Byta gren! Engelsk ridning till Western

GoldSkipper

Trådstartare
Nu är jag trött på tränare som säger driv på där bak och slit därfram (inga påhopp tack, vet att alla inte gör så, men dock många!) Har fått upp ögonen för western-ridningen och vill prova på det lite med mitt halvblod :D Jag bor i göteborgonrådet och letar efter någon vettig som kanske kan hjälpa mig.. Tränare/ryttare liknanade. Vart ska jag vända mig? Finns det kurser man kan gå sommartid? Det behöver inte vara just i Göteborg men i alla fall ganska nära (10 mil).. Har någon gjort samma som jag planerar? Tips?

Sv: Byta gren! Engelsk ridning till Western

Jag "konverterade" på samma sätt för ca tio år sen. Har inte ångrat det en sekund! Även om jag fuskar lite med akademisk dressyr ibland :p

Tips är att kolla Wras (www.wras.se, klicka vidare till lokala klubben och prata med dem :)

Tack! Ska bli mycket spännande detta :D är lite osäker på om jag klarar av att släppa hoppningen helt bara.. Kan väl hoppa ändå? Lite annat tänk på det bara! Hehe

Jag "konverterade" på samma sätt för ca tio år sen. Har inte ångrat det en sekund! Även om jag fuskar lite med akademisk dressyr ibland :p

Tips är att kolla Wras (www.wras.se, klicka vidare till lokala klubben och prata med dem :)

Hänge inte med, "fuskar lite med akademisk dressyr":confused:
Explan Please

Vill bara i all välmening inflika att även i korrekt utförd westernridning ska hästens driv komma bakifrån och fångas upp i fram, och särskilt i grundträningen rider man väldigt mycket med stöd i handen på olika sätt. Så det är inte släpp tyglarna och slappa runt det handlar om men det vet du säkert. Så no offence :)

I övrigt är det inte på långa vägar lika skitnödigt som mycket av de andra diciplinerna och de flesta av oss har hoppat över från klassisk ridning eller plockar det bästa från båda världar och rider western, dressyr, akademiskt, hoppning, en vild blandning eller whatever. :D Du kommer säkert att trivas och din häst också!

Surfa in på WRAS hemsida och kolla upp dina närmsta klubbar!
Välkommen!

Det förstår jag absolut! Men det känns som du säger som att man plockar fram det på ett annat sätt, som känns sundare. Alla (4 st) jag ridit för de sista (och, det är riktigt etablerade tränare som jag betalar galet mycket pengar för) uppmuntrar sina duktigare elever att hänga i stången på kandaret och rappa hästen så att den "lyfter på fötterna ordenligt". Man blir ju mörkrädd. Ja det blir nog en härlig blandning av lite allt möjligt men det är ju bra att man kan välja det man tycker är kul och känns bra!

Jag rider lite akademisk dressyr helt enkelt :D Helt utan ambitioner, bara "på skoj".
Det är absolut inget som på någon sätt skulle "krocka" med westernridningen (upplever till och med att de båda "stilarna" passar perfekt ihop!). Jag kör stenhårt på att man får den bästa hästen om man gör lite av varje :p Ju mångsidigare desto bättre!

Knapplån.

Fast nu kanske deras elever förstår vad de vill åt. Det är ju inte alla som förstår vad man eftersöker, snarlikt inom alla grenar. Misslyckas man med en så är det ju rätt dömt att misslyckas med resterande. Kolla bara Anky, hon red VM i någon westerngren och har ridit VM i dressyr. Hade nog inte gått om hon inte haft känsla och kunskap.

Jag vet också vad jag vill åt; en lösgjord, känslig och lydig häst. Men framför allt en som gör saker och ting för att den tycker det är kul, inte för att den får spö om den inte gör det.. Men det kanske inte många som tror att det går, eller hur menar du? Sen har jag inre misslyckats i någon gren, är bara trött på metoderna.

Senast ändrad:

Det förstår jag absolut! Men det känns som du säger som att man plockar fram det på ett annat sätt, som känns sundare. Alla (4 st) jag ridit för de sista (och, det är riktigt etablerade tränare som jag betalar galet mycket pengar för) uppmuntrar sina duktigare elever att hänga i stången på kandaret och rappa hästen så att den "lyfter på fötterna ordenligt". Man blir ju mörkrädd.

Vad är det för tränare du haft ute? :eek: Jag hör ganska ofta rykten om den brutala dressyrridningen - men jag har inte stött på den i praktiken hos någon av mina tränare, trots rätt många års dressyrande.

Oavsett - bor du i Göteborg så finns det westerridskolor där. Jag får inte skriva ut namn här tror jag? Men på Hisingen finns två större ställen som är lätta att hitta om du googlar. Det är alltid bra att testa nya saker och utmana sig själv.

Så man kan alltså köpa sig en plats i ett landslag? Trodde man var tvungen att kvala på olika tävlingar runtom i europa...

Jag vet också vad jag vill åt; en lösgjord, känslig och lydig häst. Men framför allt en som gör saker och ting för att den tycker det är kul, inte för att den får spö om den inte gör det.. Men det kanske inte många som tror att det går, eller hur menar du?

Idioter finns inom alla grenar. Men god ridning är sig väldigt lik oavsett om du tränar dressyr, western, fälttävlan eller något annat. Takt, balans, lösgjordhet. En duktig dressyrryttare har ofta lätt att gå övertill att rida western liksom en westernryttare ofta också är duktig på att rida dressyr. Det är inte sådär enorm skillnad egentligen.

Så man kan alltså köpa sig en plats i ett landslag? Trodde man var tvungen att kvala på olika tävlingar runtom i europa...

:rofl:

*viskar* man kanske har lättare att komma in på ett wild card med ett känt namn? :angel:

Spontant så tänkte jag: gud, byt tränare! Men vill du prova western så finns det säkert någon bra tränare i närheten. lycka till! (önskar en akademisk dressyrnörd)

Idioter finns inom alla grenar. Men god ridning är sig väldigt lik oavsett om du tränar dressyr, western, fälttävlan eller något annat. Takt, balans, lösgjordhet. En duktig dressyrryttare har ofta lätt att gå övertill att rida western liksom en westernryttare ofta också är duktig på att rida dressyr. Det är inte sådär enorm skillnad egentligen.

Så sant! Den största skillnaden ligger eg i gångarterna och slutformen samt vilka moment man rider.

Men om det inte är så stor skillnad så gör det väl inget om man byter? Jag har fått uppfattningen att det sundare hästtänk whatsoever inom western-kretsarna.. Sen kan jag absolut hålla med dig att jag själv bestämmer hur jag ska rida och att det inte är just den engelska ridningen i allmänhet det är fel på, men jag är även lite sugen på att prova de olika grenarna då de känns mer stimulerande än vanlig dressyr :) så det kan mycket väl vara jG dom är lycksökare men jag ska i alla fall testa!

Jag rider dressyr, hoppning o fälttävlan. Tränar dressyr för dressyrtränare o HAR tränat dressyr för mycket känd westernryttare tidigare. Jag tycker inte det är någon som helst skillnad? Bägge vill att hästen ska komma bakifrån o bli lösgjord, i princip samma instruktioner från båda två och utfallet detsamma. Så jag tvivlar på att det är ett byte av gren som gör den stora skillnaden för dig, snarare ett byte till rätt tränare!:)

Och jag vill påpeka att westerntränaren var en riktig fena på att se var problemet satt o löste det på ett pedagogiskt sätt, med för mig ibland kanske annorlunda metod, det gäller nog att vara mottaglig för vad som sägs o inte höra det man tror!;)

Spontant så tänkte jag: gud, byt tränare! Men vill du prova western så finns det säkert någon bra tränare i närheten. lycka till! (önskar en akademisk dressyrnörd)

Håller med där, jag har slutat varje gåg jag insett att de vara vill ha resuötat i form av placeringar på tävling.. Inte en sund ridning, har nog inbillat mig att de flesta westernmänniskorna är ganska sunda, men jag vet ju egentligen ingenting.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Nu har jag skapat ännu en tråd (för er som läst tråden om min medryttarhäst hej igen). Såhär är det, jag har länge spanat in...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Snurre
·
Western Om man ska byta från att rida engelskt till western. Vad bör man som ryttare tänka på? Tänk er att en van ryttare (engelsk ridning) ska...
Svar
9
· Visningar
3 215
Senast: Korven
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 892
Senast: Em-Jay
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka