Byte av bädd vid förekomst av blodmask ?

Sv: Byte av bädd vid förekomst av blodmask ?

Intressant, nu har jag lärt mig något nytt idag! Frågade en parasitolog och fick veta att Muninna faktiskt har rätt.

Blodmasken kan INTE smitta i box! Den behöver gräs för att utvecklas till smittfarligt stadie och har inte anpassat sig till något annat. Däremot spolmask och springmask kan smitta i boxen.

Mycket bra att detta blev utrett!

Tack för info :bow:

Vilket riktlinjer är det?

Riktlinjer var nog fel ord, men som veterinär bör det verkligen inte vara svårt att hitta information om vilka medel som där finns resistens mot, vilka som är verksamma eller vilka där kan finnas resistens mot.
Är fullt medveten om att många veterinärer inte direkt lägger ner sin själ i avmaskning och gödningsprover, men om man får tag på en veterinär som är insatt eller ber sin veterinär om att hjälpa en med en plan för avmasking (=tvingar den till att sätta sig in lite i det för att behålla sin kund) så ska det inte vara nödvändigt för varje hästägare att själv kolla efter resistens efter varje behandling som du föreslog. :)

KL

Tack för er hjälp :bow::bow::bow: Man lär sig något nytt varje dag :D
Han avmaskades med Banminth efter veterinärens råd. Har dock inte hittat maskar i träcket, brukar man inte göra det ? Fick höra att dom förmodligen "lösts upp" och därför inte syns :confused:
Det blir det träckprov igen om en månads tid för att se han har bättre EPG.

Var medveten om att dubbel Banminth inte tar alla stadier av bandmasken inuti hästen så ett kombinationspreparat kan bli aktuellt till hösten.

Banminth tar bara vuxna äggläggande maskar så de "ungdomar" som redan finns i systemet kommer ha växt till sig om 4v så räkna inte med någon minskning, hur tänkte veterinären där?

Riktlinjer var nog fel ord, men som veterinär bör det verkligen inte vara svårt att hitta information om vilka medel som där finns resistens mot, vilka som är verksamma eller vilka där kan finnas resistens mot.
Är fullt medveten om att många veterinärer inte direkt lägger ner sin själ i avmaskning och gödningsprover, men om man får tag på en veterinär som är insatt eller ber sin veterinär om att hjälpa en med en plan för avmasking (=tvingar den till att sätta sig in lite i det för att behålla sin kund) så ska det inte vara nödvändigt för varje hästägare att själv kolla efter resistens efter varje behandling som du föreslog. :)

Resonering är som ett cancer patient som genomgå kemo behandling men gjöra ingen efter kontrol?

Var medveten om att dubbel Banminth inte tar alla stadier av bandmasken inuti hästen så ett kombinationspreparat kan bli aktuellt till hösten.

Banminth tar bara vuxna äggläggande maskar så de "ungdomar" som redan finns i systemet kommer ha växt till sig om 4v så räkna inte med någon minskning, hur tänkte veterinären där?

Kan det vara att SVA har inte kommit till grepps med bandmask? Dom är gänska ny i vårt land och vår allman avmaskning (när det skär) ta inte hänsyn till som i andra lander där dom är mer utbret.

Var det inte blodmask (strongylider) TS häst hade? Men jo pyrantel låter inte som första valet då där kan finnas resistens ibland de små strongyliderna mot det.

Till TS: Resistenstestet ska göras 14 dagar efter behandling (har jag iaf fått lära mig), inte en månad! :)

Resonering är som ett cancer patient som genomgå kemo behandling men gjöra ingen efter kontrol?

Nu tycker jag nog inte att man kan jämföra cancer med parasiter...
Det är fritt fram för alla hästägare att ta ett nytt prov 14 dagar efter behandling. Men det är ingenting jag skulle rekommendera vid "normala" EPG intervaller. Fecal egg reduction test (prov nr efter 14 dagar) är dessutom mer pålitlig på populationsnivå än på enskilda hästar eftersom EPG som sagt kan variera mycket från dag till dag.

Tillägg är att jag för en månad sen var på ett föredrag med en dansk forskare som har ägnat de sista åren åt att enbart forska kring parasiter i Lexington i USA, så det är inte något jag själv hittar på... Om man är intresserad har han precis gett ut en bok om parasitkontroll/-strategier. :)

KL
Så Banminth är inte det mest optimala att avmaska med i detta fallet ?

Hur hade ni gått tillväga om ni hade haft en häst med så mycket EPG blodmask som min ?
Han avmaskades med Banminth oralt pulver 77% den 21/4

Vad är nästa "steg" ? Hur fortsätter jag så jag blir av med dom satans maskarna ?

Det är fullt möjligt att banminth verkar mot "dina" maskar, men i vissa besättningar (OBS iaf i Danmark) finns det resistens bland den lilla blodormen mot det medlet.
Jag tycker att du ska ta ett nytt träckprov 14 dagar efter du har behandlat. D tar sedan (EPG före behandling - EPG efter behandling)/EPG före behandling x100. Om du får ett tal under 90 så kan det vara ett tecken på att din häst har resistenta maskar. MEN, det är som sagt inte lika pålitligt på en häst som om man gör det på minst 6 hästar från samma stall. Men då din hade väldigt högt EPG bör EPG iaf ha sjunkit nämnvärt. :)

Och som sagt, kom ihåg att din häst utskiljer mycket ägg just nu, men det är inte detsamma som att den är proppfylld med mask! Där finns inte någon korrelation mellan storleken på EPG och mängden mask i hästarna. Håll koll på din häst, ser den ut till att vara påverkad av mask, så ska den kanske behandlas en gång extra i sommar jämfört med de andra hästarna. Också med hänsyn till betet ifall den fortsätter att ha högt EPG = sprider många ägg på betet. Vet du hur mycket EPG den brukar ha? Vissa hästar ligger "alltid" i den höga änden av skalan precis som vissa alltid ligger väldigt lågt. :)

Tillägg är att jag för en månad sen var på ett föredrag med en dansk forskare som har ägnat de sista åren åt att enbart forska kring parasiter i Lexington i USA, så det är inte något jag själv hittar på... Om man är intresserad har han precis gett ut en bok om parasitkontroll/-strategier. :)

Svor att google utan namn.
Nej nej, har oxå läs om flera SPC Strategiskt Parasite Control,
www.horsetalk.co.nz/2013/01/17/employing-right-worming-strategies/

Finns massa att läsa :)

Jag är ingen FEC fanatic, men se det som ett bra verktyg att arbete med.
Har hästen ett stor burden jag tycka det kan vara smart med efter kontrol för att få en klara bild att medelet har gjört sitt jobb.
Tro inte vi är så lång isär om det :)

Jag såg inte nåt om bandmask men man räkna med andra typ av mask i sitt avmasknings program, man vill inte gjöra halva jobbet.;)

Var det inte blodmask (strongylider) TS häst hade? Men jo pyrantel låter inte som första valet då där kan finnas resistens ibland de små strongyliderna mot det.

Till TS: Resistenstestet ska göras 14 dagar efter behandling (har jag iaf fått lära mig), inte en månad! :)
Ah, blandade kanske ihop två trådar :D fick för mig att det både fanns blodmask och bandmask.

Svor att google utan namn.
Nej nej, har oxå läs om flera SPC Strategiskt Parasite Control,
www.horsetalk.co.nz/2013/01/17/employing-right-worming-strategies/

Finns massa att läsa :)

Jag är ingen FEC fanatic, men se det som ett bra verktyg att arbete med.
Har hästen ett stor burden jag tycka det kan vara smart med efter kontrol för att få en klara bild att medelet har gjört sitt jobb.
Tro inte vi är så lång isär om det :)

Jag såg inte nåt om bandmask men man räkna med andra typ av mask i sitt avmasknings program, man vill inte gjöra halva jobbet.;)

Är inte säker på att man får skriva ut namn, därför. Boken heter iaf: "Handbook of equine parasite control" :)

Och ja vid högt EPG (ca över 2000)- efterkontroll, men det lät som om du ville göra det på alla hästar. :)

Finns som sagt massa att läsa på nätet, MEN man måste vara OBS på att parasiter och resistens ser helt annorlunda ut i USA och delvist i övriga Europa än i Sverige/Danmark (vet inte om där är fler land med receptplikt).

Liknande trådar

Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 736
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 907
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 380
Senast: Madick
·
Hästvård Hela stallet har gjort maskprov och idag kom odlingssvaret på stora blodmasken som visade att flera hästar är smittade. :( Stallet i...
Svar
9
· Visningar
3 996
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka