Sv: Byta till lösdrift
Jag svarade på rolles inlägg om förutsättningar för tio hästar
Lite allmänt om mitt tyckande om lösdrift:
Jag anser att jag egentligen
inte har tillräckligt bra hagar för att ha lösdrift öh. En väl fungerande lösdrift i mina ögon är gigantiska kuperade hagar med varierande terräng, träd, stenblock, kullar etc på många hektar plus en rejält tilltagen ligghall som är väl uppströad och med öppning placerad i bästa väderriktning där hästarna aldrig behöver känna sig trängda, gärna i en väl sammansatt flock och med flera stora hö balar placerade i "hållare" med tak för att slippa att stråfodret blir dyngsurt eller fyllt med snö - och även fri tillgång på vatten.
Mina marker är förvisso stora, 18 ha men vinterhagen där de går nu är på 1,5 ha och ligghallen är på 25 kvadrat vilket jag anser vara lite för litet - när dessutom mina hästar inte är världspolare direkt. När det blåser från "fel håll" så blåser det rakt in i hallen vilket innebär att det blir bra mkt snö/regn inne. (därav mitt skrivande om draperi) .
I dagsläget används utrymmet som väderskydd på dagarna (mest på sommaren som de tar skydd för sol och insekter) och även som utfodringsplats för att just slippa regn o snö i höet eller att de trampar ned det i leran. De kommer så pass bra överens så de kan stå i varsitt hörn och äta numer. (har fått fodra ute tidigare då gamlingen inte lät den unga äta)
Så nej, jag tycker inte att "min" lösdrift skulle vara det optimala för mina hästar utan just att det skulle bli en förenkling för min rygg i och med, som Pulkaskurk skriver, att de skulle bajsa mindre i sin ligghall än de gör i boxen (om jag har tur).
Dessutom skulle jag behöva täcka dem fler dagar än vad jag gör idag när det ex är nollgradig och ösregnar eller snöar omvartannat - att då stå otäckad hela tiden utan en chans att torka upp ordentligt kan inte vara speciellt nyttigt?
Sedan i september har de haft täcke sammanlagt två dagar. (bor i Norrland)
Samma när den unga ska ridas o tränas. Då kommer hon behöva klippas och därmed ha täcke på sig på dagarna och när hon rids kommer hon behöva stå inne i flera timmar för att torka innan hon ska ut i hagen igen - med täcke. Ist för att låta henne torka över natten i sin box och få lufta kroppen i tio timmar varje dygn. (att ha täcke 24/h dygn hela vintern låter inte heller speciellt naturligt eller nyttigt så det blir liksom pest eller kolera; box i tio timmar eller täcke 24 timmar)
Allt har sina för och nackdelar helt klart, inget är bättre eller sämre än något annat så länge just den häst man själv har mår bra och människan mår bra.