Byta Mineraler - vad skulle ni gjort?

M

Mio min Mio

Hej! Under hela vintern har jag gett min häst Krafft Mineral Vit pga höga halter av kalcium i hösilaget. Men, nu går vi snart över till oanalyserat hö. Nu är mineralerna slut så jag ska köpa nytt idag och är då osäker på om jag ska fortsätta med den vita eller köra på den "vanliga" blåa, eftersom jag ej har värden på hö:t.
Hö:t och hösilaget är taget från närliggande fält (även sommarhagen ligger precis i närheten), kan man då anta att kalcium-värden bör vara ungefär det samma?
Vad skulle ni ha gjort, hållt kvar vid Mineral vit eller bytt till blå?

Sv: Byta Mineraler - vad skulle ni gjort?

Har du kollat runt vad andra närliggande ställen har för analysvärden? Och hur snarlikt har höet odlats, gödslats och slagits?

Vi har enbart fosforbalans + tokosel i år, eftersom höet har mycket Ca. En annan fråga är om du tänker ändra nåt mera i foderstaten, eller om du antar att näringsvärdena är desamma.
Lucern t ex innehåller ju mycket Ca om du behöver tillsätta det.

Sv: Byta Mineraler - vad skulle ni gjort?

Jag har ingen koll på vad andra bönder i närheten har för värden. Det är stallägarens marker som vi får hö och hösilage ifrån. Har tyvärr inte heller koll på när höt slogs i somras (flyttade till stallet i höstas..). Men, hö-t är taget i somras och alltså från närliggande fält till där hösilaget togs.

Jag antar att jag måste fortsätta tillsätta annat pga att han behöver betydligt mer protein än vad hösilaget har gett för att bygga muskler och hålla bra hull (han behöver ligga på ca 70 MJ och 450 smrp).
Idag har han:
- 8kg hösilage, tror ts låg på 71% kommer ej ihåg exakt just nu (får inte i honom mer än 8 kg)
- 3 krafft skopor (ca 0,2 kg) lusern hackat strå
- 0,3 kg krafft protein
- 3dl betfor
- extra b-vitamin (under pälsfällning)
- extra e-vitamin
- krafft mineral vit 1dl

Har med denna foderstat legat på en CA/P-kvot på 2,1

Jag har tänkt att hålla samma mängd hö som hösilaget i början samt behålla övrigt foder, så han inte tappar om hö-t har sämre värden än hösilaget. Sen får jag se om jag ska dra ner...
Tror även att jag kommer att fortsätta stödfodra i sommar med protein dvs. lusern och/eller krafft protein. Så länge man rider honom och han är frisk så han kan busa runt i hagen så gör han av med ganska mycket, i alla fall för att vara islänningen. Han får betydligt mer mat än övriga i stallet, men är den enda som inte har för mycket runt magen...

(det är en 10-årig islandskille på ca 400 kg som tränas relativt hårt och som står på stall på natten)

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 606
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 796
Senast: svea
·
Foder & Strö jag sitter fast i mina funderingar och hoppas på att nån har bättre koll på mineralerna än vad jag har... tidigare om åren har jag...
Svar
7
· Visningar
2 970
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka