Byte från ensilag till hösilage

I

Idolino

Hej!!
Min blivande foder häst får just nu hö och ensilage men när hon flyttar hit till mig så erbjuder inte stallet där hon ska stå ensilage utan hösilage. Jag undrar om det går att ge henne hösilage istället för hösilage?? Hon får hö på natten också. Snälla hjälp mig med detta:confused:

Sv: Byte från ensilag till hösilage

Ett foderbyte ska alltid ske succesivt så det är bra om du får med av det fodret hästen har ätit tidigare så att du kan blanda i minst två veckor. Du kan också ge en vanlig bakjäst/dag för att hjälpa tarmen att behålla en bra balans. Det spelar ingen roll vilken typ av grovfoder hästen äter utan det gamla ska alltid bytas ut försiktigt mot det nya. Byter man rakt av riskerar man att hästen drabbas av kolik eller fång.

oftast går det mkt lättare att byta från ett blötare foder till ett torrare. Hästarnas magar verkar fungera bättre med torrare grovfoder, iaf med ts över 45% än med riktigt blött som under 30%

oftast går det mkt lättare att byta från ett blötare foder till ett torrare. Hästarnas magar verkar fungera bättre med torrare grovfoder, iaf med ts över 45% än med riktigt blött som under 30%

Några hästar men inte alla , det har ju gjorts försök på det och det var ingen skillnad på olika TS. Hästarna valde själva det blötare fodret.

Ensilage och hösilage är faktiskt samma sak. Det heter ensilage. Hösilage är bara ett namn som indikerar på torrare ensilage.

ALL byte av foder bör ske med försiktighet under en viss invänjningstid. Visst kan det gå bra med tvärt av, men varför ska man chansa ? Men å andra sidan så betyder ju det att det blir ett byte av foder varje gång man öppnar en ny ensilagebal. Hugget som stucket alltså....Men kan man, så bör man ju invänja för säkerhetsskull

Att många hästar blir kassa i magen av låga ts halter beror oftast på 2 saker: för liten giva och dåligt hygiensiskt kvalitee på ensilaget. Det senare mycket vanligt.

Det heter ensilage och inget annat. Hösilage är ett påhittat namn som endast syftar på torrare ensilage.

Ingenting. Ts halten skiljer dom åt, och att i hösilaget sker ingen ph sänkning då det finns för lite vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
440
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar