M

moonlightgarden

Försviner C-vitaminen ur frysta grönsaker, eller går det lika bra att köpa fryst tillexempel broccoli som färsk broccoli? (äfferens broccoli brukar väldigt ofta se förjävlig ut om jag får säga det själv...)

Jag har för mig att djupfrysta grönsaker ofta har högre näringsvärde än de "färska" som finns i affärerna, just för att de fryses ner snabbt och inte blir liggande en längre tid. Hur det är med just c-vitamin vet jag inte, men det borde väl gälla generellt.

okej, men isåfall så borde de värdena oxå gälla på C-vitaminen annars så borde det vara något fel (tycker jag iaf), tackar så mycket :)

Följande har jag hittat om C-vitamin, sammanfattning från Umeå universitet:

Vitamin C kallas alltså även askorbinsyra. Som andra syror som kan den avge vätejoner och bildar då askorbat. Askorbinsyra oxideras lätt och fungerar därför som reduktionsmedel. Det används därför som antioxidant i livsmedel. Askorbinsyran tar hand om oxiderande ämnen, som t ex syre, innan de hinner angripa själva maten. Luftsyret oxiderar C-vitamin och oxidationen snabbare vid högre temperatur. Därför förlorar maten en hel del C-vitamin vid kokning. Även i frysen sker en viss nedbrytning av C-vitamin. Till exempel förlorar fryst apelsinjuice i paket cirka 25 % av sitt C-vitamininnehåll inom 3 veckor. Men även nedbrytningsprodukterna av C-vitamin har en viss antioxidant effekt, så förlusten av C-vitamin betyder inte så mycket i praktiken.

skulle vara trevligt om du skrev det på ren svenska så att man förstår om man kan ge sina marsvin fryst broccoli eller inte...

Klart du KAN ge dem fryst broccoli! Och C-vitaminen finns ju där, dock inte i samma grad som nyskördad. Men den broccoli du kan köpa i grönsaksdisken är ju knappast nyskördad den heller...

okej på så viss, vad bra, för den brukar se så jäkla äcklig ut den som ligger i grönsaksdisken alltså...
jo men det är lite svårt att förstå en sammanfattning från umeå som är sammanfattat från ett flertal sidor som man inte har läst själv, då blir det liksom bara ett rebus eller något...

Liknande trådar

R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 731
Senast: Badger
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
903
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 828
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila