Byte från engelsk till western

clevelander

Trådstartare
Efter en flytt till usa har jag nu försökt gå över till western. Har bara suttit på en westernhäst en gång tidigare.
Tycker själv att det går så fruktansvärt dåligt. Har någon några tips som kan vara bra för när man byter.

Har superstora problem med att våga släppa på tyglarna. Handlar det bara om att slappna av och släppa, rider ett 15årigt sto som bara vill springa springa springa hela tiden. försöker att reglera farten med sittsen. men hon är stor och jag är liten, hon total struntar i mig!

Kanske lite förvirrat skrivet men men.

Hoppas att någon där ute har lite tips på vad man kan göra för att vänja sig

Sv: Byte från engelsk till western

Du reglera inte farten med sitts, det gjöra du med tyglar/skänkler.
Leta efter en ridskol eller rid insturktor.

Man reglerar inte hastigheten med tyglarna i western. De ska ju vara lösa om än med ytterst lite kontakt. Man ska använda sätet och benen. Mycket ben! Och försöka bli så "tung" i sadeln som möjligt. Det här är lite av mitt problem med. Hästen springer iväg och jag tar i tyglarna = big no no!
Hästen måste få respekt för dig som ryttare. Är den välutbildad? Den jag har är otroligt välutbildad och gör jag rätt så gör hon rätt, men ibland struntar hon helt sonika i mig och då springer hon iväg. Man kan humma lite åt hästen (så den hör!) och är den tränad rätt så bör den, ihop med att du sätter dig TUNGT i sadeln (utan att luta dig framåt) samt trycker ner fötterna i stigbyglarna, sakta ner farten.
Och kom ihåg, ofta går det inte så fort som man tror. Jag var tidigare helt säker på att vi for runt som ett torrt skinn på banan. Tills jag blev filmad. Ooops.. Gick ju inte alls snabbt... ;-)

Lycka till och kom ihåg att övning ger färdighet! :)

Man reglerar inte hastigheten med tyglarna i western. De ska ju vara lösa om än med ytterst lite kontakt. Man ska använda sätet och benen. Mycket ben! Och försöka bli så "tung" i sadeln som möjligt. Det här är lite av mitt problem med. Hästen springer iväg och jag tar i tyglarna = big no no!
Hästen måste få respekt för dig som ryttare. Är den välutbildad? Den jag har är otroligt välutbildad och gör jag rätt så gör hon rätt, men ibland struntar hon helt sonika i mig och då springer hon iväg. Man kan humma lite åt hästen (så den hör!) och är den tränad rätt så bör den, ihop med att du sätter dig TUNGT i sadeln (utan att luta dig framåt) samt trycker ner fötterna i stigbyglarna, sakta ner farten.
Och kom ihåg, ofta går det inte så fort som man tror. Jag var tidigare helt säker på att vi for runt som ett torrt skinn på banan. Tills jag blev filmad. Ooops.. Gick ju inte alls snabbt... ;-)

Lycka till och kom ihåg att övning ger färdighet! :)

Inte så konstig att hästen springa ivag med dig, du har inte lärt dig hur gas/broms fungera.
Några lektion på ridskolen skulla hjälpa.

Nej du har fel, inom western regleras inte farten med tyglarna utan med sitsen, men för att komma dit så måste man ju såklart från början ta i munnen samtidigt som du bromsar med sitsen, och sakta med säkert ta bort munverkan.

Jag har ett "Open Hus Policy"
Du eller vem som helst för gärna komma hem till mig och vissa up ditt sitts konsten.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Tror du verkligen att det inte går att bromsa hästen med sittsen utan att ta i bettet? Det är ju inte bara i western de använder sig av detta utan även i dressyr och andra typer av ridstilar så bromsar man ofta med sätet.
Hästen lär sig ju att stanna på det sättet som ryttaren lär den på, om det låter logiskt. Hästar går ju av naturen emot tryck så det är ju därför vi lär dem att gå undan för tryck istället. Så att många bromsar hästen i bettet är ju inte en naturlig reaktion för hästen utan en inlärd reaktion.

Man gör exakt så som jag skrev i western när man ska reglera fart. Man använder sätet och ben. Inte tyglar. Och jag är inte fullärd. Absolut inte. Då skulle jag sluta rida eftersom det skulle vara urtråkigt att fortsätta.
Jag rider för riktigt bra tränare. Den ena är/var en medlem i Tysklands landslag, men han kanske inte vet vad han pratar om. ;-)
Hästen springer iväg ibland, ja. För att det är en häst som ibland får egna idéer. Så som hästar gärna får ibland. Min häst är ingen robot nämligen.

Kan hästarna på OS få idéer för sig så kan väl min? Min är en reiner så den gillar fart helt enkelt. :) Jag är inte lika förtjust i att det går superfort, så när JAG tycker att den springer iväg så gör den inte det. Egentligen. Den gör som den är lärd och jag får för mig att jag ska bromsa och då är det superlätt att ta i tyglarna fast man inte ska. Denna häst går att rida utan tyglar om så skulle vara. Hon är superintelligent och fruktansvärt välutbildad och det ger mig problem. Ibland.

Jag skulle vilja ge tipset att inte börja med att ta i tyglarna utan verkligen försöka träna så mycket det går att inte göra just det. För att "lära om" senare är ruskigt svårt! Jag är gammal "dressyr ryttare" i botten och det ligger mig i fatet. Helt klart.

Det bästa tipset är att träna, träna och åter träna. Och naturligtvis jättegärna för en bra tränare. :)

fraga ett:

spanner du benen?

fraga tva:

hur har du ditt backen vinklat? alltsa, hur sitter du?

Vilken skola ar hon riden i? Vilket system alltsa...

det ar namligen som sa att det finns flera olika skolor inom westernridningen som alla fungerar olika. En reininghast ar ytterst sallan riden som en pleasure, de har olika pedaler, olika hjalper...

Ar det en pleasurehast och du forsoker rida den som ren reiner sa ar du kord och vice versa.

Dvs om den ar "nal" utbildad.

Har den bara en mer allman grund och inte nagon "nalspetskompetens"

Slappna AV i benen, Skit i "knastodet", ner med halarna, sitt pa "bakfickorna". Slappna av i ryggen, luta dig -inte- frammat, och helst inte heller bakat.

Du -far- hjalpa henne forsta dig genom att forsiktigt ta i bettet samtidigt som du rullar djupare i satet nar du ber henne sakta av. Jag betvivlar att hon ar i klass med en valutbildad reininghast, sa experimentera med henne.

jag misstänker att jag nog spänner benen när hon inte lyssnar på mig.

Hon är bara en vanlig trail häst, inget speciellt ingen tävlingskarriär vad jag vet.
Ska rida imorgon igen så ska tänka på allt ni har sagt och försöka se om jag kan reda ut det här. Tacka vet jag south dakotas raka vägar i ingenstans där man kan prova allt :)

Men tack iallafall för alla olika svar :p ska försöka plocka vad som funkar!

det har kanske kommer fram lite "illa", menar inte det hart eller nedlatande eller sa...

men ar hon en normal trailhorse, sa... bara slappna av, ta i tyglarna om hon drar ivag och eh ja... hantera henne som vilken hast som helst helt enkelt. De flesta trailhastar i "Vara" trakter (du o jag e ju nastan grannar juh ;)) ar inte direkt superkansliga eller valutbildade. Det de flesta inte ar vana vid ar spanda ben och mkt kontakt, sa bara slappna av. Gor inget om du inte ber henne om nagot liksom, sitt inte och "Hall igang" som i den klassiska ridningen utan bara sitt pa rumpan o slappa lite ;) Blir nog bra ska du se nar du val borjar kanna dig "Hemma" med henne :)

(fotnot: en trailhorse ar inte tavlings hast inom grenen trail -utan en mullehast, traska runt pa vagarna, rida i dikena, ute pa akrar... trails helt enkelt :) om jag och clevelander anvander mixade sprak som jag misstanker.. ^^)

(Och en rolig fotnot aprapa hur man bromsar en hast: ni AR medvetna om att det finns hastar som -inte- bromsar med varken bett eller sate utan BEN eller hur? ..poangen ar: westernhastar som samlingsnamn for hastar under western sadel tranas pa manga olika satt, med olika andamal, det som ar mest effektivt inom en gren ar inte lika effektivt inom en annan.)

Om hästen inte stannar/saktar ner när du sätter dig djupare i sadeln så är hon ju inte fördigutbildad att lyssna på den signalen. Alltså måste du lära hästen det. Då måste du så klart använda bettet samtidigt! Självlart är det inte bara "sits" inom western, hästen ska ju gå i form även i western och man använder även bettet. På en helt färdig skolad häst så använder man minimalt med bett, men även där händer det när man korrigerar. Hästar är ju lata av naturen och gör aldrig mer än dom måste

Jag tycker "Bewildered" skrev väldigt bra och har koll på hur "trailhorses" i USA fungerar. :)

Naturligtvis är det olika på hur man rider en westernhäst som är utbildad och en som är "riden" (om än med westernsadel).

Till TS; testa på och du ska se att du kommer hitta knapparna. :)

/.../

Naturligtvis är det olika på hur man rider en westernhäst som är utbildad och en som är "riden" (om än med westernsadel).

Till TS; testa på och du ska se att du kommer hitta knapparna. :)

Är ju så inom engelsk ridning också. Mulle-hästar som med lite engagemang kan starta-stanna-svänga, förhoppningsvis i alla gångarter. Respektive GP-hästar. Alla "rids engelskt", men ridningen skiljer sig en hel del i praktiken... :p

*kl*
jag kanner att jag blev lite misforstadd...

:) sa det har ar bara ett forklarande inlagg.

Inom en engelska ridningen finns det ganska standardiserade knappar, och en valdigt "klar och tydlig" utbildnings kurva som de flesta engelska hastar utbildas efter. (aka. Traditionell hasttraning)

Inom "western", not so much. (Nu far jag kanske en hog bandhundar efter mig, men so be it)

En pleasurehast har t.ex. rids -inte- in pa samma satt som en reiner. Deras grund ar alltsa olika. Gar man sen pa djupet sa hittar man inom samma gren helt olika "ques" for samma rorelse. Lat oss ta spinn som ett exempel, vissa anvander ytterben + ytter tygel. Vissa anvander ytter sittben + ytter tygel. Och sen har vi de som lagger dit en HELT annan knapp - 2 fingrar pa manken.

En standard inriden hast under westernsadel, lat oss saga trail-horse, ar for det mesta inriden av agaren. Mycket jamforbar med skogsmullarna i sverige. Med skillnaden att de rids in for att vara "bekvama" - dvs att de inte rids in for att man skall sitta dar och "RIDA", utan.. bekvamt aka med tills man vill byta gangart eller svanga eller.. De rids alltsa in pa ett satt som kommer vara "energisnalt" for ryttaren.

Daremot sa koper man en hast som inte ar klassificerad som "trail-horse" sa borjar man springa pa intressanta knappar. De flesta tranare har, aven de inom samma "gren" lagger namligen valdigt tidigt grunden for sina knappar. Men, lite kallt, kanner man inte tranaren sa ar det oftast en gissningslek att forsoka hitta just den hastens paborjade och/eller avslutade knappar. En calfhorse tranas manga ganger med en "break" som -inte- ar sate eller tyglar utan en hand pa manken, strax framfor sadelhornet. En heeling horse har mer "stop" an en headinghorse t.ex. En ranchhorse har grovre knappar, rids inte for att vara "kanslig" (for da kan man fa intressanta problem i langa loppet nar man jobbar). De rids for att lyssna och avgora vad som ar "white noice" och vad som ar ryttarens "Det har gor vi nu", en hast som anvands for t.ex. brandings kan inte vara superkanslig for satet... eftersom man manga ganger sitter "pa sniskan" nar man drar en kalv, for att vaga upp den extra tyngden pa sadeln sa att hasten inte skall utsattas for onodiga pafrastningar.

Hanger ni med pa hur jag menar nu?

Termen "westernhast" ar egentligen jakligt missvisande :/

*kl*
jag kanner att jag blev lite misforstadd...

:) sa det har ar bara ett forklarande inlagg.

Inom en engelska ridningen finns det ganska standardiserade knappar, och en valdigt "klar och tydlig" utbildnings kurva som de flesta engelska hastar utbildas efter. (aka. Traditionell hasttraning)

Inom "western", not so much. (Nu far jag kanske en hog bandhundar efter mig, men so be it)

En pleasurehast har t.ex. rids -inte- in pa samma satt som en reiner. Deras grund ar alltsa olika. Gar man sen pa djupet sa hittar man inom samma gren helt olika "ques" for samma rorelse. Lat oss ta spinn som ett exempel, vissa anvander ytterben + ytter tygel. Vissa anvander ytter sittben + ytter tygel. Och sen har vi de som lagger dit en HELT annan knapp - 2 fingrar pa manken.

En standard inriden hast under westernsadel, lat oss saga trail-horse, ar for det mesta inriden av agaren. Mycket jamforbar med skogsmullarna i sverige. Med skillnaden att de rids in for att vara "bekvama" - dvs att de inte rids in for att man skall sitta dar och "RIDA", utan.. bekvamt aka med tills man vill byta gangart eller svanga eller.. De rids alltsa in pa ett satt som kommer vara "energisnalt" for ryttaren.

Daremot sa koper man en hast som inte ar klassificerad som "trail-horse" sa borjar man springa pa intressanta knappar. De flesta tranare har, aven de inom samma "gren" lagger namligen valdigt tidigt grunden for sina knappar. Men, lite kallt, kanner man inte tranaren sa ar det oftast en gissningslek att forsoka hitta just den hastens paborjade och/eller avslutade knappar. En calfhorse tranas manga ganger med en "break" som -inte- ar sate eller tyglar utan en hand pa manken, strax framfor sadelhornet. En heeling horse har mer "stop" an en headinghorse t.ex. En ranchhorse har grovre knappar, rids inte for att vara "kanslig" (for da kan man fa intressanta problem i langa loppet nar man jobbar). De rids for att lyssna och avgora vad som ar "white noice" och vad som ar ryttarens "Det har gor vi nu", en hast som anvands for t.ex. brandings kan inte vara superkanslig for satet... eftersom man manga ganger sitter "pa sniskan" nar man drar en kalv, for att vaga upp den extra tyngden pa sadeln sa att hasten inte skall utsattas for onodiga pafrastningar.

Hanger ni med pa hur jag menar nu?

Termen "westernhast" ar egentligen jakligt missvisande :/

Good Job Canada :bow:

Jag håller med om det där med att "westernhäst" är missvisande. Vem går runt och säger att de rider "engelskt"? De flesta specificerar ju direkt att de rider hoppning, dressyr, fälttävlan, distans etc (alla, i mina ögon, "engelska" sätt), men man säger att man rider "western"? Jaha? VAD inom western? ;-)

Bewildered - jag följde med vad du menade från början, men det var intressant att läsa ditt mer ingående svar. Jag kan egentligen inget om exempelvis ranchhästar, heading etc. Jag rider reining. Endast. :) (Men HAR ridit dressyr i ett tidigare liv)

Mycket av det du se man kan inte kalla för Real Western.
Real Western Riding är 1-hand fättning så att man kunde gjöra dom jobb en cowboy måsta gjöra.
The true western rider would not be caught dead riding his/her horse with two hands, and they sat in the saddle...not on it like you see most wanna-bee rider do.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 976
Senast: Lycan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 833
Senast: Fibusen
·
Western Om man ska byta från att rida engelskt till western. Vad bör man som ryttare tänka på? Tänk er att en van ryttare (engelsk ridning) ska...
Svar
9
· Visningar
3 215
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka