Ca/P - kvoten, källa?

K

Krabban

Var finns det skrivet någonstans om förhållandet mellan Ca och P? På vilket sätt det är viktigt osv. Är det ngn som har ngn källa?
 
Du kan titta i bl.a foderböcker. Just Ca/P kvoten försöker man hålla utefter vad skelettet normalt har för balans, och hur man (hästen) arbetar, dvs gör av med.
 
Nä men gud, nu ser jag vad jag skrivit! Det var ju inte alls det jag menade utan kalcium/MAGNESIUM. Ca/P vet jag ju, jag menade CA/Mg som det pratas mycket om här inne, men som jag inte hittar direkt i mina foderböcker.

Lite förvirrad. :D
 
Den är borttagen ur de senaste foderrekomendationerna eftersom sen ansågs ställa till med mer besvär än den gjorde nytta, blandar man in för många kvoter i en foderstat blir det snabbt omöjligt att få till det.. Nu gäller det bara att se till att Mg behovet är uppfyllt.
PL
 
Det finns bra förklarat i granngårdens foderbok och i Christina Plancks bok om Hästens utfodring.
 
Den är borttagen ur de senaste foderrekomendationerna eftersom sen ansågs ställa till med mer besvär än den gjorde nytta, blandar man in för många kvoter i en foderstat blir det snabbt omöjligt att få till det.. Nu gäller det bara att se till att Mg behovet är uppfyllt.
Jaha, har man tagit bort den!?! Men hur motiverades den kvoten innan då, när den fortfarande ansågs viktig?

Tack så jättemycket för svaret, skönt att få lite klarhet i det. :)
 
förmodligen var det svårt att få till det med kvoten i en normal foderstat, och det är bättre att ha en väl fungerande och rimlig foderstat med en liten miss på den kvoten, än att ha en perfekt ca/mg kvot, men i övrigt en kompicerad foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
550
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 283
Senast: Liran
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 213
Senast: Indiana
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp