Bytt häst från LBE till RBI

Pallas

Trådstartare
Jag har alltid haft hand om särpräglade Left Brain Extroverts och har tyckt om det och haft lätt att hantera dem. Jag är lite likadan själv. Nu har jag köpt en ny häst som är Right Brain Introvert rakt igenom och jag står lite handfallen och har svårt att etablera en riktig kontakt. :crazy: Har läst lite om detta men inte gått på djupet, har ni några generella tips? Kan ni berätta lite om era RBI-hästar, kanske?

Juli är mycket vänlig och tillmötesgående, nästan servil. Försiktig, lite misstänksam och mild. Jag är van vid hästar som ställer oerhörda krav på att jag ligger steget före säkerhetsmässigt, hästar som söker överdådig kontakt och som man måste "ta ner på jorden" emellanåt. Det här är något helt annat, Juli måste jag locka fram och jag vet inte hur jag ska göra riktigt...

Sv: Bytt häst från LBE till RBI

Jag har också en häst som är RBI.
Det kan vara svårt att övertyga honom om mina fantastiska idéer och jag vet inte riktigt alla gånger hur jag ska lyckas heller.
Men vi gör mycket friendly game och jag får vara väldigt försiktig med allt jag ber om. Pressar jag honom för mycket så blir det pannkaka av alltihop. Då får man ta en paus och sedan börja om från början igen.

Har själv en LBI av den extrema sorten. Varför fastnar jag alltid för dessa tro?? Jag tycker många gånger att RBI hästar kräver lite extra finkänslighet av sin matte. Just denhär balansgången kan till en början vara svår att hitta. Olika på olika hästar. Man märker att det rör sig mkt. i huvet på dem, att de kan explodera då de blivit too much av något. Men visst är de kul med lite olika typer av hästar. Jag kan bli trött på LBI hästar ibland, ibland vill man ha nån lite mer extrovert utan att det ska bli för mkt av det heller. Lite av allt vore toppen :D istället för mkt. av en.

Fasta regler och rutiner är a och o. Börjar du men en ny sak ska du göra exakt likadant varje gång tills hästen är helt avslappnad med det (alltstå står med sänkt huvud och avslappnad kroppshållning). Repitera tills du käks och sen lite till ;) Jag fick hem en RBI (som egt är LBI) för en månad sen och gör jag minsta fel faller hon tillbaka med en gång. Det viktigaste tycker jag är att man inte "smyger" för mycket i sin hästhantering med RBI utan att man försöker hålla sit till rutinen istället. Regler och ordning krävs och man ska absolut inte rucka dem för då blir de ännu mer stressade.

Jag personligen trivs bäst med självsäkra hästar så RBIn är absolut inte mitt första val ;)

Helt otroligt vad man kan känna sig vilsen med en ny personlighet. Något som jag uppskattar mycket, och som jag inte kunnat ha med några av mina RBE, är allt stillsamt gos; huvud i famnen och sånt. RBE:erna har viftat med huvudet, pillat överallt, tuggat på allt, dragit, flaxat omkring med sin fokus osv osv. Juli kan stå tio minuter med huvudet i min famn. Jag blir lite överrumplad emellanåt. Nästan så jag önskar att hon skulle börja tugga lite på nåt hörn av jackan, så att jag vet hur jag ska hantera henne! :grin:

He, he... Låter lite som ADHD hästar ;)... Överallt å ingenstanns... Men riktigt trevliga oxå, när man lär känna dem och de kommer ner "på jorden" lite.

har ni fyllt i pat parellis horsenality profile? jag har skrivit ut dom och tänkte kolla mina två hästar som är väldigt olika, men jag vet inte riktigt hur jag ska fylla i den här kartan.

Efter ha läst ett par trådar om ämnet blev jag väldigt nyfiken på detta! :)

Var hittar man det där testet?

jag googlade på pat parelli och på horseinality på hans hemsida

har ni fyllt i pat parellis horsenality profile? jag har skrivit ut dom och tänkte kolla mina två hästar som är väldigt olika, men jag vet inte riktigt hur jag ska fylla i den här kartan.

Sätt en prick på alla benämningar som passar in på din häst, inne i cirkeln. Hur långt ut eller in i den bestäms av hur starkt/svagt hästens beteende i benämningen är.

Fjordtokan-du gjorde en jättebra beskrivning av Horsenalities på svenska, var var det någonstans?

De här fyra grupperna av Horsenalities är till för att pedagogiskt förklara hur du kan läsa hästens signaler. Olika situationer och miljöer kan naturligtvis förändra hästens beteende. Och en del hästar hoppar mellan två eller kanske fler grupper!;) Tricky!!!

Men det roliga är ju att ha koll på hur du lyckas med varje häst i varje situation-att kunna bemöta den häst som dyker upp helt enkelt! För det är väldigt olika för varje Horsenality.
I stora drag:
LBE-lydnad, Lek med mig!!!
LBI-motivation, Vad får jag ut av det här???
RBE-bli lugn, Fokusera mig!
RBI-tillit, Vänta,vänta, vänta!

//Annika

Liknande trådar

Hästhantering Jaa, som rubriken lyder. Träna hur, vad, när, varför? Kan ju tillägga att hästen är av den extrema sortens Right Brain Introvert. Någon...
Svar
7
· Visningar
3 348
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst