CA-kvoter och behov...

Noteca

Trådstartare
Hur är det med ett överskott på CA, är det skadligt såvida alla behov är täckta? Jag har fått ett halvdåligt hö i år och har hästarna på fri tillgång på hö. Jag har räknat ut att de äter ca 11kg/häst/dygn och höets smrp/MJ-kvot ligger på 4,2. Jag kan komplettara med lusern till dem för att få upp kvoten, de är lite muskelfattiga så kvoten måste upp. MEN då rusar CA-värdet iväg och de kvoterna blir därmed knepiga. Gör det något??

Sv: CA-kvoter och behov...

Jag är ingen expert men rekommendationen på Ca/P-kvoten är satt till max 2,5 av någon anledning. Du kan inte blanda lusernen med vetekli? Dels innehåller vetekli mycket fosfor, dels binder vetekli en hel del kalcium.

Jo, kli är ett bra komplement, men för att kvoten ska bli någorlunda nära måste jag fodra med 0,5kg kli, kan man det? Blir ju en rätt stor mängd i volym...

Oj då. Jo det blir ju en hel del. Blir väl ca 2 liter? Men det kanske inte gör något? 500 g vetekli binder 2,4 g kalcium. Har du räknat med det?
Orkar du med ett fodermedel till så innehåller linfrökaka rätt mycket fosfor.

Hm, ja, det är ju ett alternativ, har dock inte sett det i de foderaffärer jag besökt här. En annan tanke, om jag fodrar upp kvoten med Krafft Muskel får de ju ett överskott av protein, då deras grundbehov är täckt med den mängd hö de äter. Enligt vad jag lärt mig ska man inte ha ett för stort överskott av protein så länge det inte kommer från grovfodret. K.Muskel räknas ju inte som ett grovfoder som lusern, men kvoterna blir bättre...

Du måste ju inte få ner kvoten exakt. Se bara till att P behovet är täckt.

Jo, kli är ett bra komplement, men för att kvoten ska bli någorlunda nära måste jag fodra med 0,5kg kli, kan man det? Blir ju en rätt stor mängd i volym...

Jag ger 600g per dag till min 580ks's häst på inrådan från SpaderÄss. Så 500g borde inte vara några problem alls. :)

Jag är rätt begränsad när det kommer till foder och kan/vill inte ge så mycket annat än grovfoder och genomspolad betfor. Ca/p-kvoten i vårat hösilage är helt galen och jag har valt att komplettera det med fosforbalans.

Största problemet med det är att hitta en försäljare av fosforbalans, hittills har jag bara hittat det hos horsemeup:(

Tack för alla svar! Jag fortsätter att labbar med kvoterna så får vi se var jag hamnar. Kan det bli för mycket p i foderstaten? Jag menar mängden blir ju större än behovet på både ca och p om jag ska få till kvoten. Iom det stora överskottet ca i både hö och lusern.

Jag är rätt begränsad när det kommer till foder och kan/vill inte ge så mycket annat än grovfoder och genomspolad betfor. Ca/p-kvoten i vårat hösilage är helt galen och jag har valt att komplettera det med fosforbalans.

Största problemet med det är att hitta en försäljare av fosforbalans, hittills har jag bara hittat det hos horsemeup:(

Jag har köpt på GG

Du behöver inte stirra dig blind på kvoten.
Överskott Ca från grovfodret är inte farligt.

Tack för alla svar! Jag fortsätter att labbar med kvoterna så får vi se var jag hamnar. Kan det bli för mycket p i foderstaten? Jag menar mängden blir ju större än behovet på både ca och p om jag ska få till kvoten. Iom det stora överskottet ca i både hö och lusern.

Om det är hästsveriges foderprogram du räknar med så tänk på att de räknar med minimimängder. Du bör ligga på minst 120 % av behovet. Kalcium balanseras mot fosfor och där rekommenderas en Ca/P-kvot på mellan 1,2 - 2,5 med riktvärde 1,7. Sen ska kalcium även balanseras mot magnesium och där bör Ca/Mg-kvoten ligga mellan 1,5 - 3,0 med riktvärde 2.
Hoppas du får i hop det!

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 229
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama