C-vitamin till häst?

K

Kokopelli

Varför ger man C-vitamin till hästar som extra fodertillskott? Mig veterligen är människan ett av de få "djuren" som inte själva kan bilda C-vitamin utan måste inta det utifrån. Jag har fått för mig att kor och hästar t.ex. kan bilda vitaminet i kroppen (människor kan ju bilda D-vitamin om hon får tillräckligt med sol).

Detta undrar Kokopelli

Sv: C-vitamin till häst?

Vitamin C, askorbinsyra, är vattenlösligt. Liksom de flesta djur producerar hästen själv sitt C-vitamin. Vitamin C behövs för antikroppsbildningen (motverkar infektioner), hjälper kroppen att ta upp järn, sårläkning, blodkärlens hållfasthet. Brist kan ge trötthet, dålig aptit och ökad mottaglighet för infektioner. Brist hos häst är ovanlig. Dock skall nämnas att det verkar som utfodring av torkade nyponskal har en lugnande inverkan på nervösa hästar.

saxat från agria

Konstigt, jag trodde inte att däggdjur kunde tillverka c- vitamin i kroppen överhuvudtaget. Jag har kanske missat något? Människor kan inte tillverka c-vitamin alls, har läst biologi och har inte hört talas om detta. Men är jätteintresserad av att bli rättad och en förklaring hur det går till. Annars har jag hört att man ger torkade nypon om man vill ha c- vitaminet, en del ger färskt granris.

Groddjur, reptiler, de flesta fåglar och de flesta däggdjur kan själva bilda askorbinsyra (d.v.s. vitamin C). För dessa djur är askorbinsyra inte något vitamin! Vitaminer är nämligen organiska ämnen som djur behöver i små doser och som de inte själva kan producera, åtminstone inte i tillräckliga mängder. Askorbinsyran produceras i njurarna eller i levern. Hos äkta däggdjur är det levern som är bildningsstället. Däggdjur som behöver C-vitamin i kosten är bland andra marsvinet, den flygande räven (en fruktätande fladdermus) och människan. Troligen behöver de flesta apor också får i sig C-vitamin. Djur som inte kan bilda askorbinsyra är främst växtätare. Vitamin C finns ju särskilt i vegetabiliska födoämnen, t.ex. många frukter. Vitamin C behövs för produktionen av proteinet kollagen som är en viktig beståndsdel bland annat i bindväv, ben och hud. Brist på vitamin C hos människa leder till en bristsjukdom som kallas för skörbjugg som bland annat kännetecknas av ömma och stela leder, tandlossning samt blödningar under huden.

Skrivet av
Anders Lundquist år 2000
Lunds Universitet

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 987
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har alltid tagit mig an "projekt" när det kommer till hästar. Jag har aldrig köpt en färdig häst i hela mitt liv. I somras var jag...
Svar
14
· Visningar
2 592
Senast: Ewelina
·
Foder & Strö Jag har fått någon sjuklig besatthet av att kolla innehållet i maten vi människor äter, och har nu plöjt igenom två böcker ang detta...
Svar
8
· Visningar
1 767
Senast: waldorff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt

Hund, Katt, Andra Djur