byte från hö till hösilage?

H

HAHA

Jag har bytt stall på min häst och på det nya stället ingår foder och strö, men det är hösilage som ingår och min häst har tidigare ätit hö. Så nu tänkte jag succesivt byta från hö till hösilage.

Men till min fråga, för att hon ska få i sig rätt ståmängd trots bytet vill jag veta hur många kilo hösilage hon ska ha. Hon äter i nuläget 10 kg hö/dag. Det nya hösilaget har en TS-halt på 50%.

Jag är smäst på att räkna ut sånt, men eftersom det finns så mkt kunnigt folk här så borde någon lyckas lösa vårt problem. Tack på förhand! :)

Sv: byte från hö till hösilage?

Du ger nu 10 kg hö vilket är lika med 10*0,84= 8,4 kg ts.
Det silage du ska ge innehåller 50% ts vilket då gör att du måste ge 16,8 kg av det för att få samma antal kg ts som med hö. Dvs 16,8*0,5=8,4 kg ts.

Detta var MÄNGDEN strå, sedan har det en viss betydelse vad näringsinnehållet är också...
//marti

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
603
Senast: Elo
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 712
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka