Byta golv i hästtransport osv

Lisen82

Trådstartare
Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett helt nytt aliminumgolv vid köpet. Trägolvet var dock fint sa hon och de behövs inte bytas förens några år.

Om man byter golv från trä till aluminium måste man typa om släpet då eller hur fungerar de? Kan man byta golvet själv? Är en cheval liberte.

Är lite rost och så på flera ställen på släpet, är de något man kan putsa till själv?

Ni som har släp lönade de sig när ni köpte eget eller står de bara? Just nu hyr jag för 450 kr per gång och vill åka iväg lite mer i sommar, min häst lastar sig själv. Släpet jag kommer köpa kommer ligga på 25-30 000 kr i inköp. Förs har jag redan kollat (hel) som kommer kosta 65 kr per månad.
 
Om det lönar sig ekonomiskt eller ej beror väl på hur ofta man åker, men jag tycker den stora vinsten ligger i smidighet och vetskapen om att jag alltid har ett släp om jag behöver åka, utan att behöva kolla om hyrsläpet är ledigt, om det har rätt vinterdäck för laglig kombo osv. För mig är det definitivt värt det, även om det inte lönar sig ekonomiskt.
 
Om det lönar sig ekonomiskt eller ej beror väl på hur ofta man åker, men jag tycker den stora vinsten ligger i smidighet och vetskapen om att jag alltid har ett släp om jag behöver åka, utan att behöva kolla om hyrsläpet är ledigt, om det har rätt vinterdäck för laglig kombo osv. För mig är det definitivt värt det, även om det inte lönar sig ekonomiskt.
Jag tänker jag ska försöka åka iväg med hästen minst 1 gång i veckan nu i sommar iallfall. Då vi inte har så mycket ridvägar/ ridsällskap där vi står.

Sen klarar sig en transport att stå ute? Nu kommer den få stå hos stallägaren utomhus över sommaren, på vintern tänker jag att jag förvarar den i garage, men finns ej plats i garaget nu.
 
Jag tänker jag ska försöka åka iväg med hästen minst 1 gång i veckan nu i sommar iallfall. Då vi inte har så mycket ridvägar/ ridsällskap där vi står.

Sen klarar sig en transport att stå ute? Nu kommer den få stå hos stallägaren utomhus över sommaren, på vintern tänker jag att jag förvarar den i garage, men finns ej plats i garaget nu.
De flesta transporter står ute året om. Så kan de klarar det. Men de håller sig finare om de förvaras inomhus. Dock sliter solen mest så eg är det på sommaren man skulle ha de inne egentligen
 
Jag tänker jag ska försöka åka iväg med hästen minst 1 gång i veckan nu i sommar iallfall. Då vi inte har så mycket ridvägar/ ridsällskap där vi står.

Sen klarar sig en transport att stå ute? Nu kommer den få stå hos stallägaren utomhus över sommaren, på vintern tänker jag att jag förvarar den i garage, men finns ej plats i garaget nu.
Det viktigaste är att den inte står på gräs utan grus eller asfalt för det är fukt som dödar trägolv.
 
Jag köpte ett nyare begagnat släp för ungefär dubbla budgeten jag hade tänkt mig 🙈 men jag är SÅ NÖJD, älskar verkligen mitt släp och jag använder det jättemycket så det har verkligen öppnat upp för mig att träna och tävla med min häst med helt annan frihet, jag kan också vara spontan efter vädret tex och åka iväg närsomhelst till ovalbana och det utnyttjar jag, och jag behöver inte packa alla saker varje gång utan en hel del saker jag behöver bor helt enkelt i transporten så det har också förenklat allt gentemot att hyra. Min transport står på asfalt utomhus året runt på stallet, jag har inget bra alternativ för garage. Jag köpte medvetet en ljus transport så att det inte skulle bli kokhett på sommaren för hästen så den påverkas ju inte så mycket av blekning av solen men det är väl det jag ser på andras mörka transporter att de bleks i solen. Sen påverkar väl solen, väder och vind generellt materialutmattning också, men det är väldigt bekvämt att ha transporten där hästen är. Jag har bara haft körkort sen i höstas och kört släpet sen i våras så ännu har jag ju inte tjänat in något ekonomiskt på att ha eget släp men i hur det har bidragit till utveckling med min häst och hur bekvämt det är (samt en trygghet om något akut skulle hända) och hur mycket jag använder släpet känns det jättevärt varenda krona!
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en hästtransport med trägolv, men vi fick till ett aluminium golv som vi kan byta till. Har en vän som är händig som ska hjälpa...
Svar
2
· Visningar
406
Senast: Emiro
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
2 010
Senast: fio
·
Utrustning Har en hästtransport som inte gick igenom besiktningen pga golvet. Börja bli dåligt på ena kanten. Vad jag dock inte visste då va att...
Svar
4
· Visningar
7 180
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp