Calido I vs. Crelido?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thildha
  • Startdatum Startdatum
T

Thildha

Vilken hade ni valt av Calido I och sonen Crelido?
Jag kan inte bestämma mig och vill höra om ni har några erfarenheter eller input som kan hjälpa mig.

Förutsättningarna är ganska speciella - jag har ett sto som gett mycket bra föl tidigare (hos förra ägaren). När hon skulle föla 2007 fick hon livmodersomvridning och buköppnades. Operationen gick bra, men hon kastade tyvärr fölet, troligtvis pga att moderkakan lossnade. Hur lätt/svår hon är att få dräktig igen vet jag alltså inte - tidigare har hon oftast tagit sig på första semineringen. Att välja fryst på henne är därför en ekonomiskt stor chansning - är Calido (FAI) så mycket bättre än Crelido (TAI) att ni hade vågat försöka?

Utöver fördelen med TAI, så har ju Crelido även Ramzes-blodet, som genom Ramiro i kombination med Almé-Heureka gett Ratina Z. Mitt stos farfar (Ahorn Z) är ju helbror med Ratina Z's mamma, så det är en kombination som jag tycker är lite spännande.

Mitt stos stam är Acapulco Gold - Furioso III - Ulex - Hurricane xx, och det blir troligtvis hennes sista föl - chansen för ny livmodersomvridning ökar ju tyvärr med fler dräktigheter.
Blir det ett sto ska hon behållas i min avel, blir det en hingst ska han säljas.

Med dessa förutsättningar - vem hade ni valt?

Sv: Calido I vs. Crelido?

Är du tveksam till ditt stos fertilitet tycker jag inte du skall välja fryst.Crelidos dräktighets resultat ser dock inte ut att ha varit så bra här hemma enligt hingstkatalogen,kanske olika faktorer.Men du borde ju kunna få tai över dagen om du seminerar stoet i Danmark.Calido I hade i sept-07 115 avkommor placerade i S-klass hoppning bara i Tyskland,vet inte hur gamla Crelidos äldsta avkommor är och hur de gör sig i sporten.Men han är verkligen en riktigt fin Calido son.
Lycka till!

Jag hade också valt Crelido, dels med tanke på förutsättningarna sen' är jag "lite" partisk då min syster fött upp en avkomma till honom :D! Både min syster och nuvarande ägaren är mkt nöjda med resultatet.

Det är extra roligt att hans avkommor i Danmark börjat visa framfötterna både inom hopp och dressyr. Hans första index ger honom en 2:a plats som hoppförärvare och 12:e plats å dressyrsidan. På Katrinelunds hemsida kan du läsa mer om du inte redan hittat dit..

Lägger in ett par bilder på tjejen..

som föl
coriand.jpg
212185522RL846665564.jpg

2 år
200829898RL956697634.jpg

Hälsningar Monika

Verkligen ett fint sto - vad är det mer än Crelido på henne?

Det lutar åt Crelido får jag väl erkänna, men det som talar emot är primärt att han fått ganska många ston här i Danmark för att vara en hopphingst (får ca 100 ston per år, med fölprocent på 66%). Det gör att man inte kommer att stå med en stam-mässigt speciellt unik avkomma. Blir det en hingst och den ska säljas (gärna så tidigt som möjligt pga plats) så blir det kanske inte så lätt om det finns många andra Crelido-avkommor till salu samtidigt (ligger 15 i DV's databas just nu).

Calido har ju haft väldigt hög dräktighetsprocent, speciellt för att vara på FAI.. Någon som har använt Calido på fryst, och hur många brunster seminerade ni isåfall?

Nej, Crelido har inte en övertygande dräktighetsprocent (varken i Sverige eller i Danmark) så det gör inte valet lättare tyvärr. Men min station är med i en skick-ordning som gör att vi får TAI samma eftermiddag som det tappas så bättre kan det knappast bli.

Precis som Icca skriver så har han fått index, och ligger mycket bra till, men kan ju inte jämföras med sin far än på långa vägar ;)

Tack tack! Ja hon är fin! Var och hälsade på henne i helgen, precis nyfölad, en flott hingstunge e: Don Romantic blev det.

Hälsningar Monika

Hon är ue: Maraton-Hertigen. Har också reflekterat över att skicken hit ligger lite lågt, men kan du få samma dag borde det ju öka oddsen iaf. Sen är ju Calido alltid Calido :)! Ska man se till sönerna som finns tillgängliga här tycker jag dock Crelido hör till de mer intressanta ffa eftersom han ser ut att förärva sig väl, i båda diciplinerna. Det är i alla fall ett angenämt val du står inför :laugh:, lycka till!

Hälsningar Monika

*puttar lite*

Ingen som har erfarenhet av att använda fryst från Calido? Hur var kvaliteten isåfall?

Jag hade valt Calido helt klart, min syster har jobbat på samma ställe som Crelido stod (Katrinelund) ett år och hon var inte helt "imponerad" av honom....

Du får gärna utveckla lite mer :), vad var hon inte "imponerad" av?

Hälsningar Monika

Om jag varit i din sits skulle jag helt klart valt Crelido.

Jag har bara positivt att säga om honom, men framför allt om hans avkommor.
De är otroligt fina i temperamenten, har bra kroppar och rör sig över medelmåttan.

Jag anser att Crelido är starkt undervärderad här i landet!

Camaro M och Cagancho går bort då jag ska seminera i Danmark och det inte går att få TAI på dem hit, men även för att Crelido är min favorit av de tre sönerna.

Låter bra :) har du sett många avkommor? Vet du något om vad för ston det varit man valt honom till?

Generell uppdatering - Det blir Crelido till denna donnan, vågar inte chansa med fryst till henne trots allt. Ev. blir det dock Calido till den andra. Första semineringen i helgen förhoppningsvis!

Jag har väl sett ett 5 tal, inte mer. IRL alltså.

Däremot har de jag sett varit lika varnadra(= hingst som typar sina avkommor). Ägarna har avrit MKT nöjda , framförallt löver deras mkt fina temperament.

Har tyvärr ingen koll på mödrarna...:(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka