Byta rakt av?

H

Havregryn

Kan man byta rakt av från lucenr hack till lucern pellets??

Sv: Byta rakt av?

Japp, kom bara ihåg att pelletsen ska blötas.

Fast min dam som jag ägde förut där gick lusernhacet ner men inte pelletsarna då fick jag blanda i betfor oxå för annars så vägrade hon äta :D

han ha ätit de tidigare och gillade inte de allt flr väl men de gick ner med betfor.. ska ge hlften hälften, hacket tar så förbannat mkt plats i hinkarna..

Vet precis vad du pratar, för att inte tala om hur fort en säck tar slut när man ska ge nåt kilo per dag :D
Damen jag ägde förut var ju så himla fjollig med mat, inte något direkt matvrack precis... Så nya ägarna ringde andra dagen, jag blev livrädd å trodde det var något fel men det var bara att hon inte käkat upp krafftfodret på kvällen som var problemet. Dom hade blött det på morgonen, så då ville hon inte ha. Så jag sa till dom att böta lite bara precis när dom skulle ta in henne. Fodret skulle bara blötas för att hon fick foderjäst så att du inte tror jag e galen å ger min ponny tor betfor eller liknande :)

Det är nog bra att du tar hälften hälften eftersom att även om det är samma innehåll så är det ju olika struktur vilket magen bryter ner på olika vis..

Beror på om du ger samma märke.

Byta från Kraffts lucern till Kvarnbys lucern t ex ger ju rätt stor förändring i innehåll...

ja jag menar de, räknade ut lite foderpriser nu för att hålla koll på vad hästarna kostar i månaden, 7 kr/kg för lucern hack (kraffts) och lillhästen äter 3 kg per dag :(

så därför valde jag att byta bort lucern hacket till storhästen till pellets bara för att få ner kostanderna lite så sambon håller sig nöjd. Lillen får dock fortsätta äta hecken.

Ohh jobbigt där. Man blir som nojjig när de ej äter...

Det är få hästar som känner av bytet, men visst, några är ju känsligare än andra.

Med tanke på ekonomin, har du jämfört hur mycket du behöver ge om du byter till billigare Kvarnbyfoder? Som dessutom har högre protein? (150 gr smrp)

Oh kan tänka mig det, ej häst intresserade sambosar brukar kunna klaga en del på alla pengar som går åt till hästarna...

Ja precis, fast det e ganska trevligt att dom är lite kinkiga med vad dom stoppar i sig endå. Då vet man att dom inte äter allting kommandes från någon som smygger sig in i stallet om nätterna elelr hagen på dagarna. inte för att det händer så ofta. Men det e lugnt å skönt när man kan lära sin häst varsågod innan dom går fram till matskålen, eller kunna vattna krafftfodret trots att hästen e inne utan att den försöker mosa över en...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 184
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka