Sv: Cantra?!

är det jag som har missat nått?:o Vad är CANTRA?!?! :eek: :o :rofl:

Den termen används oftast inom galoppvärlden, galoppera betyder det. Galoppera i ett hyfsat lugnt tempo.
Cantrar gör galopphästarna innan de går in i startboxarna, de galopperar en sväng för att värma upp sig och visa sig för publiken.
 
Sv: Cantra?!

är det jag som har missat nått?:o Vad är CANTRA?!?! :eek: :o :rofl:

Kommer från engelskans "canter". Canter är 3-stegsgalopp (på engelska används "gallop" bara när man pratar om 4-stegsgalopp).

Tycker att det är bra om cantra smyger sig in i svenskan, det är ett ord som saknas, 3-stegsgalopp och 4-stegsgalopp är 2 helt olika gångarter tycker jag och bör inte fösas ihop under samma namn.
 
Sv: Cantra?!

Jo, jag jobbade i ett galoppstall i Australien för många år sedan och då var det olika typer av jobb det gällde. "Canter" var 3-stegs galopp, men inte jättelångsamt (kanske motsvarigheten "ökad galopp" inom dressyr) och inte heller i eftersträvad låg form. "Galopp" var svenskans motsvarighet till "snabbjobb" och den kunde vara 4-taktig.
 
Sv: Cantra?!

jag har använt cantra så länge jag kan minnas, för mig är det en lugn arbetsgalopp, använder den när jag konditions tränar.
 
Sv: Cantra?!

Är det bara jag som har fel eller används det inom westernvärlden också?
altså, inte galopp i tretakt, utan själva ordet. Nu bli det bara krångligare... Hoppas någon förstår mig!
 
Sv: Cantra?!

Cantar för mig är arbets galopp.

Jag blev tillsagd av vet att jag skulle cantra i galopp för att stärka upp svagare muskler runt skadan.
min häst hade inflamation i fram knä och kotan fram.
jag tyckte det kändes helt fel att galoppträna en häst som var sprutad :crazy:
Är frisk förklarad efter 4 veckor och ridit med klocka och följt anvisningarna noga. :bump:
 
Sv: Cantra?!

Men 4 stegsgalopp är väl fyrsprång,eller hur?

så då blir det två skilda saker;
galopp=3steg
fyrsprång=4steg

eller är jag helt fel ute??:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Cantra?!

Inom galoppsporten är "galopp" snabbjobb och galoppen blir då troligtvis oftast i fyrsprång.

Inom dressyren är även den snabbare galoppen (ökad), galopp fastän den är 3-taktig. Har med innebörden i översättningen att göra tror jag. Om man ska jämföra dressyr-innebörden med engelskan får någon fiska fram dressyrprogram på engelska.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 337
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp