Canvasburar

Migo

Trådstartare
Nu är sökandet efter en "koja" igång. En bur som kan fungera som trygg plats när vi är borta, begränsa rörelsefriheten i bilen när vovvarna är ensamma (korta stunder i taget) samt vara lite mysig, privat sovplats här hemma. (inte som säkerhetsgrej i bilen, det löses på annat sätt).

Den ska alltså gå att ställa i baksätet på bilen, och ha plats för en mellanstor hund.

Har tittat på olika burmodeller och kommit fram till att jag inte vill ha en gallerbur, bla pga. skramlet i bilen. Kikade på Julas canvasburar och föll faktistk för dem. Priset är bra och de är i ganska ok storlek. Någon som vet om de är värda sitt pris? ( http://www.jula.se/djurbur-i-canvas-131946 )

Tips om alternativ? Bevakar redan blocket, men det är mest mindre modeller ute...

/Migo

Sv: Canvasburar

Tänk på att de kan välta och "vika ihop" sig om hundarna far runt i och på dem. Jag vet inte hur många gånger jag hittat vår märkligt ihopknölad, men så får våra hundar för sig att de ska vara i den samtidigt ibland och min hoppar nog på den ibland. Så om du har lugna hundar, borde det inte vara nåt problem.
Vad har gjort att du valt bort plastburar? De skramlar inte, funkar bra i hemmet och ger säkrare skydd vid ev. bilolycka. De håller bättre och är lättare att göra rent också, tycker jag.

Jag har valt bort plastbur eftersom den inte skulle få plats i min bil; dörren är mindre än baksätet = behöver kunna fälla upp buren väl inne i bilen.
Sen är jag inte så säker på att det kommer bli nån hit med bur - har aldrig använt det tidigare, och vill veta om jag trivs innan jag investerar några större summor. Plastburarna jag har sett som är lagom stora är mycket dyrare än canvasburarna...

Att hunden skulle hoppa på den är nog inget problem, antingen är lillen i buren, eller utanför. Gubben skulle hellre dö än att klättra på saker och kommer inte vara i buren... Ingen risk för att någon hoppar på den andre.

Våra hundar är nog lite för glada i sina burar. Just nu har vi bara en ståendes framme (det är inte meningen egentligen och är mest för att kunna stänga in den lilla), men när vi glömmer ta bort den, så slåss de nästan om att vara där inne och så leker de i den :crazy:

Så den är lite massakerad ibland...stackars bur.

Du kan ju googla djuraffärer på nätet, de brukar ha canvasburar. Olika hundträningssidor säljer ibland också. Min erfarenhet är att de ändå inte är så hållbara, så du kan lika gärna köpa en billig. Men skulle vara intressant att höra vad andra har att säga.

jag har en sån som du länkade till (eller liknande) och den höll faktiskt längre än jag trodde. nu är den dock ganska massakrerad. den är himla smidig om man är iväg och tränar eller bara vill låsa in hunden tillfälligt. tänk dock på att den blir ganska varm! den är nog inte lämplig att ha i bilen under sommarhalvåret.

plastburar brukar väl vara delbara på samma sätt som katttransportburar? då kan du ju ta in en del i taget och montera ihop den i bilen? samma sak med stålburar, de går att vika ihop så de blir platta.

Tack för tipsen hittils! :bow:

Jag kommer åka och köpa en Jula-canvas att börja med, så får jag se hur jag trivs med den. Det är en så pass liten investering att det är värt att chansa;)

Jag hade en sadan delbar plast but i bilen till min rottis tills hon vaxte ur den. Den var storre an buren du tankte kopa, men jag kor pick-up truck, som ar humongos sa det gar in ratt stora saker i baksatet:p

Jag skulle nog säga att hundarna sitter väldigt oskyddat i en plastbur också. Det lades ju ut ett test här på buke för ett tag sedan där dom testade olika burar i ett krocktest och där visades bl a krocktest med en plastbur.

Så har min lilla tagit sig ur canvasburen idag! Hon har lekförbud, efter att ha stukat skulderleden (eller, den hoppade ur led), men tyckte inte alls det var nån bra ide. Hittade båda hundarna ute, lekandes när jag kom hem. Imorrn låses buren innan vi går hemifrån!

Intressanta fakta, du har ingen länk möjligtvis?
Jag kör hunden i stålbur, men det vet jag inte heller om det är idealiskt. Stod det nåt om det i testen?

Är det nån som kan tyska och kan översätta vad de säger i slutet, om hur man säkrast transporterar hunden?
Nån som vet förresten ifall selen de testade var en sk krocktestad sele?

Canvasbur har inte funkat för oss. Vi köpte inte Julas, utan en lite dyrare och större från hundaffär.

Vi har ju problemet att tibben inte klarar att vara själv. Men ibland måste han kunna sitta en stund i ex bilen, medan man snabbhandlar. Livet går ju inte att ordna med hundvakt varenda sekund.

Han har tidigare varit ensam i bilen, men tyvärr tuggade han av bilbältet på förarsidan. Tänkte då att vi skulle testa med en canvasbur att ha i baksätet. Bilen är liten, och hundbur ryms inte i skuffen. Praktiskt också med en bur man kan fälla ihop när den inte behövs.

Sagt och gjort. Han fick buren, och vi lät honom vänja sig vid den. Han älskar att ligga och mysa i den. Ända tills dess att han skulle vara ensam i den första gången i bilen. Det handlade om tio femton minuter. Vi drog ner luckan. När vi kom ut igen efter en kort stund, var han ute. Buren var sönderriven vid dragkedjan. Plättlätt för honom.

Nu har han kvar buren i bilen. Trivs jättebra att ligga i den. Men den funkar inte som bur, så att säga. Alldeles för klen.

NOrrland

Jag har en canvasbur till min staff.
vi har haft den i flera år. Först stod den i baksätet i imprezan, hunden höll sig lugn i den men det var juh inte riktigt säkert att ha den så ändå.
Nu har vi kombi så han åker i bakluckan och han föredrar faktiskt att åka däri! Han vill gärna sitta baklänges och titta ut genom bakfönstret.
Men åter till ämnet bur så har jag nu buren på mitt jobb istället, i sadelkammaren. Där står den alltid öppen och han ligger och sover där på dagarna. Behöver aldrig stänga den, han ligger ändå helst kvar däri.

Mina föräldrar har en canvasbur i sin bil till sin lilla tibbe (tibetansk spaniel) och hon har krafsat sönder den helt. Buren var från rusta.

Jag köpte en canvasbur, men den har bara dugt som sovplats inne en gång. I bilen är han som ett ljus, även ensam, så behovet har inte uppstått.
Får använda den som tvättkorg eller nått istället;)

/Migo

Min tar sig också ut via att öppna dragkedjan, men då sätter jag bara en hake i, så kommer hon inte ut!

Fortfarande ingen som kan översätta vad som sägs i filmen??

Liknande trådar

Övr. Hund Ja frågan lyder som rubriken:smirk: Har inte kombibil längre, och jag funderar på hur jag ska ordna så Lowa åker bil så säkert som... 2
Svar
31
· Visningar
3 798
Senast: Sandra78
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025