Byta linssort, mindre diameter?

AgentCarter

Trådstartare
Jag funderar på att byta linsort (från Air Optix Aqua till Air Optix Night & Day Aqua) för att få in mer syre i ögat då jag använder dem som månadslinser.

Men! Air N&D är 13,8 i diamter och de gamla är 14,2. Vågar man inte byta då?
Eller kan jag titta på andra märken bara de har samma mått rakt igenom?

Att gå till optiker kan verka enkelt men just nu har jag inte ens tid att gå till läkaren som behövs mer så det får vänta och mina gamla linser har börjat skava såklart.
 
Sv: Byta linssort, mindre diameter?

Har inte superkoll på det här, mer än att jag själv använder linser. :p

Det jag tänker är väl att du kanske "förlorar" lite syn om du tar mindre diameter, för att en del av ögat då inte täcks av linsen. Och att det kan bli jobbigt för ögat i längden.

Var på synundersökning själv nu i veckan, och uppmärksammande då att de mätte just hur stor pupillen var. Så tänkte att de måste de ju göra av en anledning.
Men borde du inte kunna ringa optikern och fråga bara hur stor roll diametern spelar :)
 
Sv: Byta linssort, mindre diameter?

Saken är att jag inte har någon egen längre sen jag flyttade och den gamla slog igen :(

Men när jag kollar verkar linsen gå en bit utanför pupillen.
 
Sv: Byta linssort, mindre diameter?

För eoner av tid sen, när jag hade linser, råkade jag först få "för små" linser vilket medförde att de skavde på iris och irriterade. När det upptäcktes fick jag byta till större... Men som sagt - det var mer än 20 år sen så det kan säkert ha ändrats hur det "ska" vara.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Tappade min sista lins i duschen igår. Linserna jag har nu finns sällan på lager hos min optiker: easy vision aquaeyes. Vet att de också...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp