Byta koppjärn

cactuspower

Trådstartare
Ja, hur gör man egentligen? Någon som kan förklara?
Går det bra med en vanlig skruvmejsel eller vad ska man använda sig av?

Sv: Byta koppjärn

Min pappa byter till mig och han har inga specialverktyg, så jag antar att det går bra med en vanlig skruvmejsel.
Skruva loss skruvarna, öppna kardborren, kolla hur järnet sitter och sätt det nya likadant, knäpp och skruva ihop. Enkelt när man kan, men är du osäker är det nog bäst att fråga i t ex en butik som säljer såna sadlar..

Okej, var sitter dina skruvar på din sadel?
Har hört att de tydligen kan sitta lite olika..

Jag skulle köpt en sadel för ett par år sedan med utbytbara koppjärn (som man kunde göra 'enkelt' själv) men det var jobbigt och blev snett och vint så jag köpte en annan sadel

På min WINTEC WIDE behövs det en rejäl stjärnmejsel och lite fingerstyrka. Det är fyra skruvar som ska bort innan man kan ta ur järnet.

/trassel

Okej, men jag har ju redan en Bates :p
Men det ser ut som det sitter några småå skruvar typ vid "Bates-märket" kan det stämma?

cactuspower skrev:
Okej, var sitter dina skruvar på din sadel?
Har hört att de tydligen kan sitta lite olika..

Framme på "sidan" av framvalvet.. De borde inte kunna sitta på så många ställen, koppjärnet sitter ju där det sitter..

Oavsett om du byter själv eller får hjälp, kolla då och då så att inte skruvarna lossnar.. På min sadel gick skruvskallen av en gång (slets upp), och då blev det snett. Annars har det funkat jättebra.

Jo jag förstod ju att de satt vid framvalvet, men på vissa sadlar tror jag skruvarna liksom sitter under kåpan eller hur sjutton man nu ska förklara.. men jag har fyra pytte små skruvar sittandes typ vid "bates-loggan" eller hur man ska säga.. antar att det är dom då. Men jag kanske ska låta bli och skruva tills jag har någon som kan då..

Så, är det alltså skruvarna brevid "bates-knappen" (sitter två på var sida) man ska skruva på? Ser ju ut som om de sitter där för "knappens" skull, men jag tänkte att det kanske är de två skruvarna som är till koppjärnet?

Sadel014.jpg

Tror inte att det är de knapparna.. Finns det inga skruvar om ndu lyfter på den stora kåpan och kollar högt upp..?

Ok jag får kolla mer i morgon, då sadeln är tillbaks i stallet nu. Är osäker på om det satt några skruvar under kåpan, men jag Tror inte det. Men annars får jag nog helt enkelt ta med mig sadeln in till Till Häst (ridsportbutik i Örebro) de är åteförsäljare till Wintec och Batessadlar. Dom borde ju kunna hjälpa mig..

cactuspower skrev:
Ok jag får kolla mer i morgon, då sadeln är tillbaks i stallet nu. Är osäker på om det satt några skruvar under kåpan, men jag Tror inte det. Men annars får jag nog helt enkelt ta med mig sadeln in till Till Häst (ridsportbutik i Örebro) de är åteförsäljare till Wintec och Batessadlar. Dom borde ju kunna hjälpa mig..

Det verkar nog bra att göra det..

Hmmn på henrikssons ridspors hemsida stod det (om koppjärnen) "TIPS: använd Locktite för att fixera vid byte.."

Vad är locktite?? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
368
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka