calicivirus

M

MysigaUlla

Jag har två katter och den ena vart plötsligt sjuk, han luktade illa i munnen och hade sår på tungan. Han dreglade och det vart en tur till vetrinären. Vilket slutade med att han fick sova kvar över natten då han var uttorkade.
Han fick komma hem och har nu utegångsförbud, äter antibiotika och smärtstillande.

Nu är det så att jag har en katt till hemma som jag tycker vart slö och inte mått så bra men han är också väldigt gammal. Jag ville att vetrinären skulle skriva ut antibiotika till den andra med då jag är rädd att den ska smittas.
Nu har vi hittat ett litet sår på den andra katten. Kan vetrinären skriva ut antibiotika till den över telefon eller måste jag komma in? Han är inte uttorkad och äter än så länge.

Är det något mer jag bör tänka på nu när jag vet att dom har calicivirus? Kan det smittas till dom andra djuren?

Hoppas på att få ett svar. :bump:
 
Sv: calicivirus

Jag tror inte att kattens calicivirus smittar till andra arter, men har du fler katter är det viktigt att se till att de har ett uppdaterat skydd mot kattsnuva.

Om veterinären skriver ut antibiotika över telefon kan bara veterinären svara på. Det är inte alls självklart. När jag var på föreläsning om antibiotikaresista bakterier hos hund och katt sade veterinären att det överlag är en dålig idé att behandla infektioner i munhålan med antibiotika, att man primärt bör välja andra behandlingsmöjligheter (som jag inte vet vilka de är men jag gissar att det finns antibakteriella medel som går att använda i kattens munhåla precis som det finns för oss människor).

Om du umgås med andra människor som har katter är det viktigt att du är noga med handhygienen när du är hemma hos dem och likaså ska de vara noga med handhygienen när de är hos dig. Det är en kontaktsmitta som kan föras vidare via våra händer. Är det utekatter är det antagligen bra om du kan hålla dem inne så länge de har sår i munnen.

Antibiotika har ju din katt fått för att förebygga att sekundära infektioner uppstår, caliciinfektionen måste kroppen läka ut själv så antagligen bör man väl försöka undvika antibiotika om det går.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Skriver här igen ang min hunds sår i tassen som vägrar läka. Idag fick jag veta att han har dessa bakterier i såret och ingen...
Svar
2
· Visningar
768
Senast: Tina86
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 162
Senast: WildHorse
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 298
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp