Byta ut krosshavren mot krossat korn!?

hjärter_dam

Trådstartare
Vi började ta in våra hästar på nätterna för en månad sen ungefär, och ett litet tag tidigare ökade vi på fodermängden, för att det gräs som fanns kvar i hagen började ta slut/var dåligt ur näringssynpunkt. Under sommaren har de bara fått havre en gång om dagen, sen började vi stödfodra med hö, och när de började komma in la vi även till betfor.

Pållan, som även i vanliga fall är rätt så skarp att rida, och har ett hiskeligt temperament när det inte blir som hon tänkt sig, har blivit ännu mer sådan nu. Dels tror jag att det beror på att hon inte är ute och rör på sig lika mycket som innan, men hon är ändå ute i 12-14 per dag i en stor och kuperad hage. Hon rids 4-5 gånger i veckan, blandat markarbete och "lufs" i skogen.

Var och tränade med henne idag, och även min tränare tyckte att hon betedde sig annorlunda idag gentemot hur hon brukar vara. Hon blir grinigare och mycket stressigare. Hon förslog att vi skulle testa med krossat korn istället för havre, för att se om det blir någon skillnad. Jag vet ju att vissa hästar inte fungerar på havre, frågan är ju om det är havren som spökar eller om det är något annat.

När vi nu byter till korn, ska man ge samma mängd som man gav havre, eller ska man minska något? Har ju förstått att vissa hästar lägger på hullet av korn, och hon är ju inte direkt svårfödd...

Vore väldigt tacksam om någon skulle vilja ge mig några goda råd i foderdjungeln.

/S.

Sv: Byta ut krosshavren mot krossat korn!?

Du kan göra en successiv övergång från havre till korn alt. ge av båda samtidigt tills du hittar en lagom nivå. En annan variant är att blanda havre eller korn med lucernpellets. Lucernpellets är en komprimerad form av gräs och kanske kan passa din häst som tydligen fungerade bättre när hon mest åt gräs. Lucern innehåller mera protein, men lite mindre energi än vad havre och korn gör. Men om det är lämpligt eller ej beror på höets värden, hästens behov osv. Generellt sett kan man säga att för högt energiinnehåll i foderstaten lättare gör hästen fet än för högt proteinvärde. T ex min häst som också är lättfödd fungerar bättre på korn och/eller lucern än på havre. Ger du betfor? Om ja - fundera på om hästen verkligen behöver ett tillskott av snabba kolhydrater. Är grovfodret bra behövs sällan betfor, möjligen fram på vårkanten då sockerinnehållet i höet kan ha minskat.

Vidare kan hästar ibland, konstigt nog, bli för feta om de får för lite protein i förhållande till energimängden. Jag tror att det finns gamla trådar om just det.

En instruktör som jag red för förra sommaren sa att anledningen till att många hästar blir heta och lite "knäppa" av havre är att i havre finns det en slags enzym som går upp i huvudet på hästarna. Araber ska vara extra känsliga för detta.

Det låter ju konstigt eftersom att man har gett hästar havre i alla tider, men ändå tror jag att det ligger nåt i det då min häst inte blir så mycket hetare framåt av havre, han blir snarare het "uppåt" om man säger då hehe :)

Ämnet heter lycin (stavning?). Vi pratade om just det här, jag och min tränare, varför det kan vara lite kinkigt att ge havre till vissa hästar. Tror att det har lite och göra med hur mycket de har i huvudet från början, om du förstår vad jag menar ;)

Så här står det förresten på www.hippocampus.slu.se om just bara korn som kraftfoder:

"Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt.
Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU"

Korven skrev:
Hur kan sockret försvinna?
Om jag har fattat rätt så bryts det till viss del ned under lagring av höet. Tyvärr hittar jag ingen artikel att referera till nu, så jag kan ha fel.

Haha jo jag fattar vad du menar =) Min herre är ganska knas vad han än går på, men havre i mer än små mängder är inte att tänka på.

Vi kan inte ge våran arab hingst betfor tex. När han stog på 3dl blöt betfor så var han het som en tok.Vi fodrar heller inte med havre utan kör havre fritt. Har märkt en stor skillnad på att hästarna har blivit mycket lugnare.

Jag hade en häst som tydligt reagerade på havre. Hon blev mer känslig för bl.a. ljud och skyggade för minst knäpp i skogen. Mer nervig alltså.

Om det är problemet så är det ju bara att prova sig fram. Räkna med att det tar ett par veckor innan havren går ur kroppen och tänk på att även väldigt lite kan få en häst att reagera om den är känslig för havre. Tror personligen att det handlar om att vissa hästar har en matallergi helt enkelt.

Korn skiljer sig inte mycket från havre innehållsmässigt. Behöver inte alls som någon sa innehålla mindre fett, det beror helt på vilken sorts korn det är. Det korn jag köper från en bonde är fettrikt då det är speciellt framodlat för mjölkkor.

Betfor är ett alldeles utmärkt foder för att ge fiber - sockernivån är inte alls överdrivet hög. Om man ger hö så är betfor mycket bra att ge då hästmagen behöver saftfoder. Det finns många fördomar mot betfor. Fast det var inte betfor det var tal om.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Maran skrev:
Om jag har fattat rätt så bryts det till viss del ned under lagring av höet. Tyvärr hittar jag ingen artikel att referera till nu, så jag kan ha fel.

Det jag fått lära mig är att vitaminerna i höet försvinner allt mer efter jul. Alltså inte kolhydrater/energi. Hö innehåller inte så mycket snabba energi (kolhydrater som stärkelse/socker) ändå utan vanligare är att hästhö innehåller mer långsam energi (fiber/cellulosa). Kraftfoder innehåller mer snabba.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 766
Senast: Mimsan_
·
Hästmänniskan Jag skaffade en medryttare till min häst här i Augusti. Jag efterlyste en person som kunde rida min häst ett par dagar i veckan nu när...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 562
Senast: TBT
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka