Capitol I vs. Landgraf I

Reykur

Trådstartare
jag har märkt en viss (oroväckande) besatthet hos stoägare av Capitol I blod.. Visst, det är väldigt bra blod..
Landgraf Blodet, som jag är otroligt svag för, och som likasom Capitol-blodet är ren prestation känns som det mer och mer försvinner från svensk avel :crazy:
Har vi ens någon Landgraf-ättad hingst kvar nu, sedan Familjen Lageweg köpt åt sig Landlord?

Bara en liten frågeställning, från mig som är amatör-intresserad av halvblodsavel..
Vad händer om stor del av det nya häst (hings?) materialet som kommer fram är Capitol-ättade och när ännu en viktig blodslinje delvis försvunnit från svensk avel?`

Blev visst lite surrigt.. :crazy: men, är det någon annan som tänker i mina banor? ;)

Sv: Capitol I vs. Landgraf I

Snabbsvar; blodslinjen har ju inte försvunnit, vi har ju bl a Lasandos + en hel drös till med Landgraf i 2:a generationen.

Kom också på att vi har Lasandos kvar :)
Men, visst är capitolblodet omåttligt populärt just nu? det är "känslan" jag fått.. om "allt" nytt avelsmaterial är På något sätt Capitol-ättade blir det väl lite svårt att få fram nytt hingstmaterial ur andra blodslinjer?

Reykur skrev:
jag har märkt en viss (oroväckande) besatthet hos stoägare av Capitol I blod.. Visst, det är väldigt bra blod..
Landgraf Blodet, som jag är otroligt svag för, och som likasom Capitol-blodet är ren prestation känns som det mer och mer försvinner från svensk avel :crazy:
Har vi ens någon Landgraf-ättad hingst kvar nu, sedan Familjen Lageweg köpt åt sig Landlord?

Bara en liten frågeställning, från mig som är amatör-intresserad av halvblodsavel..
Vad händer om stor del av det nya häst (hings?) materialet som kommer fram är Capitol-ättade och när ännu en viktig blodslinje delvis försvunnit från svensk avel?`

Blev visst lite surrigt.. :crazy: men, är det någon annan som tänker i mina banor? ;)

Jag som håller med dig fullt ut anser också att man pratar endast Capitol och glömmer Landgraf. Det är trots allt Landgraf blodet som fortfarande är det ledande i producering av hästar i världsklass. Capitol har inte lyckats komma så långt än.

I Sverige finns ju faktiskt Leuthen som gärna glöms bort i avelssammanhang, tyvärr. Har dock ett svagt minne av att han inte lever men kan ha fel helt och hållet.

Angående Leuthen: Undrar om någon vet vad han har producerat för svårklass hästar ?

Hälsningar Helen

Leuthen har i svår fälttävlan lämnat Tablette, i hoppning har jag ingen koll på hur högt hingstarna Le Mistral och Löjtnantshjärta tävlat. Nån som har bättre koll? :)

Till Olgaklara: Leuthen dog i höstas så du kom ihåg rätt.

Leuthen I har också lämnat Lemag med plac i 1,50. Jag har hans mamma :D (alltså Lemags).

Hon heter Magic Mist (e Cortez). Tyvärr resorberade hon i år men ska betäckas antingen med Landlord el Lasandos till våren (man vågar ju inte ändra ett vinnande koncept :D). Alla hennes avkommor (nästan) har Landgraf bakom och de har gått kanon allihop.

Jag har också sett flera lyckade kombinationer med Leuthen och Cortez - dom två hingstarna tillsammans, har för mig blivit någon slags svensk golden cross ! :D Jag hade nog testat lasandos på henne - om hon varit min :p

Vad har hon i tredje led ? Jag tycker att jag känner igen hennes namn - har hon visats fram i något sammanhang där det gått bra eller varför känner jag igen namnet ? :confused:

Lycka till !

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Hon är e Cortez - Gaston - Jarramas. Hon har en helsyster som heter Miami Mist och som gick S hopp innan hon exp till Holland.

Funderar också på Lasandos, hennes 2 sista är efter honom och det blir ju billigare eftersom man slipper fryst :). Men vi får se, jag hinner nog ändra mig fler gånger ;).

Okej !

Nu förstår jag varför det ringde en klocka i huvudet som sa att jag borde känna igen stoet. Det finns prestation bakom ! Grattis Jag brukar försöka hålla reda på bra ston :D och vart dom finns...

Har du inte en Acacio avkomma också :o

Hälsningar Helen
www.stalltortuna.com

Det har jag full förståelse för :D Du behöver inte förklara varför :D

Tjenare!
Tänkte bara påminna om en hingst som heter Lancier 987 och är efter Landgraf - Wahnfried - Kadett. Han har gått svår hoppning, något som Landlord aldrig kom i närheten av... :smirk:
Han har lämnat sex godk. söner och OS-tvåan i hoppning i Sydney, Lando, som nu rids av Otto Becker och ägs av Schockemöhle. Lancier står på naturlig betäckning så man får ju åka en bit men det är den siste sonen till Landgraf som står i Sverige. Han börjar bli till åren så det är nog bäst att skynda sig!
Jag ska betäcka två ston med honom i år.
Han har en jättebra hemsida, http://go.to/lancier :banana:
Hoppas att jag var till nån hjälp...

Akribori har Landgraf-blod genom morfadern Lavall (e. Landgraf - Wahnfried - Sacramento Song).

Jag bor paa ön Rügen i Tyskland( 3tim 45 min med färjan fraan Trelleborg) och har hingsten LEONID e.Landgraf hos oss i stallet. En underbar hingst som lämnat över 180(!)tävlingshästar i de högre klasserna. Vi har just nu 7st treaaringar efter honom till försäljning och väntar ett gäng avkommor nu i vaar.

Titta gärna paa vaar hemsida www.ruegen-reiten.de

där klickar du paa deckstation och sedan paa honom där han hoppar.

Skicka gärna ett mail om ni är intresserade: vanreemen@gmx.de

Hälsningar Lotta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka