C

Chania

Hej på er! Fick idag analysvärden på vårat hösilage och värdena såg ut så här:

TS 71% (är något lägre i verkligheten då provet fick ligga någon dag innan det skickades, tippar på 65% enl. vår micro)
Smrb 42% g/kg foder
Energi 6.4 MJ/kg foder
Ca 2.9 g/kg foder
P 1.8 g/kg foder
Mg 1.4 g/kg foder
K 13.6 g/kg foder

smrb/MJ: 6.56 Ca/P: 1.6

Är mineralvärdena bra i detta hösilage? Vi har unghästar, avels sto samt tävlingsponnier. Har en känsla av att kanske P delen skulle behöva upp något?
Tacksam för svar

Sv: Ca/P kvot

Kvoten mellan kalcium och fosfor ska ligga 1,2-1,8 men det är ok om den ligger på ända upp till 3 såvida kalciumöverskottet kommer i från grovfodret. Så ditt hösilage har med andra ord en bra balans.

Liknande trådar

Foder & Strö har precis fått analysen till mitt hösilage och är rätt så säker på att Ca/P kvoten är för hög? Ca 7,6 g/kg ts P 1,8 g/kg ts Kvoten...
Svar
9
· Visningar
2 252
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 628
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick mina mineralsvar på höet, tyvärr bara CA och P... inget magnesium :/ Med så lite som 5kg/dag så är både CA och P över det hästen...
Svar
2
· Visningar
670
Senast: Nokke
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka