Camaro M - Hingstval

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare majamia
  • Startdatum Startdatum
M

majamia

Det finns säkert flera trådar om Camaro M och hingstval.
Men jag har ett sto som kommer att börja brunsta nästa vecka och jag sitter fortfarande i valet och kvalet när det gäller hingst val.. :confused:

Stoet är 3 år e Stanford. 162 cm (Mamman är 172 cm och Stanford är väl över 170 han med) med bra hals, ben. Fick 877 på gång och 77 på hopp. Hon kunde presterat bättre men var mkt spänd för dagen.

Nu när det gäller hingstval så är det mycket som snurrar. jag vill ha en hingst som ger en större avkomma än hon, bra gångarter och stort hopp..
Mina val går mellan: Camaro M, Careful, Caressini L.Har hört på sistone att Camaro M ger vassa avkommer? Mitt sto är ganska vass, så det känns ju som att man inte kanske vill ta en hingst som ger såna avkommer?!Stämmer det? Annars känns han som en komplett hingst,typ, gång och hopp. Förutom att han bara är 166 cm..?

Careful: hans benställning är det som jag oroar mej för.
Caressini L: Ny hingst,vet inte så mycket om honom. Han är stor=bra för mig, korrekt benad, mycket "hopp"..
Är det någon som vet mer, kan hjälpa mej.. Snälla skriv!!!!:bump:

Sv: Camaro M - Hingstval

Vad menar du med vass?? Het?

Min medryttarhäst har fått ett föl efter Camaro M och han är otroligt fin... Mamman är själv efter Swift-Alpen Fürst!
Cornetto som han heter är guuuuda snäll..Och så kommer han att bli stooor!! Så det är ju inte alltid hingstarna ger små avkommor bara för att dom är små..

tror att Cornetto kommer bli en super häst!! Han är väldigt lugn att ha o göra med och väldigt lyhörd..

Kolla BLUP:en för hingstarna. Vissa små hingstar ger storlek ;). Har för mig att Camaro ger hyfsat stora.

Camaro lämnar vasst så honom hade jag lagt på hyllan om jag inte hade ett coolt sto annars är det en trevlig multi talang av god typ! Av Careful o Caressini skulle jag nog valt careful som är lite äldre o visat lite mer samt rör sig bättre. Annars kan jag ju tipsa om Looping som jag verkligen fått upp ögonen för iår, han har lämnat framgångsrika avkommor i alla disipliner o rör sig trevligt själv, dessutom har han ett super temp som ned ärvs o han rek till 'tok' märrar, min ena ska semineras med han imon!

Vi har helt olika åsikter du och jag vad det gäller Camaros nedärvning av temperament.

Du kallar det hett, jag kallar det vaket,alert och ett framtida bra tävlingstemperament.

Vi har två egna efter honom, och jag har minst träffat 20 andra efter honom, och visst - det är inga slöfockar, men att kalla dom heta??? Nej- inte för mig iallfall!

jag hade nog valt caressini L eller camaro M... vet inte om camaro ger "skarpa" hästar, men han har ju visat bra, och om du vill ha en stor häst så funkar nog caressini bra eftersom han är stor... såg trevlig ut på visningen! careful blev jag inte så imponerad av, han hade inte så bra gångarter, hoppade trevligt...

LYCKA TILL!:bump:

Vi har nog inte så olika åsikter som du tror ;) jag gillar verkligen Camaro o jag vill själv ha en häst som är precis som du säger, vaken o alert. Men att lägga en vass hingst (som jag kallar det när de har mycket nerv=pigga o alerta) på ett likadant sto kan lätt bli "lite för bra" sas därav att jag inte rek honom till TS, precis som att jag väljer bort honom till mina ston- de är alla alerta o nerviga med mycket humör. Även Briar o Magini väljs bort pga det, fastän de ofta ger bra tävlingsindivider .

eller varför inte casir ask? dom avkommorna jag sett har varit:love:

Min Camaro avkomma har mkt nerv och är vaken,men väldigt snäll och hanterar nya situationer jätte bra.

Han har Helwan som mf, och jag har hört att även Helwan lämnar vassa avkommor så min har ju att brås på :rofl:

Ändå tycker jag att det är en mkt trevlig häst och snygg typ.

Det är precis den uppfattnningen jag har av hans avkommor!;)
Har själv inga "duvungar" till ston, men de avkommor jag fått efter Camaro är jag MKT nöjd med...

Vad roligt att höra att duär nöjd med dina Camaro M avkommor. Det känns som att manhör så mycket olika ang. Camaro M:s temp. Frågan är om man ska ta det säkra före det osäkra när det gäller hingstval på mitt sto som har mkt temperament ...:crazy:

Om du frågar mig så, Ja, om du vill ha en högställd tävlings individ. Det beror vad man fokuserar på. Men jag anser inte att det finns något ont i min pålle och jag har inte hört några sådana rykten om Camaro heller. Sedan att många av dom har temperament är nog sant, så det beror på vad som väger in tyngst.

Han är i regel en bra typ förbättrare och lämnar bra gångarter samt att han inte lämnar smått som ni varit inne på förut.

Min har ju ett hett temperament på mödersidan också, kan jag bara förvalta honom på rätt sätt tror jag att min kommer att bli något för de högre klasserna.

Lycka till :banana:

Nu när det gäller hingstval så är det mycket som snurrar. jag vill ha en hingst som ger en större avkomma än hon, (...) Har hört på sistone att Camaro M ger vassa avkommer? Mitt sto är ganska vass, så det känns ju som att man inte kanske vill ta en hingst som ger såna avkommer?!Stämmer det? Annars känns han som en komplett hingst,typ, gång och hopp. Förutom att han bara är 166 cm..?

Camaros mankhöjdsindex är 5,0, dvs hans avkommor är i genomsnitt 5 cm högre än genomsnittet för rasen. Så han lämnar stort! Han ligger nia bland hingstarna på den punkten.

Kan meddela att mitt sto just nu står på seminstaionen i väntan på att semineras med ingen mindre än .....AERLINE H!! Bestämde mig ca 2 timmar innan mitt sto började brunsta..:crazy: Men nu känns det helt rätt..!! :bump:

Liknande trådar

Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 112
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 635
Senast: Jealle
·
Avel Jag går lite i valet och kvalet att låta betäcka mitt ena sto, hon är ute på annons då jag är gravid men jag är ganska sugen på att ta...
Svar
11
· Visningar
2 356
Senast: Mabuse
·
Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 063
Senast: fridshem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama