ett litet kryss på diagonalen. Efter det skulle man sakta av, vända upp mellan ett par koner och göra skänkelvikning ut till hörnet. Vid nästa kortsida vid A skulle man göra en ny volt i trav, sedan fatta galopp och hoppa en liten studs över 2 kryss längs nästa långsida. Sedan skulle man göra halt.

Ponnyn överraskade med att faktiskt kunna galoppera bra idag. Det har ju varit lite knackigt på den fronten men nu visade han upp en galopp som var tretaktig. :bow: Visst har det funkat förut också men den har varit svår att få fram. På slutet hade han blivit mjuk och fin som en klick rumsvarmt smör. Mycket trevligt. :) Han hoppar ju fint också och är väldigt tacksam då. Att stanna på hinder eller hitta på andra konstigheter verkar inte finnas på hans karta. Det gillas skarpt.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 294
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 638
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det återigen dags för en lektion på privatlektionsstället vid världens ände. Jag fick rida dressyrkolossen – det gigantiskt...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I måndags hade jag hopplektion och fick Jättehästen igen. När jag kom till stallet så stod han redan i stallgången och blev borstad. Så...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp