byta höparti vid tex flytt

aramis

Trådstartare
Hur lång övergångsperiod bör man ha när man byter hö från ett stall till ett annat?
Jag har börjat smått med att byta ett kg i taget och tänkte att efter tre veckor så skulle jag vara klar.
Men så måste jag flytta nu till helgen (efter två veckor) och jag har ingen möjlighet att köpa ut hö från gamla stället.
Så vad gör jag? Ska jag öka på fortare nu sista dagarna eller fortsätta i lugnare tempo?

Totalt får han 12kg hö per dag. Nu har jag bytt ut fyra kg.
Jag har fyra dagar (fem med idag) att byta gamalt hö mot nytt för att sen bara gå över på nytt hö.

Ska jag öka ett kg per dag till tot 9kg av 12kg nytt eller byta lugnare till 6kg av tot 12kg och sen byta till bara nytt???

Hur skulle ni gjort? Vilket av alternativen är att föredra.
Jag ville ju ha längre invänjningsperiod på nya hö´t men nu är det tyvärr som det är :(
 
Jag vill också veta för vi kommer att flytta om ca en månad. Har dessutom problemet att i nuvarande stallet ger dom bara hösilage (storbal) så jag kan inte ta med mig några större mängder och jag har inte möjlighet att hämta hö från det nya stallet nu...
 
Jag har bara bytt rakt av 3 gåner nu under hösten/vintern. 1 gång från ensilage till hö och de andra gångerna mellan olika hö.
Hästen har blivit lite lös i magen men inget annat har inträffat....
 
för att mikroorganismerna ska hinna vänja sig vid det nya fodret, bör man ha en övergångsperiod på cirka 3 veckor. då man succesivt går över till det nya fodret.

MVH
Annelie
 
Jag har en häst med taskig mage,som reagerar på mkt,men jag har gjort som så att jag har börjat med att byta ut nått kilo först,har han inte reagerat så har jag inom ett par dagar bytt det ena målet helt,så på 1-1½ vecka har jag nog bytt allt hö.
Värre när jag bytte från hö till hösilage,fick ta längre tid på mig och det tog nog nästan 3 v innan han stod på full ranson,tyvärr höll det sig i ungefär 2½ månad och han står nu åter igen på övervägande hö,som byttes till mer eller mindre omedelbums.
 
Nu vet jag ju inte än om höet är likvärdigt eftersom min analys inte kommit hem än.

Men det verkar ju inte så farligt i alla fall. Speciellt inte eftersom jag har hunnit med en vecka med försiktigt byte i alla fall.

Tack för alla svaren!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: seahawk
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 817
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 142
Senast: ufot
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp