Bytt foder,nu dricks det i orimliga mängder!

Fibusen

Trådstartare
Har bytt foder för ca 3 veckor sen,nu dricker "gammelhunden" väldigt mycket vatten,har 4 liters skålar(fyller dock inte ända upp),och det går nästan en sån om dagen till bägge hundarna,och då dricker lillkillen kanske en tredjedel av vad gamlingen dricker.

I förrgår så kissade gamlingen inne,vi var på väg ut och det vart bråttom,så det hann komma lite på dörrmattan. I dag så hade vi varit ute och gått ca 2 timmar tidigare,han har legat nere vid brasan och sovit,och kommer sen upp och säger till att han vill ut,jag går ner och ska ta på mig jackan,varpå det kommer en stråle på golvet.

Han dricker som sagt bra mycket mer vatten efter att vi bytt foder,men nu börjar jag fundera på om det är något annat,om man har varit ute och gått 2 timmar tidigare så tycker inte jag att det är normalt att kissa på sig. Han håller sig på nätterna utan problem,har inte alls bråttom ut på morgonen,utan kan ligga och dra sig fast vi är uppe och går in och ut i dörren,blir alltså mååånga timmar han håller sig,kossar sista gången runt 00,sen går vi upp vid 8-9,medans han ligger kvar till 10-11,och inte ens då har han bråttom,utan man får fråga om han ska med ut.

Hur kan han klara nätterna så länge,men inte dagarna? Kan han ha fått diabetes? Han kissar med en bra stråle,så att det "skvalpar" i gräset,och det kommer mycket,så han verkar inte ha promblem med kisseriet så. Utan det är helt enkelt att han dricker mer vatten och kissar oftare.

Han har även blåsljud på hjärtat,kan det påverka på något sätt att han blir mer törstig? Ska in och ultraljuda det igen här,veterinären tyckte vi skulle kolla upp det varje till varannat år,har gått ett år och nån månad sen vi kollade sist,äts inge mediciner än.

Den enda förändringen är maten. Har ätit royal canin förut,nu äter han pro plan,den åt han för flera år sen,men den var ofta slut här i djuraffären så vi bytte till royal,men tycker inte hans mage varit 100 på den,så nu har vi sakta bytit över till pro plan igen.

Han är kastrerad sen 5-6 år tillbaka,han blir 8 år i Mars. Har nått extrakilo på sig. :p

Nån som har hund med diabetes,hur funkar det? Och hur kollas det upp?

Är orolig för min farbror! :(
 
Sv: Bytt foder,nu dricks det i orimliga mängder!

Kolla mängden salt som finns i maten? Mina hundar fick massiv ökad törst under sommaren. Eftersom vi bygger om huset trodde vi väl att den ökade törsten kunde bero på stress över bygget. Men för några veckor sedan gjordes ett foderbyte och båda hundarna slutade dricka som torra tvättsvampar, skillnaden märktes direkt. Nu äter de mat som är helt fritt från tillsatt salt och i princip alla problem som ena hunden hade förut är som bortblåst.
 
Sv: Bytt foder,nu dricks det i orimliga mängder!

Jag skulle kolla upp hos vet. En hel del sjukdomar som ger ökad törst/ökat kissande och det är viktigt att man upptäcker det i tid.
 
Sv: Bytt foder,nu dricks det i orimliga mängder!

Min grandisvalp började huxflux också dricka så där kopiösa mängder vatten, trots att vi inte hade gjort något foderbyte speciellt tätt inpå. Vi åkte till veterinären som konstaterade en urinvägsinfektion och rekomenderade mig att blötlägga hennes foder för att förebygga ett okynnesdrickande. Hon fick antibiotika och jag började blöta fodret och sen dess dricker hon fullt normalt:) så mitt tips är att ta en tur till veterinären:)
 
Sv: Bytt foder,nu dricks det i orimliga mängder!

Lillkillen fick urinvägsinfektion när vi haft han hemma i två veckor,och det var inte heller det lättaste att upptäcka,då han var valp och inte rumsren,men när han kissade 2-3 småpölar inom 30-60 min så ringde vi veterinären. Men då var det små mängder och ofta,nu kissar gamlingen stora mängder och ofta.

Ska ringa veterinären på Måndag då jag är ledig.

Jag har inte säcken kvar då jag tömmer upp i tunna på en gång,men är iallafall pro plan sensitive han äter.
 
Sv: Bytt foder,nu dricks det i orimliga mängder!

Vilka sjukdomar,mer än diabetes ger ökad törst? Så man vet lite vad man ska vara beredd på.

Och vet någon om det kan ha att göra med hjärtat på något vis?

Han är skitpigg och glad och busig,leker med ettåringen (lillhunden) för fullt här hemma,har inga problem att hänga med i högt tempo på promenader,och springer som en galning när man släpper loss dom. Ingen tror mig när jag säger att han är 8 år snart,men nu har han dock blivit så grå så det börjar synas på honom. :crazy: :(

Varför kan inte våra vänner stanna för alltid?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 319
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 579
Senast: Shaggy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 659
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp