Ca/Mg-kvot

B

BJÖRKIS

Läste nånstans på forumet att Ca/mg-kvoten inte längre behöver räknas ut och ha en kvot på 2,8 så länge hästen får sitt behov tillgodosett, stämmer detta? Någon som vet?

Sv: Ca/Mg-kvot

Detta har jag också hört och det verkar stämma...
Det står inget om det i någon av de nya foderböckerna som jag har (tar upp alla andra kvoter i dessa böcker).

Ok, tack för ditt svar. Vet du varför det inte längre anses nödvändigt att räkna ut Ca/Mg-kvoten? Skulle gärna vilja veta.

Det jag hört (ej bekräftat ännu från SLU) var att dessa ämnen inte påverkade varandra så mycket som man från början trott och därför var inte kvoten längre nödvändig utan man skulle bara se till att behovet blev tillgodosett...
Jag har mailat SLU och frågat om det stämmer så jag hoppas att jag får svar snart.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar