Cancer på min hund?!

ashkan12

Trådstartare
Hej jag har jätte panik och undrar är detta cancer på min 4a åriga Schäfer? Hon är lika glad som vanligt och reagerar inte om jag trycker på den lite granna.
http://imgur.com/iTyS5av
:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(
Tacksam för snabbt svar!
MVH

Senast ändrad:
Sv: Cancer på min hund?!

Standard bukesvar: akt till veterinaren och ta ett prov/se vad de tror.

Ma vara standardsvar, men finns nog ingen som kan stalla nagon form av diagnos pa att foto tyvarr.

Lycka till!

Ser ut att vara en epulid, googla på det så ska du få se bilder / info.
Men för att vara 100% säker, be en veterinär kolla på det.
Jag har jobbat på veterinärklinik i 6 år o sett en hel del sådana.

Tycker inte det ser ut som en epulid. Dessa sitter som Peter säger i tandköttet. Aldrig i läppen eller ens i slemhinnan på läppens insida. Utssendemässigt lika tumörer ses ibland på unghundar (histiocytom). Dessa är ofarliga man kan vara besvärande och opereras ofta bort.

Knölar bör alltid undersökas va veterinär och de flesta bör även provtas. Av utseendet att dömma skulle jag absolut provta denna.
Antingen gör man ett finnålsaspirat (suger ut celler med en nål och skickar till labb) eller så opererar man bort knölen och skickar hela den på analys. Risken med nålprovet är att man inte alltid får tillräckligt med celler, men det är ju ett mindre ingrepp än att ta bort knölen.

Mät den gärna och jämför med något så det är lätt att hålla koll på storleken, det är svårt att vara riktigt objektiv med ögonmåttet när man ser det varje dag.

Lycka till

Lånar tråden lite och frågar vidare om knölar..

Min ridgeback har 3 lite större knölar som sitter i huden liksom. Jag har varit hos veterinären ang detta, då konstaterade man att den största av knölarna var "varfylld" och kallade det typ finne. Hunden i fråga har lätt för att få småfinnar också..

Men iallafall. Jag kan inte riktigt släppa knölarna. Är det vettigt att avfärda dem alla som "finnar" eller bör samtliga undersökas var för sig? Bör man skicka iväg till labb ändå?

Ser ut att vara en epulid, googla på det så ska du få se bilder / info.
Men för att vara 100% säker, be en veterinär kolla på det.
Jag har jobbat på veterinärklinik i 6 år o sett en hel del sådana.

Kollade igen på bilden genom datorn (kollade på mobilen innan) ser nu tydligt den inte sitter i tandköttet!!
Som sagt, kolla upp med veterinären!

Var eller snarare talgfyllda knölar kallas även atherom (bland stavat utan h), dessa kan brista och tömma sig på talg, då gäller det ärr tömma och tvätta och desinficera, ibland gör dom ont och ibland har dom svårt att läka ihop, då får man operera bort dem, det är också ganska vanligt att man opererar bort dem om de börjat på att växa (valnötsstorlek ungefär) för att slippa att de brister och blir problematiska.

Det är också vanligt med förkalkningar och bindvävsknutor i huden. Små knölar under vindruva i storlek är många gånger svåra att provta. Då kan en tumregel vara att: Om de är lätta att gripa om, huden och hårremmen över knölen ser normalt ut, de växer inte alls eller mycket sakta och hunden inte besväras av dem (kliar/ömmar/vätskar) så kan man avvakta och kolla på dem 1-2ggr om året samt känna själv hemma med jämna mellanrum.

Hoppas det hjälpte något...

De här har aldrig tömt sig på egen hand. Det krävs en rejäl nål för att punktera så att "varet" kommer ut. Inte så att jag brukar punktera alltså utan det har bara gjorts en gång hos veterinären.

De har alla växt väldigt fort i början och sen stannat av vid en viss storlek. Likaså den som punkterades och tömdes - den växte snabbt tillbaka till sin tidigare storlek och har sen dess inte förändrats så mycket..

Den största är kanske som en stor vindruva. Så det räknas alltså som litet?

Men då verkar det som om jag kan hålla mig lugn sålänge hunden inte besväras eller de förändras snabbt?

Hej jag har jätte panik och undrar är detta cancer på min 4a åriga Schäfer? Hon är lika glad som vanligt och reagerar inte om jag trycker på den lite granna.
http://imgur.com/iTyS5av
:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(
Tacksam för snabbt svar!
MVH

Hej, lugn, lugn, andas ...

Jag sätter en 50-lapp på att det är ett Histiocytom (googla, finns bilder), ser ut som ett klassiskt sådant eller i värsta fall en Mastcelltumör men ett prov måste tas om man ska vara säker. Du kan dock lugnt avvakta över helgen.

En godartad tumör, alltså ingen cancer, brukar kännetecknas av att den är välavgränsad och fritt förskjutbar mot underlaget vilket den här ser ut att vara.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
982
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
531
Senast: Jeps
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 304
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
863
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka