Cair-sadlarna...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Contessa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 936
C

Contessa

...är dom så bra som "alla" säger?

Provade en Bates islandssadel igår på min häst och hon, i princip, hatade den... bockade och krumbuktade...blev en helt annan häst helt enkelt, och inte till det bättre direkt :(
Sadelutprovaren trodde att hon va yster och gillade den...tyckte inte jag! :crazy:

Kan det vara så att hon helt enkelt inte gillade "luftstoppningen"?

Någon mer som har provat en cair sadel som hästen inte gillade?
Jättetacksam för svar!

mvh//C

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cair-sadlarna...

Finns en del hästar som reagerar som din inför luftstoppat. Båda mina har dock gillat luftstoppningen.

Passade den då?
Jag anser väl att en bra sadel är en välsittande sadel, då oavsett om det är en luftstoppad, traditionellt stoppad eller en bomlös tex..
Sen är det väl upp till var och en vad man anser att man vill ha.
Jag har endast sett hästar som gillar dom luftstoppade, (tar ut steget helt och jobbar bättre med ryggen tex) men då har ju sadlarna passat också!

Kanske (och förhoppningsvis) hade väl din häst gjort likandant om det vart en ullstoppad sadel som inte låg vidare bra eller klämde eller så, och kanske hade hon gjort likandant om du provat en traditioenllt stoppad bates? (har inte bates såna också?, finns iaf på wintecen.)
Fast eftersom det var en sadelutprovare med så borde den ju suttit bra antar jag!? Troligtvis gillade hon den inte av nån anledning, men det är ju individuellt!
Har ju som sagt själv bara sett positiva saker med luft..och hästarna också..

kan ju varit så att den inte passat? de flesta verkar tro, att bara för att det är luftstoppning och utbytbara koppjärn så passar den alla hästar :S.

jag har en Bates CC hoppsadel, den enda som min förra häst har kunnat haft utan att ha glidit fram eller fått ont av. han har jättesmal manke, kort rygg och väldigt utåtstående bogblad. men Bates har passat jättebra, och tror det är tack vare CAIRen som han inte ömmat på ett ställe han alltid ömmade förut (vilken sadel han än hade).
nu ska den dock säljas för jag har ny häst.

Bara för att bomvidden är rätt betyder inte nödvändigtvis att resten av sadeln passar :(

Min herre sa 'ja tack!' idag ang luftstoppning. Utan tvekan. Dock envisades de luftstoppade att glida fram, så han fick nöja sig med extramjuk lammullstoppning och fårskinnspad. Men hade vi bara fått en luftstoppad att ligga STILL så hade det utan tvekan blivit en sån för det var vad han ville ha! Fast jag var beredd på att fara v, dvs att han inte skulle gilla det. Inledningsvis var han lite skeptisk, inte så han for runt men han blev springig och tyckte nog det kändes skumt i början

har precis köpt en luftstoppad edinburgh. och min kinkiga häst bara ÄLSKAR den! hennes steg blev mycket bättre m.m
hon är en sån häst som bockar satan om det inte passar, men det är rätt skönt för då vet man!

*svarar alla*

Eftersom att jag hade en sadelutprovare ute så tycker man att hon borde sett om den låg illa på nåt vis, men det tyckte hon inte... det var därför jag blev lite fundersam... Hon låg precis på gränsen mellan rött och vitt järn, så hon satte in det vita, då sadeln kom ner lite mer.

Men det verkade inte vara nån bra sadel för henne öht.

Självklart kan det inte passa alla hästar bara för att koppjärnen går att byta ut...eftersom att den blir mer böjd när man sätter inte vidare.

Jag tycker att det här med att köpa sadel är ett litet h*lvete. :crazy:

Contessa skrev:
*svarar alla*

Eftersom att jag hade en sadelutprovare ute så tycker man att hon borde sett om den låg illa på nåt vis, men det tyckte hon inte... det var därför jag blev lite fundersam... Hon låg precis på gränsen mellan rött och vitt järn, så hon satte in det vita, då sadeln kom ner lite mer.

Men det verkade inte vara nån bra sadel för henne öht.

Självklart kan det inte passa alla hästar bara för att koppjärnen går att byta ut...eftersom att den blir mer böjd när man sätter inte vidare.

Jag tycker att det här med att köpa sadel är ett litet h*lvete. :crazy:

Hon kan ha ogillat just LUFTEN helt enkelt. Dvs sadeln passade men hon gillade inte luften. Det är tydligen inte helt ovanligt att de reagerar på luft. Sadelmakaren sa med ett flin (ett slakt flin tyckte överkänsliga jag? *s*) att 'så får vi se vad han tycker om luft då, inte alla som gillar det'.. Så inte helt ovanligt det kan bli starka reaktioner om de inte gillar det.

Min herre var lite skeptisk först, jag tyckte han kändes springig, kompisen konstaterade att han tog mycket längre steg i traven. Sadelmakaren konstaterade att hästen såg spänd ut. Min och kompisens bedömning var att hästen nog gillade luften men inte riktigt vant sig, sadelmakaren siade inte så mycket då han inte känt hästen men vi provred flera (ganska många) luftsadlar och när hästen vant sig lite så var det tydligt att han föredrog luft. DOCK så var det t ex en luftsadel han verkligen INTE gillade, så det gäller ju att man hittar en sadel med luft de GILLAR.

Nu kunde vi ju tyvärr inte ha luft (vilket var vad alla ville soms agt) eftersom vi inte fick dem att ligga stilla.

Jag har en luftstoppad wintec, och mina hästar reagerar ingenting, på luftstoppningen, tvärtom så är dom ganska nöjda och jobbar på bra med ryggen....

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 955
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Starlink
  • Sytråden del 4
  • Facebook har låst kontot

Hund, Katt, Andra Djur