cancer i halsen

F

feliand

jag vet inte om tråden ligger rätt, annars får någon vänlig själ flytta den :)
Iallafall. Min häst på snart 18 år fick för nästan exakt ett år sedan diagnosen cancer. Tumören sitter precis mellan huvud och halsen, på undersidan, den är ungefär stor som en clementin. Veterinären var inte 100% säkert på vad det var, han gjorde bara en rutin undersökning och hittade den. Sedan dess har hon knappt blivit riden. I höstas började jag rida henne lite smått, skritt och någon gång lite trav. Hon blev väldigt flåsig efter en kilometers ridtur. Tror ni det kan beror på "bulan" eller hennes dåliga kondis? Någon annan som har häst med liknande cancer som rider sin häst som har det?
Vet inte riktigt om jag vågar starta igång henne om det nu är bulan som trycker på och gör att hon inte kan andas? Hon kan äta och sånt som vanligt. Hon är ju trots allt gammal så jag vet inte om jag vågar börja rida henne igen. Att ni föreslår att ringa och fråga denna frågan till veterinären är inte lönt då han själv sa vid undersökningen att han inte visste om hon gick att rida eller inte, därför frågar jag er om era hästar med samma problem störs av det eller går de att rida som vanligt?

/felicia

Sv: cancer i halsen

Skulle be vet titta på den igen. Kan mycket väl vara så att den trycker på luftstrupen. Men framför allt kan den ju även trycka på matstrupen.

Och tills jag vet hur det ligger till skulle jag ej rida hästen! Lycka till! Tror jag vet vilken vet det var och skulle nog åka till klinik för att få den ordentligt undersökt=)

Gjordes någon biopsi på tumören? Gamla hästar kan få tumörer i sköldkörteln, det är inte helt ovanligt och det är i de flesta fall godartat och alltså inte cancer. Men visst kan den trycka på luftstrupen men oftast inte. Hästen brukar sällan vara påverkad av den alls.

Jag tycker att din veterinär drog en lite snabb slutsats där, cancerdiagnoser skall man inte slänga ur sig hur som helst och hästen borde ha undersökts mer grundligt för att kunna säga att det är eller inte är cancer.

Skulle be vet titta på den igen. Kan mycket väl vara så att den trycker på luftstrupen. Men framför allt kan den ju även trycka på matstrupen.

Och tills jag vet hur det ligger till skulle jag ej rida hästen! Lycka till! Tror jag vet vilken vet det var och skulle nog åka till klinik för att få den ordentligt undersökt=)

haha, ja, jag antar att det är en vet som börja på f även du syftar på? :D Matstrupen är det inga problem med, hon äter lika snabbt, mycket osv. som före vi hittade knölen :) Enligt vet var det en godartad, den har änsålänge inte växt eller dykt upp på fler ställen.

Japp det e rätt=) Mwn åk till slöinge eller helsingborg. Så de kan kolla den ordentligt! Kan ju vara så att den trycker på strupen och det är ju inte så bra=/

En äldre häst som varit inackorderad hos mig hade en rejälbula i struphuvudet. Hon var pigg och reds regelbundet. När hästen var 25 fick hon somna in pga lite allmänna krämpor. Hon verkade inte besvärad av knölen och den växte väldigt lite de år hon stod hos mig. Jag föreslår att du åker till klinik och kollar upp den, så den inte trycker på luft eller magstrupe.

Om min häst hade fått diagnosen cancer så hade jag tagit den till klinik för mer undersökningar.
Hästen fick alltså diagnosen för snart 1 år sen och ni har fortfarande inte kollat upp det hela mer?

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 324
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10