Ca/Mg-kvot

B

BJÖRKIS

Läste nånstans på forumet att Ca/mg-kvoten inte längre behöver räknas ut och ha en kvot på 2,8 så länge hästen får sitt behov tillgodosett, stämmer detta? Någon som vet?
 
Sv: Ca/Mg-kvot

Detta har jag också hört och det verkar stämma...
Det står inget om det i någon av de nya foderböckerna som jag har (tar upp alla andra kvoter i dessa böcker).
 
Sv: Ca/Mg-kvot

Ok, tack för ditt svar. Vet du varför det inte längre anses nödvändigt att räkna ut Ca/Mg-kvoten? Skulle gärna vilja veta.
 
Sv: Ca/Mg-kvot

Det jag hört (ej bekräftat ännu från SLU) var att dessa ämnen inte påverkade varandra så mycket som man från början trott och därför var inte kvoten längre nödvändig utan man skulle bara se till att behovet blev tillgodosett...
Jag har mailat SLU och frågat om det stämmer så jag hoppas att jag får svar snart.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger sedan en tid tillbaka extra magnesium för att testa vad som händer om jag justerar upp kvoten mg-ca. Har köpt Trikems magneisum och...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 401
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 224
Senast: Indiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp