Byte till fullformat - för och nackdelar

Cheeserica

Trådstartare
Vilka här inne har fullformatskameror som ni fotograferar (häst)sportfoto med? Jag har en Canon 40D som jag köpte för snart 4 år sen och jag är fortfarande väldigt nöjd med den, men nu när det börjar finnas fullformatare till ganska låga priser så blir jag så sugen på att uppgradera. Jag fotograferar mestadels porträttbilder i olika former (hästar och katter t.ex.) och så en del naturfoto, plus då hästsport (islandshästar).

Min 40D är relativt snabb men det skulle vara en fördel att ha en kamera som klarar högre ISO (för foto i ridhus) plus att jag är en sucker för kort skärpedjup. Jag har spanat lite på Canon 6D och blir väldigt sugen, men det är två saker som får mig att tveka. Dels är seriebildstagningen långsammare än min 40D (40D har 6,5 bilder/s och 6D 4,5 bilder/s) och sen slår det mig att brännviddsförlängningen på en icke-fullformatare faktiskt är ganska praktisk när man fotograferar hästsport. Jag har ett Tamron 70-200 som ju faktiskt blir märkbart kortare med fullformat...

Är det någon som har en "långsam" fullformatare och kan svara på om det funkar för hästsport eller om man blir tokig? Jag använder seriebildstagning väldigt mycket men har svårt att svara på hur mycket skillnad man egentligen märker hastighetsmässigt i praktiken. Jag tycker inte att min 40D tar 6,5 bilder i sekunden ens, får det till typ 3 om jag försöker räkna. :o

Hjälp mig i mitt dilemma! :D

Sv: Byte till fullformat - för och nackdelar

Jag tror inte du blir nöjd om den t.o.m. är långsammare än den du har nu för seriebildstagning är väl bland det viktigaste knepet just när det gäller hästtävlingar?

Du skriver kortare skärpedjup med fullformat, men det är väl egentligen bara en illusion? Står man på samma plats och använder samma objektiv måste skärpedjupet bli samma oavsett kamerahus, skillnaden är bara att bilden beskärs med en mindre sensor. Det är först när man kompenserar för "brännviddsförkortningen" med längre brännvidd (eller använder sina fötter) för att få samma synfält med fullformatskameran som skärpedjupet ändras.

Så förstår jag det i varje fall från det jag lärde mig på fysikkursen i optik.

En sak att tänka på är att inte alla objektiv klarar av att ge samma optisk bildkvalitet i ytterkanterna som i mitten.

Senast ändrad:

Nej, det är ju just det jag är lite osäker på. Men jag blev också osäker på om det verkligen stämmer att min kamera tar 6,5 bilder per sekund, eftersom jag försökt räkna och fått det till hälften. Så jag funderade på om det fanns någon här inne använt sig av en långsammare kamera och ändå varit nöjd, eller om det känns som en begränsning.

När det gäller skärpedjupet så stämmer ju det du skriver, men i praktiken innebär det ju att jag lättare kan få till bilder med kort skärpedjup på lägre brännvidder med fullformat. Dvs att jag inte behöver backa (och zooma) för att få större avstånd till motivet och därmed kortare skärpedjup. Men sen är det ju också som sagt frågan om det är bra att slippa brännviddsförlängningen, det beror ju på om man upplever sig vara för nära eller för långt bort från de motiv som man brukar fotografera. Eller svamlar jag nu? ;)

Bra synpunkt kring bildkvaliteten också. Å andra sidan så kan man med en ljusstarkare sensor blända ner lite och slippa många fel också.

Det låter som att du kan detta (ännu) bättre än mig, för precis så är det såklart. Om du inte ligger på översta gränsen för brännvidd för ditt objektiv så kan du med fullformatets större bildvinkel zooma in mer och få till ett mindre skärpedjup än med en kamera med mindre sensor.

Nackdelen med "brännviddsförkortningen" är egentligen inget minus för beskär man fullformatsbilderna så blir det i stort sett samma effekt med så många megapixlar.

Bilder per sekund borde stämma tycker jag, på min kamera är det i alla fall samma som i specifikationen (fast den är långsammare än din). Kanske är det olika beroende på om du använder råformatet eller jpeg? Eller så kanske minneskortet inte hänger med eller nåt?

Jag har inte tänkt på det innan men det blir ju faktiskt ganska stor skillnad i skärpedjup vid porträtt och liknande. Om jag räknat rätt skulle tex. skärpedjupet på 7 meters avstånd med fullformat och bländare 2.8, motsvaras av 70mm med bländare 1.8 med cropsensor!

Synd att fullformatarna är så dyra bara.

Jag tycker det låter som att du har bättre koll än mig i teorin i alla fall! :D Men det är bra att du får mig att tänka till.

Ja, visst kan man beskära bilderna också men det känns ju väldigt onödigt. Man får väl försöka använda benen mer eller investera i dyrare objektiv. ;) Eller en telekonverter men de är ju både dyra och har sina nackdelar.

När jag försökt räkna hastigheten på min kamera så har jag provat både RAW och JPEG men det har inte varit någon skillnad. Jag har väldigt snabba minneskort (sandisk cf extreme, 60 MB/s) så det bör inte bero på minneskortet heller, så jag är lite förvirrad. Jag får försöka göra ett lite noggrannare test tror jag.

Angående priset så tycker jag ändå att det är en väldig skillnad nu, ta t.ex. Canon 5d mark II som kostade 25 000 kr för bara 4 år sedan, nu är den nere på runt 14-15 000 kr. Och 6D som är nylanserad ligger på 15-16 000 kr. Sen är det ju visserligen alltid en fråga om man som hobbyfotograf vill/borde lägga så mycket pengar på en kamera när man dessutom har en som är väldigt bra redan... :angel:

Tydligen skall 40d gå att ställa om mellan 3fps och 6.5fps, det kan inte vara så enkelt?

Jag har nu också blivit lite sugen på att uppgradera till fullformat efter att ha insett vilken skillnad det blir i skärpedjup. Jag kollade på begagnatpriser och jag skulle faktiskt kunna byta likt med en 5D om jag också säljer ett sigmaobjektiv jag inte riktigt gillar.

Jag har en 2x telekonverter till mitt 70-200mm f/2.8 och jag håller med, det är lite blandat resultat. Men man kan få en del häftiga effekter med ett så långt tele så det tas fram ibland.

Senast ändrad:

Jag googlade precis samma sak innan jag läste det du skrev. Herregud, jag känner mig som en idiot. :o Jag har haft kameran i nästan 4 år som sagt och inte kommit på detta förrän nu? :eek: Sjukt pinsamt. Jag som t.o.m. var duktig och läste instruktionsboken när jag köpte den, men jag måste missat den "lilla" biten. Då får jag väl gå hem och prova min nya dubbelt så snabba kamera sen. :rofl: Men då har jag väl kanske svarat på min egen fråga där, om jag klarat mig med 3 fps hittills så borde 4,5 fps fungera utmärkt. :angel:

En googling säger också att 6D har för dålig autofokus för sport eftersom endast den mittersta fokuspunkten är korslagd. Men jag har i alla år haft den dåliga ovanan att endast använda den mittersta fokuspunkten i alla fall, eftersom jag tycker att det ger mig väldigt mycket bättre kontroll över var i bilden fokus ska hamna. Förmodligen väldigt amatörmässigt av mig och jag kanske missat något här med, men jag tycker att kameran valt att fokusera på fel sak varenda gång jag bytt.

Vad är det för kamera du har nu? Vilken telekonverter är det du har, Canons? Det är sällan jag skulle ha behov av en 2x konverter men i vissa sammanhang hade det isåfall varit perfekt. Men inte tillräckligt ofta för att jag ska kosta på mig Canons så frågan är om man isåfall vågar chansa med Sigmas t.ex.

Jag behöver även investera i ett nytt normalzoomobjektiv, är inte helt nöjd med skärpan på mitt Tamron 28-75/2.8 som jag haft i hundra år. Så jag funderar på Canons 24-105/4L IS USM, tror brännvidden blir väldigt bra på en fullformatare. Men det tar emot lite när det bara är f4 på den...

Kul om du får till 6.5fps!

Jag har Sigmas 2x konverter, köpte det begagnat på ebay tillsammans med ett Sigma 70-200 f/2.8. Något sämre skärpa kan man märka men inte extremt mycket och det är svårt att säga om det är pga av optiken eller om det är för att skärpedjupet blir mycket mindre så att minsta felfokusering slår igenom. Helt klart användbart även med största bländaren faktiskt, du kan se ett par provbilder jag tog för att testa när jag precis köpt det som jag lagt upp på flickr för att försöka få rätt på färgkalibreringen som hela tiden ändrades i webbläsaren (berodde på att jag använde fel färgprofil):

http://www.flickr.com/photos/85255798@N07/7832485998/sizes/k/in/photostream/

(Canon 400D, 1/1000s, f2.8, 175mm, 2x telekonverter, iso400. En hel del brus som du ser trots relativt lågt iso.)

Men är upplösningen på sensorn högre som den är på en nyare kamera så kan det vara så att skarpheten blir ännu viktigare.

Senast ändrad:

Japp, nu när jag satte den på rätt inställning så gick den ganska mycket fortare ja. :o Tur att man är ödmjuk nog att erkänna sin amatörmässighet. ;) Grämer mig lite över hur många bilder jag egentligen missat under de här åren, men å andra sidan kanske egentligen 6,5 fps är FÖR snabbt - fler bilder som är i princip likadana (och snabbare full buffert om man som jag fotograferar i RAW i princip hela tiden). Försöker jag i alla fall intala mig själv. :angel: Det återstår att prova vid tillfälle. Hoppas att jag kommer fram till att 4,5 fps vore lagom. :rofl:

Tack för provbilderna! Ser bra ut tycker jag. Visst, i fullstorlek är de ganska brusiga, men hellre det än oskarpa. Dock upptäckte jag nu att varken Sigmas eller Canons konvertrar (åtminstone inte de nyare modellerna) fungerar till mitt Tamron 70-200/2.8. Det verkar som att Kenkos konvertrar fungerar dock, jag får undersöka saken lite närmare.

Jag blir i alla fall mer och mer sugen på att köpa 6D:an... :d

Du är nog inte den första att ha missat, låg bildhastighet verkar vara det vanligaste klagomålet på din kamera när man söker på internet. Jag kan nog inte ens hälften av alla funktioner min kamera har, fullproppad som den är med en med massa onödiga program och annat jag aldrig använder.

Jag förstår vad du menar med att f/4 kanske är att kompromissa lite för mycket med ljuskänsligheten även om man får ett stort brännviddsomfång. Jag har ett f/2.8 normalzoom som egentligen är ganska bra men även ett gammalt 50mm f/1.8 som jag fått och fastän det är plastigt och billigt i utförandet så gillar jag det det fasta objektivet betydligt bättre. Enda nackdelen är att det är i längsta laget som normalobjektiv men med en fullformatare skulle det vara perfekt.

Uppdaterar tråden med att jag köpte en fullformats Canon 5D.

Erfarenheten är väl sådär blandad. Bildkvaliteten är mycket bra med lite brus, fina färger och det går att skapa väldigt fina bilder med bra bakgrundsoskärpa. Sökaren är också mycket större och ljusstarkare.

Men det finns en klar nackdel och det är storleken och tyngden, mycket större och tyngre än min gamla Canon 400D och med det batterigrepp jag fick med så blir den nästan löjligt stor. Inget man stoppar in i jackfickan precis och är man inte ute specifikt för att fotografera låter man kameran ligga hemma och då är det inte mycket mening med den.

Jag skall ge det en tid till och se om jag vänjer mig, annars byter jag nog till en mindre systemkamera.

Kul att du uppdaterar! Känns den för stor även utan batterigreppet? Jag har aldrig haft något batterigrepp och tror inte jag kommer skaffa ett heller. Däremot så är ju min 40D större än din gamla 400D, mycket mer lik 5D storleksmässigt. Och dessutom är 6D som jag är sugen på att köpa mindre än 5D, så storleksmässigt är den i princip lika stor som min 40D, kanske t.o.m. något mindre.

Själv hade jag en 350D innan min 40D, och visst kändes 40D betydligt större, men jag vande mig väldigt fort och vill inte gå tillbaks - min 350D känns som en leksakskamera nu... Gäller även den 650D som vi har på jobbet. Sedan har jag heller aldrig haft kameran "i jackfickan", jag har alldeles för stora objektiv för det. ;)

För mig har det inte blivit någon ny kamera ännu, jag kan fortfarande inte riktigt bestämma mig för om jag kan motivera kostnaden för mig själv. Siktar på att försöka fotografera mer, har bara blivit ett par gånger i månaden den senaste tiden vilket känns lite väl lite.

Angående hastigheten på min kamera så har jag fortfarande inte vant mig vid 6,5 fps. Brukar bli alldeles chockad när den drar iväg. :D Dessutom får man vara extremt lätt på fingret om man bara vill ha en bild, det är stor skillnad mot tidigare. Känner mig som lite av en nybörjare med min egen kamera... Har precis också upptäckt och löst ytterligare ett hastighetsproblem, nämligen att om man har brusreducering vid höga ISO påslagen så går buffertstorleken ner till nästan ingenting - även om man fotograferar vid ISO 200! :crazy: Det gjorde att mina 6,5 fps blev helt värdelöst för bufferten blev full efter en sekund ungefär. Nu har jag slagit av brusreduceringen och ser fram emot att återigen få prova min nya snabba kamera vid tillfälle. :D

Utan batterigrepp blir den betydligt mindre, så jag kanske vänjer mig. Allting annat är ett eller flera steg bättre och det är ju inte fel, men min gamla tog i stort sett lika bra bilder på det stora hela. Risken finns att man gräver ned sig för mycket i det tekniska och det är inte så bra.

Jag köpte den i ett paket med två andra äldre kameror, en 20D och en analog proffskamera, som jag nu sålt och dessutom också bytt till mig ett fisheye 15mm (kul objektiv med 180 graders bildvinkel) mot min gamla kamera så hela huset har varit fullt av kameror och kameraprylar. Kanske är det därför som jag tröttnat lite.

6.5 bps är snabbt, jag testade 20D:n som har 5 bps och den var ruskigt snabb tyckte jag. Spegeln på 5D:n är mycket större och i början kändes det som att hela kameran skakade till när spegeln fälldes upp, jag trodde nästan att det skulle märkas i bilderna men nu har jag vant mig.

Jag har en Canon 5D Mark II som jag är supernöjd med! Fotar väldigt mycket hästar och tycker det funkar jättebra. Dock kan det vara svårt att fota i mörka ridhus, men jag tycker jag har fått till hyfsade bilder iallafall :)

Bilder jag fotat i ridhus:

img_8458_5117aa369606ee361129ce23.jpg

img_8484_5117a3dce087c317de26e6e0.jpg

img_5465_50903af2e087c322e69fdda1.png

Utomhusbilder:

img_1481_518fdd58e087c337481891b1.png

img_1490_518fddb4ddf2b3200c23c04a.png

img_0101_4ff968afe087c3204f0002e3.png

bx3c9163_50b3d6de9606ee2dff06b8f6.png

Fin bilder! Du har nog bättre objektiv än vad jag har för nu efter att ha använt min 5D ett tag så ser jag också nackdelarna med fullformat när det gäller bildkvaliteten. Främst är det vinjetteringen som är ett problem vid största bländare, det går till viss del att justera i efterhand men resultatet blir inte hundraprocentigt. Såväl mitt 50mm f/1.8, 100-200mm f/4.5 som 70-200mm f/2.8 uppvisar detta problem och även kantskärpan längst ut i hörnen med full bländaröppning är inte särskilt bra - det blir lite tunneleffekt av det, bländar man ned så märks det inte så mycket men lite av poängen med fullformatarens korta skärpedjup försvinner tycker jag. Färgåtergivning och brusegenskaper är däremot i toppklass!

Så jag har bestämt mig för att byta tillbaka till crop-sensor för jag trivdes bättre med min gamla 400D, kanske blir en ny 100D eller om det dyker upp en begagnad 550D i fint skick och sedan köpa ett 85mm f/1.8 eller 100mm f/2 objektiv tror jag. Eller ett 40mm pannkaksobjektiv - då kan jag ha med kameran i jackfickan!

Haha, vi kan byta, du kan få min 400D så får jag din 5D :idea:

Jag är inte alls nöjd med min 400D. Jag vet inte om det är något fel på min men allting blir bruuuuusigt. Märkbart redan på Iso 200 med i övrigt "bra" inställningar. :crazy:

Känns inte riktigt värt att lämna in den för koll/ev. service heller.

Jag tyckte precis samma sak hände med min 400D, antagligen blir man mer kräsen med tiden.

En service/rengöring lär nog kosta ungefär lika mycket som kameran är värd misstänker jag, min 400D hamnade hos min bror som är nöjd än så länge.

Precis. Det känns inte riktigt värt dom pengarna.
Jag funderar på en 60D. Eller ja, det finns inga pengar till en ny kamera alls för stunden, men jag försöker kika runt lite.
Min kommer hamna hos mina föräldrar när det blir ny kamera. Min styvpappa sa för något år sedan att jag kunde önska mig en ny kamera så kunde min få flytta till dom. Så det gör jag ;)

Jag har så ruskigt små händer så dom gånger jag använt fullformat (5d mark II med batterigrepp) så är den hutlöst stor, inte bara enligt mig då som är van med en liten 400d utan även ägaren till kameran kommeterar hur stor den ser ut i mina händer.

Liknande trådar

S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Mitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London