Byta ut kraft grov mot kraft grund

Rotterö

Trådstartare
Mitt sto är tjock.
Hon behöver banta. Problemet är att hon har föl vid sidan som är 6 mån. Han står ensam på natten nu..

kan jag byta ut kraft grov mot kraf´t grund??
Lite mindre i grunden.
Hon äter bra mycket med hö och hösilage 16kg dag ca.
Skall jag behålla eller byta ut en del med halm?

Vill inte BANTA i rena ord. Bara dra ner så hon inte blir ännu fetare.

Fölis äter bra med egen mat. Han är rund och go.

Sv: Byta ut kraft grov mot kraft grund

Det är mer energi och mindre protein i Grund än Groov, alltså helt tvärtemot vad din häst behöver som ger di.

Dra ner lite på högivan om hon ändå har tillgång till halm.

Då kan du säkert dra ner lite på högivan, särskillt om fölet nu går själv på nätterna.

Har du nån bild?

Jag tycker du ska räkna om foderstaten om hon fortfarande får digivningstillägg. Nu när fölet är så gammalt och, vad jag förstår, börjat avvänjas så smått behövs nästan inget tillägg utöver underhållsbehovet om hon inte arbetar förstås.

Hon är smått igång satt varannan dag. Nu skall öka sakta till varje dag. Men bara hobby ridning. Lugt och stilla. Ingen tok motion.

Fölet är av vant hela nätterna. Skall snart vänjas av helt. Han blir 7 mån 15 dec.
Han har gått hull och äter bra. Fast tuttar på dag tid.

Hon har tappat om du jämför oktoberbilden med novemberbilden, dessutom tycker jag inte hon är tjock, snarare tunn på överlinjen. Låt henne äta det hon gör, kanske lägga på ytterligare protein innan hon tappar ännu mer.

Du får ju tänka också att hon inte har några muskler alls.
Hon har ju stått ett bra tag.
Jag skall se om jag kan få in bilder på hur hon såg ut från början.

Jo, men hon har tappat märkbart de "obefintliga" musklerna på bara en månad.

Flera uppfödare i min närhet har äldre ston som bara går och får föl, och de är välmusklade på överlinjen ändå.

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 978
Senast: Mustang
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 585
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö pga att stoet sinat och nu är sålt och kommer att åka i helgen behöver jag nu tips på hur jag ska göra med fölis.. fölis är strax...
Svar
13
· Visningar
2 558
Senast: wrangler
·
Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 402
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama