Byte av hösilage

belle

Trådstartare
Jag ska hämta hem en ny häst nästa vecka. Där hästen står nu äter han hösilage. I mitt stall ska det också serveras hösilge (fri tillgång dessutom) :D :D
Så jag undrar om jag behöver "vänja in" vid det nya hösilaget??? Jag vet att många bara låter dom äta, men törs man? Kan ju inte skilja jättemycket i näringsvärde liksom mellan dessa olika hösilage.
Hur gör ni? :D
 
Jag kör alltid gradvis invänjning av nytt foder, så byter grovfoder under 3-4 dagar sådär. Du kan ju be att han får med sig sin förbrukning för 2 dagar och dela upp det på 4 dagar 50/50 med ditt stalls hösilage. Inte så mycket extra jobb för minskad risk för problem.
 
Det kan skilja enormt mycket i näringsvärde på ensilage precis som på hö och ska hästen få en snäll övergång så behöver man blanda det nya och gamla grovfodret under minst en två veckors period. Det tar två veckor för hästens tarmar att ställa om sig till en ny bakterieflora vilket den måste göra när man byter grovfoder. Nu kan du självklart inte ta med dig ensilage för två veckor eftersom inget ensilage hade hållt sig fräscht öppnat så länge men ta med för iallafall 4-5 dagars blandning och ge yea-sacc eller iallafall en bakjäst/dag i några veckor för att underlätta så mycket som möjligt för hästens mage och tarmar.
 
Det kan skilja enormt mycket i näringsvärde på ensilage precis som på hö och ska hästen få en snäll övergång så behöver man blanda det nya och gamla grovfodret under minst en två veckors period. Det tar två veckor för hästens tarmar att ställa om sig till en ny bakterieflora vilket den måste göra när man byter grovfoder. Nu kan du självklart inte ta med dig ensilage för två veckor eftersom inget ensilage hade hållt sig fräscht öppnat så länge men ta med för iallafall 4-5 dagars blandning och ge yea-sacc eller iallafall en bakjäst/dag i några veckor för att underlätta så mycket som möjligt för hästens mage och tarmar.

Kan man köpa bakjäst på Ica? :/ eller är det någon speciell sort? Och hur mycket och länge? :D
 
Kan man köpa bakjäst på Ica? :/ eller är det någon speciell sort? Och hur mycket och länge? :D

Det är den vanliga bakjästen, den med blå text som finns i varenda mataffär :) Börja med att ge 1 bakjäst/dag. Skulle hästen bli dålig i magen av foderbytet så kan du ge fler. Ge iallafall i 2-3 veckor. Jäst kan blandas i foder men ska inte stå i blött foder utan blanda ner jästen precis innan servering om du ger fodret blött. Annars jäser fodret och blir då otjänligt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 198
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 366
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp