Camarguisk ridning

E

Elisabethh

Hej!!

Är det någon som känner till Camarguisk ridning (det ridsätt de franska cowboysen rider på när de arbetar med sina tjurar och hästar) och vet hur nära den ligger till den amerikanske westernridningen? Användningen verkar ju vara densamma ursprungligen.

Elisabeth

Sv: Camarguisk ridning

Försök få tag på Psychogrrl här på sidan (kommer inte ihåg hur många rrr det är i grrrrrrl) och skicka ett PM. Hon har en camarguehäst och jag tror att det finns en hel del om camarguesisk hästhållning på hennes hemsida!

Ja jag har kontakt med henne! hon har också det stora camargueintresset precis som jag :) Men hon rider inte camarguisk ridning.

Den är ju närmare den spanska doma vaqueran - vilken den amerikanska westernridningen (och sydamerikanska gaucho-ridningen) stammar ur.

Garrochan som används i doma vaquera är längre än den som används i Camargue (pga olika storlek på tjurar?). Skolningen tycker jag inte ser helt lika ut heller, av det jag sett, även om den camarguiska ridningens skolning är närmare den spanska än den amerikanska.

Sen är ju Camarguehästen helt annorlunda mot Quartern och korna av helt olika temperament vilket kräver olika ridning. I Camargue/Spanien där korna/tjurarna är av det heta temperamentet och KAN gå till anfall och också är snabbare på foten, där behövs en snabb häst som kan vända på sekunden och inte är rädd för närkontakt. Man behöver också garrochan för att kunna putta undan en anfallande tjur. I westernridningen har man lugnt boskap som i princip aldrig går till anfall utan gör sitt bästa för att undvika häst/människa, där behövs en lugn häst, som visserligen kan vända snabbt, men inte har samma resning och samling. Man har där ett lasso för att fånga en bortspringande kalv, om en tjur skulle anfalla har man inte mycket att sätta emot :D

Jag kommer nog börja rida lite bruks (som camarguetävlingarna ju är, working equitation i princip) med honom så småningom, om än inte lika "brutalt" som den som utövas där nere. Visserligen ska man nog inte vara så hård, jag skulle inte heller sitta med silkesvantar om en tjur kom rusande mot mig :D

http://www.vfzcd.de/Verein/Fotoecke.htm
Där har du bilder på allt möjligt, jag har säkert skickat länken nån annan gång ;)
http://cavalonet.com/english/photog...acaotrabalho/mundialequitacaotrabalho01.shtml bilder från working equitation

Upptäckte att det faktiskt var en Gardian med på working equitation-tävlingen. På sidan två (klicka 'next' uppe i högra hörnet).

edit: tom flera stycken, titta igenom alla sidor så ser du, verkar vara ett par även från andra länder.

Senast ändrad:

Tack för svaret :) Tänk om vi kan få igång liknande tävlingar i Sverige! Har du sett working equitation tävlingar när du var i Camargue?

Working equitation träningar/tävlingar är på gång i Sverige. I dagarna har det kommit ut en bok med tävlingsreglement och träningstips på svenska. Gå in på www.rormossen.com och titta där :banana:

Jag såg en mindre variant av det andra gången vi var där (under Feria du cheval -99). Det var på Place des Gitans i paddocken de bygger upp under ferian, alltså inte tillräckligt med plats för alla momenten. Har ett par bilder från det, tror inte alla är på datorn, men kan scana in dom om jag hittar korten :) Förra året hade de istället franska finalen i Horseball, betydligt tråkigare...

Jaha, jag hittar inte rätt rulle nu (hittar rulle 2 och 3 från den semestern, men inte rulle 1... *suck*). Jag har ju två kort som ligger på hemsidan dock, de har du säkert sett, men lägger in dom här ändå.

Här ska de rida in, sitta av, sitta upp, vända och rida ut. edit: Det var förresten han här som vann klassen
turnering1.jpg

Har ska de hälla upp vatten i ett glas och dricka minst en klunk.
turnering2.jpg

Senast ändrad:

Vad spännande! Då får jag kanske chans att tävla med mina camarguer ;)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 483
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?