Byta hovslagare eller inte?!

elfi

Trådstartare
I 8 år har våran hovslagare skott alla våra hästar, vi valde han som hovslagare eftersom alla sa att han är en av dom bästa som finns här. Då när vi valde han hade han en medarbetare som hjälpte till men det fungerade inte med min valack. Min valack är känslig mot män efter att ha blivit misshandlad. :crazy:
Kommer det en främmande hovslagare som ska sko min val slänger han sig ner och vägrar resa sig upp - mao det fungerar inte.

Dock i lördags var hovis ute och skodde mina hästar, och när det var dags för mitt 7-åriga sto som inte är van att skos (haft skor 4 ggr i livet, varav hela tiden hon stått hos oss) blev det lite stökigt och hon tyckte väl att det var jobbigt eller nåt för helt plötsligt stegrar hon sig över hovslagaren som svarar med att sparka henne rakt i magen och det var inte en liten spark utan att han knäade henne i magen och det såg ut som om han tog sats ordentligt. Hästen blev givetvis skärrad och sen är hon klar.

Sen var det dags för min valack som helt plötsligt blivit jättestel i ena frambenet - vilket ska kollas upp av vet nu, och han försökte lägga sig ner flera ggr för det gjorde väl ont i benen när han skulle hålla upp benen som på böjprov. Det slutade iaf bra med valacken, men nu har jag börjat fundera på att byta hovslagare.

Anledningarna:
Han kom bakis en gång till oss och klarade knappt av att sko :crazy:
Han verkar vara rädd för mitt sto
Han sparkade stoet i magen
Han är alltid sen, han kan ringa en timme innan han ska vara här och säga att han inte alls kommer den dagen
Han är bortskämd, ska alltid ha en iskall loka och fika efter han skott hästarna.

Fördelar:
Han klarar av min valack som inte klarar av andra manliga hovslagare
Han säger alltid som det är

Nackdelar:
Han är slarvig
Han är sen jämt
Han kan komma bakis
Han blir bara fegare o fegare gällande hästar

Vad skulle ni gjort?
Skulle ni ha bytt eller inte? Vågar man byta hovis till min valack?

Hade jag varit frisk i ryggen hade jag gått hovslagarutbildning så jag hade kunnat skott min valack själv...

Sv: Byta hovslagare eller inte?!

Hade min hovslagare knäat någon av mina hästar i magen. Hade han aldrig varit välkommen hit mer. Våld är aldrig något alternativ för mig.

Nu har mina inte mina problem med att skos. Men kan det inte vara ett alternativ att prova en kvinnlig hovslagare om valacken inte gillar män.

Hade min hovslagare knäat någon av mina hästar i magen. Hade han aldrig varit välkommen hit mer. Våld är aldrig något alternativ för mig.

Nu har mina inte mina problem med att skos. Men kan det inte vara ett alternativ att prova en kvinnlig hovslagare om valacken inte gillar män.

Finns inga kvinnliga häromkring, jag har letat för fullt.. :crazy:

En sådan hovslagare skulle jag inte ha kvar,ang. valacken så berätta för hovslagaren hur han är så att han /hon kan räkna med att det tar lite längre tid.

Ja hade bytt hovis hade nin hovslagare sparkat min häst i magen vet jag inte vad jag skulle ha gjort:eek:

ang. din val. om du nu byter får du ju prata med den nya och säga hur han är mot nya människor och så... Lycka till:idea:

Trisst att de inte finns där du bor. Men jag håller med övriga att prata med din nya så han kan gå lugnt och fint till väga.

Sådär, jag har ringt runt lite grann och blivit tipsad om en hovslagare som är suverän. Han skor bl a åt min ridlärare som är väldigt petig med allt som har med hästar att göra. Så jag ska ringa till han i veckan, förklara hur min val beter sig och att jag inte vill ge lugnande åt honom (pga en vetrinär för mååååånga år sen som försökte bremsa min val - vilket inte var så lyckat och det slutade med att min val slängde sig rakt in i väggen.. :crazy: ) så får vi se om han fungerar med min kille, annars vet jag då inte. :crazy:

Jag skulle ha bytt hovslagare direkt.

Jag hade sagt åt honom att inte sparka min häst.

Resten tror jag är vanligt förekommande:crazy:

Byt!
Hade jag betett mig sådär på mitt jobb hade jag fått sparken!

Ang din valack så finns det hovslagare som beter sig väldigt lungt och förstroendeingivande med hästarna. Din nuvarande verkar inte vara en av dem så det kan ju inte bli värre! :crazy:

Han är bortskämd, ska alltid ha en iskall loka och fika efter han skott hästarna.
[/I]

Ok... Jag brukar bara "bjuda på" tvättmöjlighet efteråt.. Till min hovis som jag är jätteglad över. Är jag snål då? :o;)

Ok... Jag brukar bara "bjuda på" tvättmöjlighet efteråt.. Till min hovis som jag är jätteglad över. Är jag snål då? :o;)

Jag har försökt bjuda min hovis på fika i 9 år, 1 (en) gång har han tackat ja till kaffe.:eek: Bara för att han var för tidig till nästa häst, han kom för tidigt:cool:

Skulle betyda direkt...! Alkohol och hästar går inte ihop!

Ser väl ut som dina fördelar är färre än nackdelarna.
Låter våldigt tveksamt om en sån ska hålla på med djur öht.

Men det beror ju helt på hur högt du värderar att han faktiskt klarar av din valack.. Jag skulle fundera några gånger till coh se om det inte finns någon annan som kan tänka sig att jobba ltie med valacken för att få nån sorts förtroende.

Antar att du svarade "filipuss"fast det ser ut som om du svarade på mitt inlägg.Jag har inga problem med skoning*L*

Ja det här låter ju inte bra... Inte heller utifrån din hantering av dina hästar.. En verkar vara skodd fyra ggr men fortfarande orolig för att lyfta benen.. Hur är din dagliga hantering och träning med denna individ?? En annan verkar "plötsligt" blivit jättestel i sitt ena framben.. Blev den sååå plötsligt jättestel i carpus att detta skedde strax innan hovis skulle sko den. Klappade hovis till denna individ rakt på carpus innan den skulle skos???

Alkohol och hästar hör naturligtvis inte ihop, specielt inte utifrån en yrkesutövare. Handen på hjärtat,,, hur många hästägare har man inte sett som dagen efter rider sina hästar bakfulla?? Du skiver först att detta under åtta års tid har skett en gång en,,,,

lite senare skriver du att Citat:Han kan komma bakis

Fegare och fegare gällande hästar skriver du oxå,,, ska det tolkas som att han är rädd för hästarna och vad kan i så fall det bero på???

Själv är jag aldrig rädd för hästar,, däremot har jag respekt för dom. Olika respekt beroende på individ och hantering. Ohanterade hästar befattar jag mig inte med för deras ägare gör mig rädd och uppvisar jag som hovis minsta tecken på rädsla så går det direkt över i osäkerhet hos individen.

En hästägare som inte frivilligt erbjuder en ren,lugn skoplats med för individen en lugn närmiljö, en ren häst i skomässigt skick,erbjuder självmant kaffe efter avslutat arbete och tvättmöjligheter samt betalar kontnat mot kvitto efter avslutat arbete är ingen hästägare jag skulle vilja ha i min kundkrets.

Min motprestation till detta är att jag alltid innfinner mig på rätt dag,rätt klockslag och utför det/dom arbeten som är sedan tidigare inbokade..

Visst,, det har även hänt mig att jag p.g.a. en eller annan orsak varit tvungen att "korrigera" en individ men det gör man aldrig med ett verktyg eller med kraft utan endast genom en lätt markering i exakt rätt tidpunkt.

Många ggr ser man ryttare som under endast ett ridpass, rycker hästen i lanerna med tyglarna femtio ggr, slår den med pisken minst tjugo ggr och sparkar in sporrarna drygt trettio ggr utan att någon ens verkar notera denna misshandel..???

Hallååå,,, ögontjänare....

Jag hade sagt åt honom att inte sparka min häst.

Och du skulle naturligtvis även sagt åt din häst att inte sparka hovis först??

I min värd så väljer jag att tilldela tillrättavisning innan jag blir tillrättavisad.. Allt har med rangordning att göra och det behöver inte ske på ett brutalt sätt. Jag uppfattas alltid som ledare och även en trygg ledare för mina skohästar,, visst det har funnits en å annan som ansett sig högre i rang än mig men det har jag korrigerat en gång och aldrig mer.. Hästar är inte dumma i huvudet,, vissa individer och ofta ranghöga hästar testar gärna däremot gränsen för vem som är ledaren. Tala ett tydligt språk och tala på hästens eget språk så kommer du få ledarskap,förtroende och en trygg individ..

Dom tidigare "värsta asen" har på mkt kort tid blivit dom mest lättskodda hästarna i min kundkrets och det helt utan våld,däremot på ett för hästen tydligt lättförståligt språk.

Nu skulle inte mina sparka hovis .:grin:

Visst är det ägarens skyldighet att uppfostra hästen. Det ska inte behövas göras av hovis.

en del menar väl att ni ska ta ut hästen o köra lite ledarskapsövningar:rofl: Då blir det dubbel taxa:cool:

Ja det här låter ju inte bra... Inte heller utifrån din hantering av dina hästar.. En verkar vara skodd fyra ggr men fortfarande orolig för att lyfta benen.. Hur är din dagliga hantering och träning med denna individ?? En annan verkar "plötsligt" blivit jättestel i sitt ena framben.. Blev den sååå plötsligt jättestel i carpus att detta skedde strax innan hovis skulle sko den. Klappade hovis till denna individ rakt på carpus innan den skulle skos???

Jag tränar henne varje dag, att lyfta hovarna, att hålla upp hovarna och att det inte är farligt att lyfta på hovarna.

Han är stel pga åldern och att han stått fram o till ett tag nu pga tidsbrist. Och han blev inte stel precis när hovis skulle sko, men han var riktigt stel då.

Det ska vara helt normalt- att man lyfter benen o även håller i en god stund. banka en del oxå.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
555
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31