Hej, jag håller på att försöka lära hästen byta galopp på kommando, eller med hjälperna rättare sagt.
Jag är inte helt 100, men det kan vara så att hon redan kan galoppombyte. Men jag är inte säker. För hon är väldigt mycket utbildad i dressyren, hon kan det mesta. Så det förvånar mig inte om det bara är jag som inte vet hur jag ska göra. Men är inte helt 100!
Men iallafall, Hur har ni gjort för att lära hästarna byta galopp?
Jag har sett/hört att man kan använda bommar till hjälp.
Så i skuttet över bommen har jag ställt om till det nya varvet och gör en liten ny fattning i luften liksom. Men hon byter inte. Hon har lyckats landa i korsgalopp några gånger, men aldrig i rätt, ny galopp.
Vet NI något mer tips, eller gör jag något fel?
Tacksam för seriösa svar
Jag är inte helt 100, men det kan vara så att hon redan kan galoppombyte. Men jag är inte säker. För hon är väldigt mycket utbildad i dressyren, hon kan det mesta. Så det förvånar mig inte om det bara är jag som inte vet hur jag ska göra. Men är inte helt 100!
Men iallafall, Hur har ni gjort för att lära hästarna byta galopp?
Jag har sett/hört att man kan använda bommar till hjälp.
Så i skuttet över bommen har jag ställt om till det nya varvet och gör en liten ny fattning i luften liksom. Men hon byter inte. Hon har lyckats landa i korsgalopp några gånger, men aldrig i rätt, ny galopp.
Vet NI något mer tips, eller gör jag något fel?
Tacksam för seriösa svar