Byta gren! Engelsk ridning till Western

Sv: Byta gren! Engelsk ridning till Western

Det blir egentligen bara ett problem i vissa fall om man vill tävla. Men det behöver inte bli det, jag har själv arbetat åt en Grand Prix dressyrtränare som schemalade "western träning" en dag i veckan och som själv red/tränade mycket utifrån samma ridning. Bara det att hon lade upp hästarna i olika form efter tävlingsnivå och red med annan utrustning. Jag red med dressyrutrustning när jag red hennes hästar "western" också.

Om man börjar med hästens anatomiska förutsättningar och tränar balans, bärighet och känslighet därefter så kan man sedan fortsätta styra det in i vilken diciplin som helst, med vilken utrustning som helst.

Tränare som är kända i stora delar Sverige kan jag lova... Men ska ute nämna namn här. Eftersom de tränat många av eliterna börjar man misströsta lite..

Jag upplever att ridningen kanske inte skiljer så mycket, men stämningen är en helt annan! När jag red dressyr och på ridskola upplevde jag att det handlade mer om vilket märke man hade på tröjan än hur bra man var i sadeln. Jag hade en superbra dressyrtränare som verkligen tog fasta på ridningen utan att bry sig om min jacka var ny och dyr eller ärvd av storasyster. Tyvärr drevs hon bort från klubben..
I samma veva fick jag min nuvarande ponny och började med western. Oj vilken skillnad!
Westernfolket var trevliga! Man kunde utan problem klampa runt på tävlingsplatsen, ta en korv med någon man aldrig sett innan och prata skit med allt och alla utan att det var någon märkligt. Ingen tittar snett på oss när vi är ute (nåja, tittar gör folk, min ponny ser lite lustig ut :p).
Jag upplever en mycket större ärlighet inom westernkretsarna. En aning "gubbig" ibland, men väldigt trevlig!

Jag vill och jag tränar balans bärighet lösgjordhet, men mitt stora problem är att mina tränare inte vill förstå att jag vill leka fram det och inte tvinga fram det med olika metoder, det kan få ta lite tid bara vi har roligt på vägen och stävar efter samma mål. Men det är kloka ord ni kommer med! Måste hitta rätt tränare för mig bara! :) tusen tack för era åsikter och tankar, skönt att ha en vettig diskussion :)

Men om det inte är så stor skillnad så gör det väl inget om man byter? Jag har fått uppfattningen att det sundare hästtänk whatsoever inom western-kretsarna.. Sen kan jag absolut hålla med dig att jag själv bestämmer hur jag ska rida och att det inte är just den engelska ridningen i allmänhet det är fel på, men jag är även lite sugen på att prova de olika grenarna då de känns mer stimulerande än vanlig dressyr :) så det kan mycket väl vara jG dom är lycksökare men jag ska i alla fall testa!

Gör något om man byter gren? Nej det gör det inte. Skrev jag det?
Vad jag ville få fram var att en duktig tränare, oavsett gren, är vad som behövs. Själva ridningen skiljer sig inte sådär enormt mycket. :D

Har fått den uppfattningen om dem, och antog att de var trevligare mot hästarna med. Men vi får väl se vart vi hamnar.. :)

Nu kanske jag är bortskämd med god stämning ;), men jag har alltid tyckt att det varit väldigt trevligt på de klubbar jag ridit på. Men visst blir det lätt lite tävlingsinriktat - inte gällande klädmärken kanske (här), men det är absolut status att vara duktig. Då får du lite mer uppmärksamhet och hjälp.

Distansen tycker jag annars är en väldigt god representant också, om vi ska prata om god stämning. Alla jag mött i "distansvärlden" har varit väldigt glada och hjälpsamma människor.

Svarar direkt nu när jag ändå sitter vid tangenterna och är igång.

Inom western kan man lära sig mycket, det kan man ju överallt! Men även här rollas det ihop halsar, det sågas i stångbetten, det hittas på en massa skum skit med hästarna i "NHns namn". Det handlar om att hitta en bra tränare, liksom inom alla grenar. Då får du lära dig hur du kan arbeta på ett bra sätt med din häst.

Jag har lite svårt för generaliseringar överlag. Som sagt, respekt för hästen, förståelse av utbildningsskalan och hästens behov - det finns överallt. Det är god ridning och god hästhantering. Galningarna finns också överallt, inom alla grenar. Så man får ha hjärnan med sig oavsett var man är och vilken sorts sadel man har på hästen. :)

Nej, det sa du inte, sorry :) Alla här inne är så kloka :D jag ska fortsätta mitt letande efter den perfekta tränaren :)

Enda gången jag blivit utstirrad på en tävling var en westerntävling då jag och min kompis var de enda som inte bar en stor solhatt eller liknande nångång i mars/april. :p

Blir bara lite upprörd när folk byter gren och helt plötsligt är det ok att ränna runt med kandar (akademiskt) och stång (western) och rida skolor, piaffera osv och sen kan hästen inte ens galoppera. (Av någon outgrundad anledning så har ofta travare).

Klassisk dressyr handlar mkt om att få hästen mellan hand och skänkel och visa gångarter. För att visa gångarter måste man ha tempo och det är här det brister när många inte ha koll på sin balans och sits och stör hästen till 1000. Det är inte alls samma tempo i de ovan nämda ridsätten så jag själv personligen ser det mer som en bekvämlighetsgrej när det inte funkar i klassisk dressyr. Men det blir ju fel det också, för många brinner ju för ridsätten, men då blir det utförda efter förmåga och blir gjort med kvalité. För att ej missa det så handlar ju klassisk, akademisk och western om i stort sett samma sak. Komma så nära ideal som möjligt. Och det är ju i det närmsta omöjligt. Då kanske man inte kan leka fram en piruette alá Briar utan kanske får uppmärksamma hästen om mer engagemang!

En till som bytt från dressyr till western och inte ångrat en sekund. Inget ont om dressyr och hoppning för den delen. Jag hittade hem bara.

En sak som jag tänkt mycket på i efterhand när jag jämför ridskoleridning engelskt jämfört med western så tycker jag att jag fått mer handfasta råd och hjälp av westerntränare och lärt mig mer om hur hästar fungerar och reagerar. På "vanlig ridskola" tycker jag att jag aldrig fick någon djupare förklaring till varför man skulle göra vissa saker. Jag var så ung då också så det ridläraren sa var ju helt sant och jag gjorde som hon sa utan att undra varför eller ifrågasätta. Jag minns så tydligt när jag började på westernridskolan och läraren frågade oss varför vi fått för oss att man måste sitta upp på vänster sida. Jag hade inget svar. Jag visste inte varför. Hade bara lärt mig det och aldrig ifrågasatt varför. Nu vet jag ju bättre och det är självklart att man kan sitta upp/av på båda sidor.

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Nu har jag skapat ännu en tråd (för er som läst tråden om min medryttarhäst hej igen). Såhär är det, jag har länge spanat in...
Svar
7
· Visningar
2 640
Senast: Snurre
·
Western Om man ska byta från att rida engelskt till western. Vad bör man som ryttare tänka på? Tänk er att en van ryttare (engelsk ridning) ska...
Svar
9
· Visningar
3 215
Senast: Korven
·
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 892
Senast: Em-Jay
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 234
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka