Byte av hingst

Claudia2

Trådstartare
Hej
Mitt sto har ej tagit sig på försök 2. Ska man byta hingst, vill gärna ha den jag har valt men vill ännu mer att hon ska bli dräktig. Vad göra?

Sv: Byte av hingst

Mitt råd är att kolla om andra ston som blivit betäckta med samma hingst i år har blivit dräktiga. Det vet hingshållaren oftast. Det har ju gått en bit in i betäckningsäsongen. Mitt sto har inte heller tagit sig trots 3 inseminationer, men alla andra som betäckt med samma hingst har blivit det, så jag fortsätter försöka. Lycka till!:)

Har inte stoet tagit sig på 3 semineringar och haft bra förutsättningar så skulle jag bytt hingst ! Då förutsätter jag att även stoet är bakteriekollat ?

Mia

Usch det vet jag inte beor ju på hingst och hur mycket jag vill ha hingsten och om alla förutsättningar varit de bästa och som sagt var att stoet är bakteriekollat ordentligt är allt det gjort och semineringarna fungerat väldigt bra så ja då hade nog jag bytt hingst och absolut efter 3 gången hade jag bytt hingst :)

Mia

*KL*

Jag har aldrig fattat det här med att byta hingst rakt upp och ner om det inte tar sig.

För mig ligger det väldigt mycket tanke bakom varje betäckning, och vilken hingst som ska ligga på vilket sto osv. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att byta bara för att det fanns en annan av samma "typ" som kanske kunde få dräktigt. Möjligtvis om jag hade godkänt den på samma preferenser och kunde tänka mig den hingsten på mitt sto lika gärna som mitt förstaval men hur ofta är det verkligen så?

Jag har handplockat både ston och hingst men jag håller inte på men halvblod som jag fömodar (?) att de flesta här på avel gör... ?

Jag har tre ston i avel för tillfället och en inleasad hingst som passar dom tre. En situation som passar mig bra för tillfället då jag kunde välja en topphingst som passar mina ston, alternativet var semin till varje sto för kanske 50' per sto och år.
Om jag hade använt mig av semin hade det varit fryst som gällt för min del. Innan jag fick tag på denna hingst har mina ston gått tomma ofta eftersom jag inte ansett att jag haft råd med det som passat dom.

Jag har bara svårt att förstå dessa snabbyten/akutbyten hit och dit för att ett sto inte tar sig.

Jag avundas halvblodens låga kostnader vad gäller språngavgifter och seminavgifter och förstår inte grejen med att byta hingst mitt uppe i allt.
I min värld får man välja den hingst man tycker är bäst och funkar det inte så funkar det inte. Det kostar en massa pengar men man tar inte en annan "bara för att".

Först är frågan om stoet haft föl innan och hur gammal hon är och om hon är kollad för bakterier och infektioner.
Efter det kan man börja fundera på om det är fel hingsten så att det är lönt att byta. Även betäckningsmetoden och om det är seminering så kan spädningsvätskan spela in och kanske inte passa stoet och/eller den aktuelle hingsten.

Själv har jag bytt hingst en enda gång och då var det till ett krångelsto. Där den hingst vi började med visade sig ha dålig fertilitet så vi bytte till en likvärdig som hade 100% dräktigt fram tills dess den säsongen.

Vi är många som tänker ordentligt innan hingstval men avlar man halvblod finns det så många att välja mellan att man kan ha en lista med ett par tänkbara kandidater.

Jag hade inte bytt hingst. Jag har hört det resonemanget förut att vissa hingstar och ston inte "passar ihop". Men finns det egentligen någon vetenskap som bevisar det? Jag tycker det låter märkligt.

Ring hingsthållaren och hör om det varit problem att få dräktigt i år. I så fall ska du ju byta men inte annars. Kolla även med stationen, har de fått många ston dräktiga? Vad har de för rutiner?

Alltid bakteriekoll om stoet inte tar sig, gärna sköljning av livmodern också. Det är såpass dyrt att betäcka att man måste kräva lite av sin station som stoägare. Och kolla upp bland vänner och bekanta vilken station som är bäst. Alla är inte lika noggranna!

Vi är många som tänker ordentligt innan hingstval men avlar man halvblod finns det så många att välja mellan att man kan ha en lista med ett par tänkbara kandidater.

Okej!
Ja jag förstår att många tänker ordentligt och gör sina val, tycker bara jag ser så ofta om reservhingstar hit och dit byten mitt i betäckningssäsongen. Men jag har noll koll på halvblod och inser att urvalet kanske är ett annat!

Det känns säkert annorlunda för "utifrån en som läser" också, även om jag samtidigt tycker att en del verkar byta i panik för att få en fölunge också.

Men det är inte bättre i min ras, många tar den hingst som finns till hands med snyggast färg och minst språngavgift! Dock är det ovanligt om inte icke existerande att man byter hingst under samma säsong.

Som vissa andra frågat - är baktprover tagna och hur ser de ut? Och hur ser hingstens dräktighet ut för övrigt? Fråga hingsthållaren om råd och har den andra alternativ?

Jag har handplockat både ston och hingst men jag håller inte på men halvblod som jag fömodar (?) att de flesta här på avel gör... ?

Jag har tre ston i avel för tillfället och en inleasad hingst som passar dom tre. En situation som passar mig bra för tillfället då jag kunde välja en topphingst som passar mina ston, alternativet var semin till varje sto för kanske 50' per sto och år.
Om jag hade använt mig av semin hade det varit fryst som gällt för min del. Innan jag fick tag på denna hingst har mina ston gått tomma ofta eftersom jag inte ansett att jag haft råd med det som passat dom.

Jag har bara svårt att förstå dessa snabbyten/akutbyten hit och dit för att ett sto inte tar sig.
Jag avundas halvblodens låga kostnader vad gäller språngavgifter och seminavgifter och förstår inte grejen med att byta hingst mitt uppe i allt.
I min värld får man välja den hingst man tycker är bäst och funkar det inte så funkar det inte. Det kostar en massa pengar men man tar inte en annan "bara för att".

Jag har ALLTID en backup hingst om det inte fungerar med mitt första val.För även om stoet är friskt o hingsten oxå är det inte alla som "passar" ihop och därför blir det ingen dräktighet.Det handlar inte om att "byta hit o dit"!Mitt andra hands val är lika nogrannt utvalt som mitt första val.

Svarar alla mitt sto är 8 år fick föl som 4 åring. Kollad inga bakterier. Jag ska ringa hingsthållaren och kolla hur det är med dräktighetsprocenten i år.
Nog kan det finnas fler än en hingst som passar, det är ju ändå lite av ett lotteri det här med avel :crazy:

Jag provade tre ggr med samma hingst. Sen kollade vi stoet och även med hingsthållaren och fick veta att hingsten vi valt hade låg dräktighetsprocent förra året (då vi betäckte). Stoet såg bra ut så vi valde byta hingst och hon tog sig direkt.

Du sitter i en helt annan situation som Quarter / Paint?-uppfödare än vi SWB-uppfödare. Vi har ett otroligt urval av hingstar, som ofta dessutom är nära släkt. T.ex halvbröder med samma pappa, men vi kan dessutom välja stostam, efter det som passar våra ston. Det är en enorm lyx.

Därför har jag aldrig kommit in i Quarteraveln.
Det är så svårt att se avkommor och kunna hitta info om olika hingstars förärvning. Jag har försökt sätta mig in i den aveln. Men gett upp.

Nya importer höjs till skyarna, utan att visa något avelsvärde. Sen tar hingsthållarna oförskämt mycket betalt. Dom har inte hängt med i att priserna på Quarter har dalat, precis som i all hästavel.
Lycka till med ditt seriösa avelsarbete. Vi har det lättare inom SWB.

Japp, tack för svaret. Förstår att det har med tillgång att göra.

Visst är det svårare inom qh/ph här i Skandinavien framför allt. Har man råd att importera precis det avelsmaterial man vill och ta vilken hingst man vill på fryst från USA är det inte lika krångligt, urvalet av quarterhästar är liksom störst av alla raser sett i hela världen.
Men inte här. Därför håller jag med om att det är mycket svårt om man inte är gjord av pengar, men det är också en del av tjusningen (för det är knappast för att man blir rik på det :grin:).
Vissa väljer att använda "flavor of the month" bara för att det är just det, poppis och inne, och andra lägger ner mycket tid på att studera stammar och handplocka blodslinjer osv. Och vissa har ingen koll alls utan importerar och är övertygade om att dom sitter på en guldgruva när dom egentligen har köpt en alldeles för dyr häst med ordinär stam och inget avelsvärde som du säger. Inte alls ovanligt.

Sedan vad gäller att hingsthållare tar "oförskämt" bra betalt, tja det är ju faktiskt så att det kan finnas olika anledingar till att man har en hingst i avel. Inte alla har hingst för att få så många ston dom möjligtvis kan....

Jag håller själv hingst, och jag är inte intresserad av att få varenda sto jag kan till honom. Bland annat pga den anledningen du själv nämner, varför översvämma marknaden med ordinära hästar som det redan finns för många av. Hur hjälper det mina egna avkommor eller mina kunders avkommor...

En del har hingstar för att spara in pengar på språngavgifter och samtidigt kräma ut så mycket pengar dom kan och i det läget är det bättre för dom att sänka avgiften och få många ston. Det är ju upp till dom men ingen hållbar lösning i längden och gynnar knappast marknaden.

Men det är en helt annan tråd....

Senast ändrad:

Håller med. Jag är seriös och väljer med stor omsorg, men har också plan B. Jag väntar ett "plan B-föl" just nu. Stoet krånglade och det tog lång tid innan "felet" kunde åtgärdas och då hade hingsten åkt hem. Så det blev nr 2. Jag ville inte att hon skulle gå tom, dels hade jag redan lagt ut så mycket pengar och hingst nr 2 ingick i priset så att säga så varför inte? Dels används stoet enbart till avel och kan alltså inte användas till något annat.

Så till TS, om veterinären gjort en grundlig undersökning på stoet och hon ändå inte blir dräktig, prova med en annan hingst. Vad har du att förlora?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka