C1-körkort

Silver Girl

Trådstartare
Mina föräldrar funderar allvarligt på att köpa husbil, som jag då skulle få låna. De tittar dock på lite större modeller som kräver C1-körkort (vilket pappa har).

Vad krävs för att ta ett sådant körkort?

När jag googlar är informationen mest om C i största allmänhet och inte uppdelad på de olika varianterna.
 
@Silver Girl
Syntest, läkarintyg, lämp och teorin är samma på C och C1 som jag förstått det men uppkörningen för C1 är i en mindre bil.

Skulle jag göra det skulle jag nog välja att köra upp i en stor lastbil när jag liks håller på.

Själv halkade jag som arbetslös in på en yrkesförarutbildning och fick CE och truck- och traktorkort på köpet :D
 
@Silver Girl
Syntest, läkarintyg, lämp och teorin är samma på C och C1 som jag förstått det men uppkörningen för C1 är i en mindre bil.

Skulle jag göra det skulle jag nog välja att köra upp i en stor lastbil när jag liks håller på.

Själv halkade jag som arbetslös in på en yrkesförarutbildning och fick CE och truck- och traktorkort på köpet :D
Tack. Byta karriär är inget jag kommer göra. Tjänar bra och har ingen risk att förlora jobbet.

Hur svårt är det att lära sig köra lastbil när man haft B-kort i drygt 20 år? Jag kör vanlig bil nästan dagligen. En del lektioner får man nog räkna med.
 
Här kan man läsa mer om de olika vad man får köra på dom, själv är jag väl en sådan som skulle ta C istället för C1 när man ändå håller på, likadant som jag tycker det är bättre att ta BE än B96 osv.

https://www.trafikverket.se/korkort/korkortsprov/tung-lastbil/

NTF har bra info också:

https://ntf.se/konsumentupplysning/utbildning/tung-lastbil-c/

Det är inte svårt att köra lastbil, många tror att det är jättesvårt bara för att det är ett stort fordon. Första gången jag satt i ratten på en lastbil var det lite ovant, men det är precis samma tänk som när man kör bil, den största skillnaden är att man får ta ut svängarna lite mer än man gör när man kör personbil och lära sig använda speglarna.

Jag gick också en yrkesförarutbildning när jag tog mina kort, själva C-kortet körde jag upp för väldigt snabbt och klarade, tog betydligt längre tid för CE, men det är inget du behöver tänka på. Så nej jag skulle inte säg att det är speciellt svårt att köra lastbil, vem som helst som har B-kort och lite sunt förnuft skulle klara av att sätta sig i en lastbil och köra, speciellt idag när de flesta är automatlåda (lite värre med manuell lådorna med hög/låg växlar och splitta växlar).
 
Tog C1 genom jobbet förra året. Läkarintyg behövs, inte avancerat men halvdyrt. Läste lite i tungboken men fattade inte riktigt vad som hörde till C1 eller C, så gick över till att plugga teorin genom en app istället. På teoriprovet tyckte jag att B-kortsfrågorna var lurigast, mycket ”vad är farligast i den här situationen” och man märkte att de var ute efter något speciellt. Repeterade inte B-teorin alls, kanske dumt.

Tog två dubbellektioner två dagar i rad, körde upp dag 3. Fick redovisa lastsäkring, körningen var inte svår.

Kostade totalt strax över 5000 tror jag, dock betalade jobbet. La inte ner särskilt mycket energi, gick snabbt och relativt billigt. Enda anledningen till att jag tog C1 och inte C är att jobbet bara ersatte upp till 7000kr och det kändes inte rimligt att få C-kort till det priset. Använder inte behörigheten privat utan tog enbart för att kunna köra våra ambulanser.
 
När jag pluggade teorin för C minns jag att lärarna sa att det viktigaste var att plugga B-korts teorin igen då den var den största delen av teorin. B-korts teorin är trots allt grunden till all teori.
 
Tog C1 genom jobbet förra året. Läkarintyg behövs, inte avancerat men halvdyrt. Läste lite i tungboken men fattade inte riktigt vad som hörde till C1 eller C, så gick över till att plugga teorin genom en app istället. På teoriprovet tyckte jag att B-kortsfrågorna var lurigast, mycket ”vad är farligast i den här situationen” och man märkte att de var ute efter något speciellt. Repeterade inte B-teorin alls, kanske dumt.

Tog två dubbellektioner två dagar i rad, körde upp dag 3. Fick redovisa lastsäkring, körningen var inte svår.

Kostade totalt strax över 5000 tror jag, dock betalade jobbet. La inte ner särskilt mycket energi, gick snabbt och relativt billigt. Enda anledningen till att jag tog C1 och inte C är att jobbet bara ersatte upp till 7000kr och det kändes inte rimligt att få C-kort till det priset. Använder inte behörigheten privat utan tog enbart för att kunna köra våra ambulanser.
Vilken app använde du till teorin?
 
Mina föräldrar funderar allvarligt på att köpa husbil, som jag då skulle få låna. De tittar dock på lite större modeller som kräver C1-körkort (vilket pappa har).

Vad krävs för att ta ett sådant körkort?

När jag googlar är informationen mest om C i största allmänhet och inte uppdelad på de olika varianterna.
Kompisen köpte en husbil modell stor. Men både hon och hennes man har haft körkort sedan innan -96 och får köra den utan C kort.
 
Kompisen köpte en husbil modell stor. Men både hon och hennes man har haft körkort sedan innan -96 och får köra den utan C kort.

Det gäller bara om bilen är registrerad som personbil klass II. Är den C-registrerad behöver du ha C kort. Jag har själv det värdefulla kortet taget innan -96, men får inte framföra alla husbilar utan bara de som är B- eller BII reggade.

"En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter."
http://www.trafiksakerhet.se/personbil-klass-ii/
 
Det gäller bara om bilen är registrerad som personbil klass II. Är den C-registrerad behöver du ha C kort. Jag har själv det värdefulla kortet taget innan -96, men får inte framföra alla husbilar utan bara de som är B- eller BII reggade.

"En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter."
http://www.trafiksakerhet.se/personbil-klass-ii/
Jo man måste ha koll på hur bilen är registrerad.
 
Här är lite info om specifikt C1, hos en utbildare dock men det skiljer sig inte åt annat än möjligen då i pris:
https://driver.se/utbildning-1/c1-korkort/

Du ska göra läkarundersökning och ansöka om körkortstillstånd. Sedan plugga teori och göra kunskapsprov. Sedan uppkörning. Kan dock vara lite knivigt att hitta en utbildare för C1 beroende på vart du bor, jag hade sett till att ta C-kortet direkt. Det är samma arbetsinsats. Jag ogillar att känna mig begränsad och ingen vet hur livet förändras. Vem vet, en dag kanske en behöver byta jobb eller köra nån hästlastbil eller eller.
 
Det är främst uppkörningen jag kommer vara nervös för. Plugga in teorin fixar jag. Så varför göra det svårare för mig genom att köra större än jag måste?

Jag kommer inte behöva byta jobb, så det är inte något att ta hänsyn till alls. Jag ser inget annat scenario där jag skulle ha nytta av att ha C. Det är helt enkelt inte ett behov i mitt liv över huvud taget, utöver den eventuella husbilen.
 
Det är främst uppkörningen jag kommer vara nervös för. Plugga in teorin fixar jag. Så varför göra det svårare för mig genom att köra större än jag måste?

Jag kommer inte behöva byta jobb, så det är inte något att ta hänsyn till alls. Jag ser inget annat scenario där jag skulle ha nytta av att ha C. Det är helt enkelt inte ett behov i mitt liv över huvud taget, utöver den eventuella husbilen.

Ptja, det är ju rätt många som innan dessa tider trott samma sak. Att de sitter säkert och inte behöver ha ett ess i rockärmen i form av ny karriärplan. I mina ögon väger ju utbildning inget och en kan aldrig veta vad framtiden för med sig. Men jag ser vad du skriver, att C-kort är onödigt. Då är frågan vad du har för utbud i närområdet för C1-utbildning? Måste du åka iväg och göra en utbildning med boende på annan ort osv kommer du lätt upp i kostnad och krångel som överstiger insatsen för ett C-kort på närmare håll, tror jag. Det skiljer ju lite i pris men inte om det handlar om att du får andra omkostnader för utbildning på annan ort, då är det snabbt samma pengar.

Om du oroar dig för storleken på ekipaget så är det inte en parameter egentligen. du kommer tycka 7500 kg är stort också om du jämför med bil, en C-bil väger mer ja men de är inte så jäkla stora och klumpiga som en kan tro. Jag tyckte att det tog ungefär 2-3 körningar innan jag slutade tänka på storleken. Det är när en börjar köra CE-ekipage som storleken känns mer och det är ffa i svängar och backningar där det är trångt. Längden är ett större bekymmer än bredd och höjd då det kommer till körning.
 
Hur mycket backning och parkering måste man kunna. Kan ju bli dyrt om man ska träna in det på lektioner. Har ingen att köra privat med.
 
Ptja, det är ju rätt många som innan dessa tider trott samma sak. Att de sitter säkert och inte behöver ha ett ess i rockärmen i form av ny karriärplan. I mina ögon väger ju utbildning inget och en kan aldrig veta vad framtiden för med sig. Men jag ser vad du skriver, att C-kort är onödigt. Då är frågan vad du har för utbud i närområdet för C1-utbildning? Måste du åka iväg och göra en utbildning med boende på annan ort osv kommer du lätt upp i kostnad och krångel som överstiger insatsen för ett C-kort på närmare håll, tror jag. Det skiljer ju lite i pris men inte om det handlar om att du får andra omkostnader för utbildning på annan ort, då är det snabbt samma pengar.

Om du oroar dig för storleken på ekipaget så är det inte en parameter egentligen. du kommer tycka 7500 kg är stort också om du jämför med bil, en C-bil väger mer ja men de är inte så jäkla stora och klumpiga som en kan tro. Jag tyckte att det tog ungefär 2-3 körningar innan jag slutade tänka på storleken. Det är när en börjar köra CE-ekipage som storleken känns mer och det är ffa i svängar och backningar där det är trångt. Längden är ett större bekymmer än bredd och höjd då det kommer till körning.
Ska kolla utbudet av utbildning om det blir aktuellt.

Och jag förstår resonemanget om jobb, men som överläkare med snart 15 år på samma arbetsplats sitter jag säkert så länge folk fortsätter bli sjuka. Och kan jag inte sköta det jobbet, ens på deltid, är jag så sjuk att jag definitivt inte kan köra lastbil.
 
Hur mycket backning och parkering måste man kunna. Kan ju bli dyrt om man ska träna in det på lektioner. Har ingen att köra privat med.

Du måste kunna behärska fordonet precis lika mkt som när du kör personbil. Hur mkt du behöver träna beror ju som alltid på vad du har för fallenhet för det du ska lära dig. Jag har hyfsat lätt för mig men jag har inte heller kunnat övningsköra med nån privat för C-kort (väldigt få kan ju det). Jag tog 12 lektioner, varav 2 av dom mest var för att få mängdträning inför uppkörningen. Hade klarat mig på 10 med facit i hand. Allt som allt landade som sagt runt 20k för hela körkortet inkl teori och läkarundersökning och tillstånd.

Backa med lastbil utan släp är enkelt. Tom enklare än att backa med personbil och släp.
 
Det är främst uppkörningen jag kommer vara nervös för. Plugga in teorin fixar jag. Så varför göra det svårare för mig genom att köra större än jag måste?
De flesta körskolor har nog inte ens en C1-lastbil speciellt, utan du får köra upp i C-lastbilen på 7,5 ton. Men det går ju att kolla upp.

Sen är det ju inte så att ekipaget är fysiskt större i meter, utan det är tyngden som räknas. Och då spelar ju inte det någon större roll om du tar C1 eller C.

Men ring till en körskola som utbildar C och prata med dem vad skillnaden är.

Vill du kan du ju köra upp helt privat. Då är det ju bara att övningsköra husbilen innan och köra upp, efter att du klarat teoriprovet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 092
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 225
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 150
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 394
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp