byta namn på häst?

bake

Trådstartare
Hej! Visste inte var jag skulle posta detta så det får bli här.

Jag undrar vad ni tycker om att byta namn på en häst?
Tex om jag köper en häst men inye gillar namnet, är det då ok att hitta på ett helt annat namn till den och kalla den det?
Har hört lite olika om detta. Vissa tycker att det bara är fel, o vissa tror att hästen blir förvirrad av att kallas något annat?
Vad tycker ni?
Själv tror jag inte hästen blir förvirrad utan vänjer sig snabbt.
 
Sv: byta namn på häst?

Klart du kan kalla den vad du vill. Min häst har ett tiotal "namn" hon lystrar till.
Men det är nog knepigare att byta namn officiellt, med pass och allt vad det är.
 
Sv: byta namn på häst?

Byt du bara :)

Ska du bara byta tilltalsnamnet så är det ju inget större besvär. Hästen lär sig lyssna till det du kallar den.
 
Sv: byta namn på häst?

Tilltals namnet är det bara att byta, hästen lär sig att det är dess namn. Folk byter ju smeknamn på hästar hit och dit så fort de byter ägare eller ryttare.

Att ändra det på pappret är dock lite svårare :p.
 
Sv: byta namn på häst?

Jag har nästan alltid gett mina hästar smeknamn som ligger rätt långt från det riktiga namnet, inga problem :-)
 
Sv: byta namn på häst?

Haha min har tre namn :)

El chamsiin är han riktiga

Men hans påhittade är Amiral

Men han kallas Amis

Snurrigt värre :)

Och på toppen av de skulle jag velat han
hette nått annat faktiskt då jag iallefall i början
inte gilla nått av namnen.
Funderade på att byta namn( på pass o registreringsbevis osv)
Men de kostade skjortan!!
Samnt att man inte fick ta bort de "riktiga"
namnet helt

Så hade jag döpt om min till Knut hade de blivit
El chamsiin Knut på pappret om jag inte minns fel.

Men man kan ju som sagt alltid kalla sin häst nått
annat än det som står på registreringen så som jag här nu
I mitt fall Amis då.(som jag egentligen ogillar)

Men när man är på klinik, skaffar försäkringar osv
måste man ju använda de riktiga namnet.
Vilket i mitt fall är ett jädrans jobbigt namn o komma
ihåg ibland :)
 
Sv: byta namn på häst?

Min heter Kuusama "på riktigt" men till vardags så är det Räkan, smeknamn är apan, skruffis, skruffan, pluppis, lillan, tok.. Kärt barn har många namn.. Och inget av dem är särskilt fint..
 
Sv: byta namn på häst?

Jag har gjort det på alla mina.
Gheisha blev Grace, som snabbt blev Grisan.
Kalkonen blev Bocka, som senare blev Stella.
GG blev Lilleman
Barbro blev Rejsa.

Alla smeknamnen är relaterade till deras riktiga namn, utan Lilleman, där hans första smeknamn mer var relaterat till hans riktiga namn, men när barnen sa GG lät det som de sa gegga, o det kändes inte så smickrande.
 
Sv: byta namn på häst?

har Kuusama bytt ägare? jag tycker det var ett annat nick som ägde henne förut :)
det betyder ju kaprifol, vackrare än kuusama ;)
 
Sv: byta namn på häst?

Jag tror aldrig mina hästar har fattat vad dom heter :D

Varvar mellan några namn men det spelar ingen roll egentligen. Vill dom komma gör dom det (och alla andra hästar i hagen med), vill dom inte så skiter dom fullständigt i mig. Spelar ingen roll vad jag kallar dom.
 
Sv: byta namn på häst?

Jag är (ö)känd för att hitta på egna smeknamn åt hästar...

Några exempel:

Heter egentligen: Casal velino, kallas av andra: cassie, kallades ofta av mig: rassietass, Casbas, frou frou (mitt vackra sto)
Heter egentligen: rasputin kallas av andra: rappe kallades ofta av mig: puman, esset, rattmuff(?)
Hette egentligen: Shakespeare, kallades av andra: shejken, kallades ofta av mig: William, spjutet, vargtass.
Heter egentligen: fenway park, kallas av andra: fenway, fenan. Kallades av mig: Percy (stod ofta med slapp underläpp/underbett...Percy nilegård)

Ja det finns fler...

De lär sig rätt snabbt vad de kallas, men framförallt går de ju på röst.
Casal velino som jag nämnde ovan gnäggade till svar både när jag sa "cassiiiie" och när jag sa " gomorron" eller "se så frou frou, mitt vackra sto,"

Däremot att i papper byta officiellt namn sägs ju betyda otur ;)
 
Sv: byta namn på häst?

Mina hästar har nog typ femtio olika namn, men de kommer när jag ropar ändå. Tror inte de vet vad de heter, de känner bara igen min röst.

Min ena hette Grålle, bytte officiellt till Ferguson innan han kom till mig. Nu kallas han bara Figge eller Traktorn.
Den andra heter Hattrick Noreena, kallades först Nora men går nu under Nina (inte många som vet att hon har ett riktigt namn också).
 
Sv: byta namn på häst?

Kuusama har jag haft sedan februari 2011, köpte henne från uppfödaren och jag har inte bytt nick under tiden. Men det är nog lätt att röra till alla nicknames =)

Uppfödarna sade att det betydde lilja men sedan fick jag veta, för bara någon månad sedan, av Vivendi här på forumet att det faktiskt betydde kaprifol. Funderar närstan på att döpa hennes föl till Kaprifol om det är ett sto ;)
 
Sv: byta namn på häst?

Jag tycker att det är helt OK att byta smeknamn/vardagsnamn och har gjort det flera gånger.

Exempel på "mina" namn:
Cingel kallas Yngve.
Nattfari kallas Karl.
Briar (jättepretentiös, inte mitt fel) kallas Rödluvan.
Sierra Moore Deluxe kallas Arnold.
Isold har blivit Isa
Mira kallas Myran
Daggarperla kallas Dagmar (trots att jag själv hittade på Daggarperla).
Pikat har blivit Piraten
Tinder har blivit Lukas.

Sedan har jag ju de som kallas vad de heter också:
Lester, Ärlig, Jenta mi, Erik, Aldar, Barmi, Snorri finns det inte så mycket anledning att ändra.

Zambalo förkortas till Samba eller Sam,
Krajchek förkortas till Kraj.
Sweet Chili förkortas till bara Chili (eller chilimonstret när vi båda är på det humöret).

Och det var väl hela samlingen av hästar som jag äger, även om alla inte bor här hemma utan jag har fyra utplacerade och en här som jag inte äger.
 
Senast ändrad:
Sv: byta namn på häst?

Tja, det var som en häst ridskolan köpte. I hans pass stod endast massa siffror, och då han var importerad från Irland så fick han heta Dublin. Går inte att ha en häst som heter t ex 5486415 i en ridskola. :P
 
Sv: byta namn på häst?

Hej! Visste inte var jag skulle posta detta så det får bli här.

Jag undrar vad ni tycker om att byta namn på en häst?
Tex om jag köper en häst men inye gillar namnet, är det då ok att hitta på ett helt annat namn till den och kalla den det?
Har hört lite olika om detta. Vissa tycker att det bara är fel, o vissa tror att hästen blir förvirrad av att kallas något annat?
Vad tycker ni?
Själv tror jag inte hästen blir förvirrad utan vänjer sig snabbt.

Och nu kommer den skrockfulla in!! :nailbiting:
Det betyder otur att byta namn på djur. Inte smeknamn då utan "dopnamnet".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 312
Senast: iliedtoday
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
639
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 528
Senast: super
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp