Byta ut foder

L

Lantlolla

Hejsan.
Lite kort och gott jag har två hästar som är överviktiga. Den ena är riktigt fet och den andra är "bara" tjock. Hade det inte varit för min tredje häst som nästan jämt ligger på undervikt eller gränsen dit så hade de itne fått så mycket mat ute i hagen om dagarna.

Ialla fall. Jag har nu börjat fundera på att ersätta mina två tjockisars betfor med bara morötter? Bra eller dåligt?
De får alltså bara mat i krubban för att inte bli avundsjuka när de andra två pållarna i stallet får massor utav mat.
Annars har de någorlunda med lagom grovfoder och motionen börjar komma igång riktigt bra nu! (ääntligen).
Har börjat se att de båda börjar gå ner i vikt, men det är knappt märkbart.
Men känns onödigt att ge dem betfor när de egentligen inte behöver de.

Så skulle det räcka med att par morötter om dagen istället för betfor?
Tacksam för svar!
OBS kommer självklart att vänja in det! =)

Sv: Byta ut foder

ger du betfor bara som "krubbskrammel" så duger morötter lika bra :)

har själv gett några morötter förr om åren till ponnyna för att dom ska få något när dom stora får. brukar skiva ner 2-3 morötter sådär.

jag har aldrig brytt mig om att vänja in några morötter utan gett det rakt av. antar dessutom att det är en yttepytte mängd betfor du ger ?

Morötter går asbra, mina hästar får drygt ett kilo var om dagen. Brukar inte skära ner heller utan jag ger riktiga monstermorötter, och det ta r ett tag för dem att barbeta dem. :laugh:Men den tjatiga gamla tråkiga frågan är ju det här med höanalys. Det är ju svårt att banta hästar som stått mkt om de dessutom fått lite i underkant av protein. Om de har rätt låg muskelmassa sjunker ju förbränningen och de verkar kunna överleva "på igenting":grin:. Så det effektivaste sättet att få ner dem i vikt är ju att räkna lite och sätta proteinet på det de behöver plus arbetstillägg för det de motioneras, och energin kanske en 20% under?:) Om man får muskelmassan att öka och användas så får man ju energiförbränningen att öka istället för att gå på sparlåga. Så ungefär tänkte jag nu under hösten när min minsta var som en jäkla boll när hon kom hem från betet, och jag tycker det gett bra resultat. :laugh:

Hur mycket betfor ger du dem? Alltså hur mycket torrvara är det, innan du blötlägger det?
Om du inte ger gigantiska mängder betfor så tror jag inte att du vinner något på att byta ut det mot morötter, båda innehåller ju energi och fibrer...

Svarar er alla tre.
Har tyvärr ingen höanalys på varken höt eller ensilaget. Vet att min gamling som är svårfödd går upp i vikt på ensilaget så jättedåligt är det ju tyvärr inte:P
Heller ingen möjlighet att få tag på ngt annat.
Anledningen till att jag vill ge morötter iaf till den allra minsta är för att jag tror jag tjänar lite på de! Med betoning på lite. Plus att de skramlar lite mer i spannen =)

De får inga mängder. Den stora får 2 dl pelleterad betfor (torrt) och russet får 1 dl. Sen delat på två då.

Så som sagt inga mängder.
Och morötterna blir inte heller några mängder tänkte skiva ca en två morötter till russet isåfall om dagen. så en morgon o en kväll (mellan stora morötter).
Vi får väl se. Vet inte hur man ska göra för att dra ner på grovfodret mer, vill ju inte att hon ska ha för lite att pyssla med heller.

Tilläggas kan är att russet är i mycket större riskzon än varmblodet. :P

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?