Byter galopp huxflux........

Raggartass

Trådstartare
Ja, min skitgris har fått för sig att det är roligt att byta galopp lite när det passar honom. På rakt spår, på böjt spår, ibland fram, ibland bak. Om han ändå bytte både fram och bak samtidigt så hade jag inte klagat, men det ska ni ju inte tro att han gör :crazy:.
Han har troligen lätt för byten, då han ofta gör det i hagen.

Men alltså - hur ska jag få honom sluta med detta? Han har börjat göra det mer och mer vartefter han lär sig gå i en balanserad galopp. Så det verkar som ju mer jag tränar för en stadig, lugn galopp, ju mer byter han.

Sv: Byter galopp huxflux........

Min häst bytte mycket galopp för någon månad sedan (till korsgalpp) och det berodde på att så fort jag flyttade min vikt något så bytte han. Så han är otroligt känslig för vikter och jag måste lära mig att vara balanserad men han måste även hitta sin egen balans. Jag bröt av varje gång han bytte till korsgalpp pch fattade direkt ny galopp. Det sliter mycket på dem att gå i korsgalopp. Lycka till med träningen.

Att byta galopp och korsgaloppera kan vara för att avlasta. Antingen för att hästen har ont eller för att den inte orkar.

Håll ihop hästen väl i fattning och galopp och ge inte hästen chansen att byta. Galoppera kortare sträckor med avbrott emellan till skritt eller trav och sedan ny fattning igen. Det bygger upp styrka samtidigt som hästen får "pusta ut" några sekunder mellan galopperna.. Så ökar man succesivt (stavas? hehe)

Förutsatt att hästen inte har ont så borde den lägga av med att byta själv. Lycka till!

Tack för svaren. Det låter vettigt att han kanske inte orkar längre sträckor, och istället för att slänga upp huvudet och rusa iväg, så byter han för att orka. Han går ju fortfarande i form så att säga, och har definitvt kommit på att det är lättare att jobba i rätt form.

Ska givetvis kolla en extra gång att han inte har ont någonstans, men jag tror inte det nu iaf.
Ska oxå hålla koll på vad jag gör, och var vikten hamnar när jag rider i fortsättningen.

det kan även vara så att han försöker vara duktig... man vet aldrig...

Ja du man vet ju aldrig :D. Men då kunde han ju lära sig byta både fram och bak samtidig - då skulle jag inte direkt klaga :rofl:

Kollade lite snabbt på en film från gårdagens tävling, och såg att min innerskänkel inte ligger still utan går fram och tillbaka i galoppen. Kanske kan det ha en del med problemet att göra :confused:
Ska försöka bättra mig i fortsättningen på den punkten oxå.

Kollade lite snabbt på en film från gårdagens tävling, och såg att min innerskänkel inte ligger still utan går fram och tillbaka i galoppen. Kanske kan det ha en del med problemet att göra :confused:
Ska försöka bättra mig i fortsättningen på den punkten oxå.

Min första tanke när jag läste ditt inlägg var att du förmodligen inte sitter stilla med säte och skänkel utan ger honom omedvetna signaler!

Jag har själv problem med att inte kunna sitta stilla med benen alla gånger och då passar fröken på att lyssna väldigt bra på mina felaktiga hjälper!
Det kan bli en del oplanerade galoppfattningar eller byten om vi galopperar.
Min fröken är ganska lyhörd och sitter jag inte som jag ska så hittar hon på saker!

/Cowgirls

Ja, min skitgris har fått för sig att det är roligt att byta galopp lite när det passar honom. På rakt spår, på böjt spår, ibland fram, ibland bak. Om han ändå bytte både fram och bak samtidigt så hade jag inte klagat, men det ska ni ju inte tro att han gör :crazy:.
Han har troligen lätt för byten, då han ofta gör det i hagen.

Men alltså - hur ska jag få honom sluta med detta? Han har börjat göra det mer och mer vartefter han lär sig gå i en balanserad galopp. Så det verkar som ju mer jag tränar för en stadig, lugn galopp, ju mer byter han.

Samma problem hade jag, och då sa Ronny Åman till mig att min häst var obalanserad m.m. så vi har tränat massor med galoppen, som förvänd galopp, och nu går det mkt bättre, kan fortfarande byta när hon stressar upp sig :p annars så är hon bättre nu :)

Om du har problem att din skänkel inte ligger stilla så skall du tänka på att få ut knäna från sadeln lite mer och slappna av i vaderna :) Då brukar det bli bättre.
Jag tror inte riktigt på förvänd galopp som förebyggande för byten... Det går precis tvärtemot vad hästen egentligen vill göra.. Öva gärna på att galoppera i skogen där du inte behöver svänga så mycket och beröm hästen hela tiden när den gör rätt... Bryt av och gör om när den gör fel... Funkar nästan alltid.

/Emmi

Efter lite vila (efter vår första tävling), så kunde jag konstatera ganska snabbt att han byter när han blir trött och/eller när det blir trångt och därmed svårare att bära sig. Tyvärr har jag en ganska lite paddock att tillgå, så därför är det nästan ett krav att han har koll på balans och form när vi tränar där.
SÅ när jag upptäckte det så tränade vi galopp kortare sträckor med fler avbrott och fattningar, och sedan vila (skritt/jog) fem/tio min och så lite galopp igen. Då gick det MYCKET bättre :idea:

Jag har även tränat mycket galopp när vi är ute och rider, och på skoj så testade jag lite "planerade" galoppombyten på raksträckor - och detta har funkat SUPER! Han byter då fram o bak samtidigt! Jag inbillar mig att det blir lättar för mig att korrigera honom vid misstag, om jag har lärt honom vad som är rätt - eller krånglar det bara till det mer för honom? Vad tycker ni?
Tilläggas ska, att han är extremt lättlärd :)

Jag tycker du skall fortsätta på det sättet! Bygg självförtroende hoss hästen och dig själv och kräv lagom! Då går det alltid fortast framåt!

Lycka Till

/Emmi

Jag tränar en häst åt en kompis som också gärna byter galopp när han blir trött eller när man omedvetet flyttar skänklar eller säte.
Jag gjorde som så att jag tränade honom jättemycket med sidvärtesrörelser varvat med galopp på rakspår i skogen.
Och allt eftersom så blev det mer och mer voltträning i paddocken.
Jag lät honom göra "misstagen", för att sedan korrigera honom.
Ju bättre balans han har fått och ju bättre kondition så håller han sig i galoppen utan att man behöver stödja honom numera.

Det enda är att träna, träna, träna och åter träna :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 330
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 330
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
685
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 358
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka