Byte av bete - hur göra?

MorvanMorr

Trådstartare
Våra hästar går på bete sedan en dryg vecka. För att betena ska räcka till alla kommer våra 3 behöva flytta till en annan hage om ca 1 vecka och sedan flytta tillbaka till nuvarande hage efter ytterligare ca 2 veckor.

Nu till mitt lilla bekymmer - hagarna är båda skogshagar men har helt olika grässammansättning (ej vall). Hur skulle ni göra - vänja hästarna några timmar åt gången vid nya hagen under några dagar eller bara släppa på direkt?

Ingen av hästarna har tidigare visat anlag för fång men min har med åren blivit lite känsligare för foderbyten.

Tacksam för tankar och idéer!

//Morv

Sv: Byte av bete - hur göra?

+korven

Tack för era svar!

Nu blev det så att efter en ytterligare inspektion av den nya hagen drog jag slutsatsen att skillnaden inte var så stor trots allt. Så, det blev ett direkt byte i tisdags. Verkar funka bra hittills.

Trevlig midsommar!

:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 575
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 453
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur