Camping i torkan

Jag säger inget annat än att länsstyrelserna beslutar om eldningsförbud och då kanske det finns regionala variationer. Bra att kolla på hos de länsstyrelser vars län man tänker besöka; m a o.
Nej det är inte alla länsstyrelsar som beslutar om eldningsförbud, det är olika i olika län. Hos oss är det kommunerna (skåne). Så man får kolla på kommunernas hemsida, på naturreservaten osv.

Nej det är inte alla länsstyrelsar som beslutar om eldningsförbud, det är olika i olika län. Hos oss är det kommunerna (skåne). Så man får kolla på kommunernas hemsida, på naturreservaten osv.

Kommunen beslutar om eldningsförbud i sin egen kommun. Länsstyrelsen kan besluta för hela länet. Så det skiljer sig inte från län till län vem som beslutar i grund. Men kan i dagsläget såklart skilja sig om det är beslutat i enbart vissa kommuner eller hel länet.

Kommunen beslutar om eldningsförbud i sin egen kommun. Länsstyrelsen kan besluta för hela länet. Så det skiljer sig inte från län till län vem som beslutar i grund. Men kan i dagsläget såklart skilja sig om det är beslutat i enbart vissa kommuner eller hel länet.
Länsstyrelsen i skåne kan inte, enligt de själva, utlysa eldningsförbud i länet. Det blir eldningsförbud i länet när alla skånska kommuner satt eldningsförbud. Jag vet att tex Länsstyrelen i Uppsala kan ha eldningsförbud i hela länet.

Länsstyrelsen i skåne kan inte, enligt de själva, utlysa eldningsförbud i länet. Det blir eldningsförbud i länet när alla skånska kommuner satt eldningsförbud. Jag vet att tex Länsstyrelen i Uppsala kan ha eldningsförbud i hela länet.

Låter jättemärkligt. Mig veterligt kan alla lst utfärda eldningsförbud i sitt län. Men Skåne är väl iofs lite speciellt indelat har jag för mig, eller också har de någon speciell överenskommelse med sina kommuner.

Tittade lite mer på detta och om det inte finns en speciell överenskommelse eller annan lagstiftning så kan visst även lst Skåne utfärda eldningsförbud (förordning om skydd mot olyckor 2 kap 7 paragraf).

Mycket man inte får, som görs ändå. Var på besök på en camping i helgen där det grillades i grillar, satt inga lappar uppe om grillförbud, däremot fanns det flera lappar om bevattningsförbud, samt fanns brandsläckare utplacerade. Kanske skiljer sig från kommun till kommun?

En camping ja men du det finns andra delar av Sverige med och tusentals andra campingar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka