Byte av foder

SiZo

Trådstartare
Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så jag tänkte höra om ni har några lösningar helt enkelt.

Hur har ni andra gjort för att få hunden att fortsätta äta det "gamla tråkiga fodret"? Jag skulle vilja göra en sakta övergång där de 3 veckor av "gammalt" foder dessutom går åt så att jag slipper kasta det.
 
Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så jag tänkte höra om ni har några lösningar helt enkelt.

Hur har ni andra gjort för att få hunden att fortsätta äta det "gamla tråkiga fodret"? Jag skulle vilja göra en sakta övergång där de 3 veckor av "gammalt" foder dessutom går åt så att jag slipper kasta det.
Jag byter bara rakt av, fungerar jättefint. Om hunden är sjuk eller känslig i magen så får man blanda. Börja med typ två kulor av det nya och resten gammalt och öka successivt upp med nytt vs gammalt.
 
Jag byter bara rakt av, fungerar jättefint. Om hunden är sjuk eller känslig i magen så får man blanda. Börja med typ två kulor av det nya och resten gammalt och öka successivt upp med nytt vs gammalt.
Ja, därav att jag blandar. Med resultatet att de slutar äta det gamla fodret, så frågan var, hur får folk hundarna att fortsätta äta det gamla fodret?
 
Jag har försökt blötlägga det gamla fodret förr, och det verkar liksom inte ta upp vätska alls. Kanske får jag mixa det ihop med vatten och hoppas att mixern tål det :p

Om du har väldigt små hundar och inte behöver blanda så mkt så kanske en mortel skulle fungera. 😅
 
Om du har väldigt små hundar och inte behöver blanda så mkt så kanske en mortel skulle fungera. 😅
Riktigt så små är de tyvärr inte 😅
Ser fram emot svaret :)
Kanske blir att jag får ge upp här. Nya fodret är ändå rätt likt det gamla, mindre fett och protein, och vit fisk istället för tonfisk.
Jag ger det några dagar till, ena hunden behöver ju ändå gå ner i vikt liksom :rofl:
 
Ja, därav att jag blandar. Med resultatet att de slutar äta det gamla fodret, så frågan var, hur får folk hundarna att fortsätta äta det gamla fodret?
Men då blandar du för mycket. Börja med några få kulor av det nya och trappa upp försiktigt, över flera veckors tid om det nu är så viktigt att de äter upp det gamla. Med få kulor på en liten hund betyder det kanske två kulor nytt och resten gammalt.
”Folk” gör oftast som jag, ger ett foder tills det är slut och byter sen över till det nya. De allra flesta hundar klarar av att byta foder tvärt.
 
Men då blandar du för mycket. Börja med några få kulor av det nya och trappa upp försiktigt, över flera veckors tid om det nu är så viktigt att de äter upp det gamla. Med få kulor på en liten hund betyder det kanske två kulor nytt och resten gammalt.
”Folk” gör oftast som jag, ger ett foder tills det är slut och byter sen över till det nya. De allra flesta hundar klarar av att byta foder tvärt.
Ja jag har gjort så innan med. Det har fungerat, bara lite mer bajs en period.

Svårt att göra om nu, de får typ 20 gram på morgonen främst för att jag inte vill riskera tom mage medans jag har föreläsningar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
599
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 792
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
527
Senast: Myzan87
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 080
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp