Byta ut havren?

F

Filou

Jag har räknat foderstaten och än så länge ser den ut så här:

9 kg hösilage (analys:7,1 mj och 38 smrp, 71 ts)
1 kg hö ( ej analyserat)
1 kg havre
0,25 kg krafft protein

Tyvärr kan jag inte ge mer hösilage eller hö ,men min fråga är om man kan byta ut havren mot något annat liknande....
 
Sv: Byta ut havren?

Vad vill du byta till då? Är det något särskilt du är ute efter (pris, smaklighet, att hästen blir havrehet osv)?

Det finns många färdigfoder som ungefär motsvarar havre, de heter ofta någonting med "bas" eller "grund" eller "låg" eller dylikt. Korn kan ju också vara ett alternativ.
 
Sv: Byta ut havren?

Hon blir alldeles för pigg på så mkt havre, speciellt på vintern men vad tror ni om 1 kg krafft grund eller ca 1 kg krafft grov istället??
 
Sv: Byta ut havren?

Det är mer protein, vitaminer, selen etc, i Grooven än i Grunden. Det beror helt och hållet på vad du behöver.

Grundens innehåll är mest jämförbart med havre.

mvh Jessica
 
Sv: Byta ut havren?

Kan du inte bara dra ned på havren då? Eller tappar hästen hull? Någon särskild anledning till att du inte kan ge mer grovfoder?

Du kan byta mot i princip vad som helst så länge foderstaten är OK. Har du räknat på ovanstående foderstat och söker något som är ung. likvärdigt havren i innehåll?
 
Sv: Byta ut havren?

Jag har räknat på ovanstående men dels tror jag hon behöver lite mer då hon har tappat lite under sommaren och jag tror att hon blir för pigg på havre. Eftersom jag delar hö med andra är maxmängden lagd där och det är väl iof OK men mer vore önskärt. Men jag tror jag har bestämt mig för grooven....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 350
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp