Byta "ridstil" - gymasiet

L

LilianMadde

hej, först vill jag säga att om den här tråden ligger helt galet, så flytta den gärna! ;)

okej..
Det är så att jag ridit i snart 9 år varav dom, 7 år på islandshäst. Nu när gymnasie tiden närmar sig har jag börjat fundera på rid/häst-gymnasier, men det flesta är ju inrikning på hopp/ dressyr osv..(hade tänkt mig bollerup elr plönninge ev. helsingborgs ridgymnasium) :)
men jag är lite rädd att jag inte kommer klara av att rida stora hästar/ ponnier :crazy::D haha

nån som har liknade tankar elr erfarenheter? Hur gick det för er isf?
Och även om ni inte ha det så ge tips! ;) Hade nåmligen tänkt skaffa mig en ny häst nu när min gammel islänning ska avlivas, och då tänkte jag mig en "stor häst" (vet inte vilken ras) :p

haha hoppas det här inte låter allt för knasigt:angel:

/madde

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Byta "ridstil" - gymasiet

Jag har ingen erfarenhet av detta, men det borde ju inte vara omöjligt... Har du inte ridit lite dressyr och hoppat med din islänning??
isåfall borde de ju inte vara några problem...

Frågan är ju bara vad du vill satsa på?? Vill du satsa på dressyr och hoppning bör du skaffa ett vbl eller hbl, men om du inte tänkt satsa på tävlingar, kan du ju skaffa ny islänning, en yngre och det går ju rida dressyr och hoppa på dem med.

Går du på bollerup får du ju rida stor häst på lektionerna, har för mig att det bara är på specialidrottten man rider sin egen häst.

Rätta mig om jag har fel, har aldrig gått på bollerup, bara bott granne med det :D...

Tråkigt att den gamle islänningen skall avlivas... :cry: får man fråga varför??

Lycka till hur du än väljer att göra.

Jag har ingen erfarenhet av detta, men det borde ju inte vara omöjligt... Har du inte ridit lite dressyr och hoppat med din islänning??
isåfall borde de ju inte vara några problem....
Jo det har jag ju men själva sättet att ta hand om hästen känns helt olika.

Frågan är ju bara vad du vill satsa på?? Vill du satsa på dressyr och hoppning bör du skaffa ett vbl eller hbl, men om du inte tänkt satsa på tävlingar, kan du ju skaffa ny islänning, en yngre och det går ju rida dressyr och hoppa på dem med..

ja, det är det jag inte riktigt vet.. men visst är det mysigt att ha islanshäst, men jag är mer intresserad av dressyr :crazy:

Går du på bollerup får du ju rida stor häst på lektionerna, har för mig att det bara är på specialidrottten man rider sin egen häst.
Rätta mig om jag har fel, har aldrig gått på bollerup, bara bott granne med det :D....

jo det är nog så.¨:)

Tråkigt att den gamle islänningen skall avlivas... :cry: får man fråga varför??.

Han har börjat bli väldigt sliten och ha ont lite här och var.. och han har både bronkit och exem, så det verkar bäst att låta honom somna in.:cry: han är "bara" 23 år, men han har varit på massa ridskolor och sammanlagt 9 ställen innan han kom till mig, så det har väl satt sina spår.

Och en liten extra fråga:
Finns det nått man borde tänka extra på när man har vbl/hbl osv, som man inte tänker på när man har islandshäst? skiljer skötseln sig väldigt mycket?

Och en liten extra fråga:
Finns det nått man borde tänka extra på när man har vbl/hbl osv, som man inte tänker på när man har islandshäst? skiljer skötseln sig väldigt mycket?

Dom får inte exem lika ofta :rofl: Men ärligt... vad tror du skulle skilja? Det är ju samma slags djur och de äter/skiter/fryser på precis samma sätt!

Dom får inte exem lika ofta :rofl: Men ärligt... vad tror du skulle skilja? Det är ju samma slags djur och de äter/skiter/fryser på precis samma sätt!

haha nee det kanske är så ;):rofl: haha men när man pratar med folk så äre som om det är en helt annan värld xD

Jag tror inte det skiljer så mycket, rider själv ponnysar (dresyr, hoppning) men har ridit lite islandshäst också.

Det största skilnaden är nog bara gångartena (försök få en Svenskt halvblod att tölta, om du kan;):D) och att vi använder "proooo" i stället för "ho--". Men kan du inte rida en termin på ridskola med ponnyer, hästar och prova? Kanske bara följa med en kompis och kolla:idea:? Det skiljer faktiskt inte så mycket, bara det att hästar och ponnyer ibland kan hoppa högre, men inte tölta och passa :p

Lycka till! Kanske ses vi på Plönninge eller Bollrop (funderar oxå :))
/Anna

Det är samma art, skillnaden mellan halvblod och islänning är inte större än mellan russ och arab (undantaget gångarterna). Den största skilnaden är nog människorna. Utifrån känns det iafsom att "islandsfolket" är en ganska sluten krets, skild från hopp/dressyrfolket och då är det klart att en del saker görs på annat sätt, men så är et ju mellan olika stall också även om skillnaden inte blir lika stor.

Jag tror inte det skiljer så mycket, rider själv ponnysar (dresyr, hoppning) men har ridit lite islandshäst också.

Det största skilnaden är nog bara gångartena (försök få en Svenskt halvblod att tölta, om du kan;):D) och att vi använder "proooo" i stället för "ho--". Men kan du inte rida en termin på ridskola med ponnyer, hästar och prova? Kanske bara följa med en kompis och kolla:idea:? Det skiljer faktiskt inte så mycket, bara det att hästar och ponnyer ibland kan hoppa högre, men inte tölta och passa :p

Lycka till! Kanske ses vi på Plönninge eller Bollrop (funderar oxå :))
/Anna

Jo det kanske vi gör, tack! :) :D

Det är samma art, skillnaden mellan halvblod och islänning är inte större än mellan russ och arab (undantaget gångarterna). Den största skilnaden är nog människorna. Utifrån känns det iafsom att "islandsfolket" är en ganska sluten krets, skild från hopp/dressyrfolket och då är det klart att en del saker görs på annat sätt, men så är et ju mellan olika stall också även om skillnaden inte blir lika stor.

okej, tack!:laugh:

Jag har fått för mig att man rider på ett lite annorlunda sätt med skänklar å så på islandshästar. För när jag var och red islandshäst så sa de till mig att "driva med låren och sitsen" inte med vad och häl. Om det är sant så är de ju en del i ridningen som skiljer sig så jag skulle råda dig att rida lite lektioner på halvblodshästar (jag anser att de är en av de bättre raserna för dressyr om det var de du va intresserad av).

jo, det skiljer sig lite, men jag har ridit min islandshäst på ungefär det sätt man rider på "vanliga" hästar. Det beror nog vilken tränare/ridlärare man har. Som hur man fattar galopp gör man ganska annorlunda och man rider inte "lätt" (elr vad det heter) i traven så ofta. Men som sagt det beror på tränaren. ;):)

Jag ska ta och rida en termin på ridklubben så får jag se hur det går.:D haha dom kommer nog skratta gått åt mig :angel::rofl:

tack för svar!:laugh:

Hej!

Vi hade en praktikant där jag jobbade som ridit 7 år på islandshästridskola och "ridit skänkelvikning och dressyr". Hon kunde inte ens sitta upp på en haflinger, än mindre rätt sittben, ridvägarna eller grundläggande hjälper. Efter 8 månader hade hon lärt sej rida genom att såga ner hästen huvud och slå fram den med spöt.. Och även om vi sa till henne förstog hon inte varför det var fel..

Men så behöver det ju inte vara för alla som ridit islänning:-)(hoppas jag iaf!)

/ lavinia

Hej!

Vi hade en praktikant där jag jobbade som ridit 7 år på islandshästridskola och "ridit skänkelvikning och dressyr". Hon kunde inte ens sitta upp på en haflinger, än mindre rätt sittben, ridvägarna eller grundläggande hjälper. Efter 8 månader hade hon lärt sej rida genom att såga ner hästen huvud och slå fram den med spöt.. Och även om vi sa till henne förstog hon inte varför det var fel..

Men så behöver det ju inte vara för alla som ridit islänning:-)(hoppas jag iaf!)

/ lavinia

hoppas det inte blir så för mig! :S
Men jag har en c-ponny oxå och jag red i 2 år på ponny och några ridläger, men man vet ju aldrig.( det var ju länge sen) :crazy: och iof så äre mest min faffa som rider Pål (som han heter) xD

jaja, jag ska försöka få plats på klubben elr iaf fa på nått läger..:)

tack för svar!:laugh:

.. och vill lägga till att min islandshäst kan gå i rätt form, jag kan skänkelvikning mm. och ridspöt används på rätt sätt :) MEN islandshäst ridning kan se olika ut. :laugh:

ojoj vad jag låter snobbig :crazy::o hoppas du inte missförstår mig! :p

Även storhäst-ridning kan se väldigt olika ut... tyvärr.. Inte alla som hanterar spöet rätt bara för att man sitter på en "stor-häst".. Lycka till med ridandet och gymnasiandet iaf, det går säkert bra!

Jag harför mig att ajg läste en artikel i Ridsport (?) om en jätteduktig tjej som rider islandshäst på SM-nivå men som rider stor häst på sitt gymnasium? Någon som känner igen det?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 911
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama