Byta galopp

Joosiss

Trådstartare
Hej, jag håller på att försöka lära hästen byta galopp på kommando, eller med hjälperna rättare sagt.
Jag är inte helt 100, men det kan vara så att hon redan kan galoppombyte. Men jag är inte säker. För hon är väldigt mycket utbildad i dressyren, hon kan det mesta. Så det förvånar mig inte om det bara är jag som inte vet hur jag ska göra. Men är inte helt 100!

Men iallafall, Hur har ni gjort för att lära hästarna byta galopp?
Jag har sett/hört att man kan använda bommar till hjälp.
Så i skuttet över bommen har jag ställt om till det nya varvet och gör en liten ny fattning i luften liksom. Men hon byter inte. Hon har lyckats landa i korsgalopp några gånger, men aldrig i rätt, ny galopp.

Vet NI något mer tips, eller gör jag något fel?
Tacksam för seriösa svar:);)
 
Sv: Byta galopp

Det enklaste är ju att ta hjälp av en tränare eftersom det är du som är osäker på om du gör rätt.

Jag hade faktiskt provat att ta bort bommen på marken men rida som om den finns där.
Hästen kanske blir störd av bommen och det är därför den kommer i korsgalopp?!
Är hästen väl musklad? Det är jobbigt att samla sig och byta galopp, en svag häst orkar helt enkelt inte.
Är du tydligt i din sits? Var väldigt noga med att titta dit du ska och få kroppen med dig när du ska byta galopp.
Byt inte på rakt spår innan du är säker på att det fungerar utan vänd över ridbanan och byt galopp när hästen ställs om till den nya varvet så är det lättare att få det rätt.
 
Sv: Byta galopp

Tränare är ju som sagt det lättaste. Men det finns lite saker du kan testa för att helt enkelt se om du har gett hästen förutsättningarna för att göra ett byte.

Spårar hon i galoppen ? kan du rida henne helt rak, på tygeln i båda varven utan att rumpan går lite innanför framdelen?

Kan du rida på ett rakt spår och motställa hästen, tex i vänster galopp ställa höger, kunna mjukna i höger tygel med bibehållen höger ställning och ha en mjuk kontakt i vänster?

Kan ni göra enkla byten med lätta hjälper och bibehållen eftergift?

Kan du rida galoppen med energi och bärighet? Hästen ska galoppera med kraft och energi utan att springa i från dig, kan du variera takt och tempo framåt och bakåt utan att förlora bärighet och eftergift?
 
Sv: Byta galopp

När jag fick henne se hon kantig och var värdigt öm i ryggen. Hon svankade(böjde) ryggen av bara en mjuk borste.

Idag är hon betydligt mer musklad och svankar inte ens av en piggborste och har rundat till kroppen väl.

Hon går i form i alla gångarter.
Men hon är lite svår att hålla kvar i form när jag samlar i galoppen fortfarande då hon är väldigt pigg och springig.
Men så var hon i alla gångarter förut så det är bara en tidsfråga innan det är borttränat det med. Hon ställer åt båda hållen i galoppen.

Hon går på tygeln i rakt och böjt spår.
 
Sv: Byta galopp

När jag väl tänker till så kan det faktist vara så att det är bommen som förstör.
För när jag försöker samla henne blir hon upprörd, kör upp huvudet och byter galopp, ibland till korsgalopp då. Det är därför att om det nu är så att hon kan byta galopp redan att jag någon slags halvsignal. För hon KAN byta galopp. Bara det att jag inte vet hur jag ska lära henne det på kommando. Med hjälperna..
 
Sv: Byta galopp

Men vänta då lite till tills dess att hon kan samla och göra enkla byten. Lösgör henne lite mer och bygg upp henne. Att hon kan byta nu är en sak - alla hästar kan byta galopp. Men vänta så att hon får bli starkare så kan du göra inlärningen till en positiv upplevelse istället. Plus att du ökar chansen att få rena byten på en stark häst.
 
Sv: Byta galopp

Vi har endast övat lätta galoppombyten på ridskolan. Ridläraren la då upp en bom som vi skulle rida som i en stor åtta över med bommen i mitten och tanken var att byta galopp över bommen med hjälp av hjälperna. Vissa bytte andra bytte fram men inte bak osv. Men som de flesta redan sagt här tränare är nog inte helt fel. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
541
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp